Gå til innhold

Hva er fordelen med linux i forhold til win?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Ankh: I stedet for å spørre så mye, hvorfor ikke notere ned alt du lurer på, installere en brukervennlig GNU/Linux-distro og rett og slett prøve selv? Så kan du komme tilbake med svarene du fant.

For å svare på et par av de spørsmålene dine: Som nevnt tidligere bruker de fleste GNU/Linux-distroer pakkebrønner. Alle programmer blir installert herfra, og oppstartsfilen havner da logisk plassert under "Programmer - Internett" om du installerer f.eks. Skype eller en bittorrentklient. Det er strengt tatt alt du som vanlig bruker trenger å forholde deg til. Om du så vil fjerne dette programmet kan du velge "Fullstendig fjerning" i Synaptic, og da fjernes absolutt alt (configfiler etc) som tilhører det programmet. Du kan også velge å fjerne kun selve programmet, mens configfiler etc ligger igjen i tilfelle du trenger dem senere. Enkelt, rent og ryddig. I motsetning til Windows.

Når du installerer en GNU/Linux-distro kan du velge mellom utallige måter å sette opp disken din på, og bare for å nevne noen filsystemer kan vi si XFS, ReiserFS, ext2, ext3, ext4, btrfs er på vei, og en del til.

Du kan også strukturere systemet ditt slik at hjemmemappa for alle brukere (/home) får mesteparten av lagringsplassen. Mitt standardoppsett er 10 gb til selve systemet, 1 gb til swap (veksleminne) og resten monteres under /home. Da får du et helt sømløst oppsett, og du slipper å tenke "hmm, la jeg den under C: eller D:?" Alle dine personlige filer ligger under /home/dittbrukernavn -uansett-.

Flashing av bios er også mulig, men jeg har aldri prøvd på dette, så jeg vet ikke hvor lett det er.

Nvidia har de helt klart best utviklede skjermkortdriverne for *nix-systemer, og jeg regner med at skjermkortet ditt er støttet helt fint.

Print/scan har jeg ikke vært borti på flere år, så jeg aner ikke hvordan status er der. Har imidlertid hørt at Epson og HP er støttet ut-av-boksen.

Spill som tester systemet fungerer også stort sett i Wine, men sjekk appdb.winehq.org for konkrete spill.

Alle routere kan settes opp gjennom hvilken som helst nettleser av nyere dato, så det er ikke noe problem. De fleste nettverkskort er i dag plug-and-play i ordets rette forstand: Du kobler det til og det funker. Du trenger ikke installere noe ekstra ræl som i Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Del: Med splitting tenker jeg på å dele en stor fil opp i flere småfiler.

Har vært borti folk som kommer og for eksempel skal ha en 2 Gb fil brent på en Cd plate, og da er det greit å kunne splitte den opp i 3 filer på under 700Mb.

For eksempel er oppdateringen av GPSen en fil på 3,3 Gb.

Bruk en DVD, eller enda bedre monter filen direkte så slipper du brenne. Finnes sikkert gui for dette, og som sagt kan det gjøres på en hvilken som helst fil med split, men jeg synes vel det begynner å bli litt problem for problemets skyld.
Når det gjeldere nybegynnere og dumme spørsmål så er det ikke for å henge ut noen, men jeg opplever win-miljøet som litt mer uhøytidelig og "vant" med rare spørsmål og feil.

Jeg har f.eks ikke sett noe tilsvarende harry-hurt som pcworld har:

http://www.idg.no/harryhurt/article76060.ece

Jeg kjenner flere tilfeller hvor helt ferske win-brukere har kontaktet ulike privat support og betalt hundrevis av kroner for de utroligste ting, som for eksempel å få vite hvor mange Gb ledig plass det er på harddisken.

Jeg hørte nylig om et tilfelle hvor brukeren slo av maskinen ved å bøye ut en binders og trykke på den bittelille reset knappen, hadde altså ikke funnet noen av knapp eller skjønt at man må trykke start osv for å slå av.

Jeg føler at win-brukere er vant til mye oppoverbakke, for å si det sånn, og er mindre selvhøytidelige enn linux miljøet.

Nå er dette selvsagt ikke gjeldende overalt, men sånn generelt så er det det inntrykket jeg har.

OK, du har et poeng. Disse brukerne må gjerne holde seg til windows. Når det gjelder selvhøytidelighet, så tror jeg du kommer mye lenger med å heller se på det som at kritikk mot linux er noe en god del tar personlig hvis det kommer i form av drittkasting. En høflig tone er veldig fornuftig hvis man ønsker god hjelp, og hjelpen er etter mitt inntrykk gjennomgående av høyere kvalitet i linux-miljø.
Jeg tenker at en løsning er å opprette EN linux hovedside,
Denne tankegangen er dessverre typisk windowsbrukere. Man tror at en leverandør kan gi alt. Kun en side vil være en katastrofe, det må være et mangfold hvis du skal ha en naturlig utvikling.
En side hvor man kan klikke på de ulike distroene og lære mer om hva som er positivt og negativt med dem, hvor man har samlet linker til software
Den er her.
med karakterer og omtale tilsvarende sider som snapfiles har for win,
Det ligger jo innebygget i Ubuntu, har du prøvd å installere programmer i Ubuntu i det hele tatt?
med forum lignende diskusjon.no`s linux,
Du poster jo allerede i et nå.
en oppdatert liste over hardware som støtter linux,
En side med millioner av duppeditter. Dessverre noe ambisiøst. Derimot får du sider som tar seg av de ulike delene, siden til printere har du allerede fått. Her har du siden til scannere: http://www.sane-project.org/ Ubuntu har egne sider hvor brukerne legger inn erfaringer med hardware. Hvis du savner en portal kan du jo starte en selv. Jeg ser web-utvikling er helt fraværende på listen over ting du bruker PC'en til, er du klar over hvor enkelt det er i linux?
Andre ting JEG fortsatt lurer på:

1 -I win så er det nesten umulig å 100% fjerne programmer som har vært innstallert, da de legger seg filer i både skjulte mapper, i flere mapper på hele maskinen, oppføringer i registre osv.

Jeg har jo også blandede erfaringer med å oppdatere direkte, ender stort sett med to innstallasjoner eller noe lignende.

Mange mapper opprettes også uten noen referanse, slik at det ligger for eksempel saves mapper til spill uten at man vet hvilket spill de tilhører og det er ofte slike ting som spillprodusentene lar ligge igjen etter at avinstalleringen er ferdig for at ikke brukerne skal miste savegamene sine.

Jeg har også lest endel omtaler av ulike pakkebrønner, og på mange av dem påstås det at man ikke kan finne versjonsnr av den slik at det er vanskelig å vite om man innstallerer siste versjon og lignende.

Jeg forsøkte også å legge inn pidgin, som mange skryter av.

La inn pidgin for winn, og innstallasjonen opprettet noen mapper som noen filer ble kopiert inn i.

Ingen pidgin ikon eller noe som helst.

For meg var det umulig å skjønne hva det var.

Avinnstallerte det da igjen, men det lå fortsatt masse i register osv.

Googlet litt, og fant ut at det som var innstallert var filer for å kjøre linux software på win.

Gav opp hele greia, og ble ihvertfall ikke lysten på å prøve mer av det.

Så....innstalalsjon og avinstallasjon i linux, er det like dårlig som i win?

Nei, du har et pakkesystem som tar seg av alt.
Hva med antivirus og lignende når man oppdaterer distro osv og slike ting?
Det finnes i praksis ikke virus til linux, så det eneste du trenger antivirus til er å renske windows disker eller fjerne virus fra mails før de når en windowsboks. Søk i pakkesystemet så finner du med en gang clamav.
2 -Under win innstallasjonen så formaterer man normalt til ntfs, og partisjonerer slik man føler for.

Vil linux innstallasjonen kunne formatere harddisken slik at kun linux ligger der, og bruker man ntfs på linux også?

Du kan formatere til hvilket filsystem du vil i linux, men standard filsystem er ext3, og det nyere ext4. Man venter at btrfs vil ta over etterhvert.
3 -Har en laptop, og på laptoper sender leverandøren innimellom ut oppdateringer, bl.a for å flashe bios.

Såvidt jeg vet er dette kun win-støttet, mister man da hw-oppdateringene fra leverandøren?

Fortsatt en øm tå, ikke sikkert du får til å flashe bios fra linux. Et spennende prosjekt har adressert dette, og vil etterhvert revolusjonere både bios og flashing av bios: http://www.coreboot.org/Flashrom
4 -Jeg var blandt dem som har de feilproduserte nvidia GPU`ene og det ble da i sin tid løst med å klokke ytelsen opp og ned ved behov, slik at når pcen ikke trenger høy grafikkytelse går GPU i en idle tillstand, mens når man har mer behov åpnes det opp for høyere ytelser.

Støttes dette også gjennom linux?

Ja.
5 -Støtter linux TWAIN drivere til f.eks skannere?
Sane prosjektet har du fått linket opp over. Men, ja, Twain støtter visst også linux:

http://en.wikipedia.org/wiki/TWAIN#Supported_Technologies

6 -En printer skal jo ikke bare skrive ut men har også ulik software for å vise nivå på blekkpatroner, kalibrering, rens osv.

Når det sies at en printer virker på linux, er det kun det at man får skrevet ut eller betyr det at den virker likt med windows dvs at vinduet med blekknivå og lignende vises.

Som i windows kommer dette an på hvilken printer det er. Generelt kan du forvente at både HP og Epson skrivere gir deg en gjennomgående bedre opplevelse i linux enn i windows.
7 -Endel spill sjekker nå maskinens ytelse første gangen og stiller spillet inn etter det.

Hvordan fungerer dette på vine og linux?

Dette har aldri fungert i windows.
8 -Endel nettverksutstyr (f.eks routere og bridger) har oppsett gjennom explorer.

Funker det med f.eks firefox og linux?

Naturligvis. Endret av Del
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, Ankh, GNU/Linux er ikke for deg. Du har spurt en ufattelig mengde spørsmål i tråden her, svært mange som du enkelt kunne funnet svar på selv ved å utføre et enkelt søk. Slik kommer du rett og slett aldri til å lære deg eller få satt deg inn i GNU/Linux. Om du ønsker å lære deg noe nytt, ja da må du være villig til å legge en innsats i det. På samme måte som man ikke tropper opp på universitetet og forventer å få en utdanning uten å gjøre en innsats for å lære, eller at man tropper opp på kjøreskolen og forventer å få førerkort uten å gjøre en innsats for å lære å kjøre bil. Det skjer rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Enig med cyclo

Om man har en negativ holdning til GNU/Linux når man forsøker det, så er det ofte vanskeligere å like det. Men for meg som er interessert i å forsøke å lære om OS-et og hvordan man bruker det så har overgangen gått utrolig greit. Jeg vil helt klart foretrekke linux om jeg skal ha ny pc.

Men selvfølgelig kan man jo bli positivt overasket når man forsøker også. Og det kan gå andre veien om man har hørt for mye positivt om det, og finner at det var ikke så bra likevel.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
Del: Med splitting tenker jeg på å dele en stor fil opp i flere småfiler.

Har vært borti folk som kommer og for eksempel skal ha en 2 Gb fil brent på en Cd plate, og da er det greit å kunne splitte den opp i 3 filer på under 700Mb.

For eksempel er oppdateringen av GPSen en fil på 3,3 Gb.

Dette ser ut til å være støttet i arkiv funksjonen i nautilus/Gnome (i alle fall). Men det ser ut til å være format avhengig eller noe slikt, for alternativet var deaktivert/grået ut. Mulig jeg trenger å installere en ekstra pakke for denne funksjonaliteten, har ikke hatt behov for dette og svaret blir derfor litt tynt.

Når det gjeldere nybegynnere og dumme spørsmål så er det ikke for å henge ut noen, men jeg opplever win-miljøet som litt mer uhøytidelig og "vant" med rare spørsmål og feil.

Jeg har f.eks ikke sett noe tilsvarende harry-hurt som pcworld har:

http://www.idg.no/harryhurt/article76060.ece

Råtne epler finnes vel over alt, og dette blir generalisering (på et muligens tynt grunnlag). Når det gjelder dette forumet så må jeg si jeg oppfatter folk som generelt vennlige, selv om de samme spørsmålene kommer opp gang på gang, hvor brukeren fint kunne ha funnet svaret med ett lite søk på forumet.

Og harry hurt går vel mer på alt mulig rart uerfarne databrukere finner på, for de kan jo finne på mye rart om det skulle være på windows, linux, osx eller noe annet. Da er problemet stortsett at de er nettopp uerfarne mer enn ett problem med oset/programvaren. Så jeg ser ikke helt relevansen.

-Manglende spill støtte, bl.a grunnet manglende directX

Det er ikke manglende spill støtte i linux, og spill må ikke benytte seg av directx. Jeg regner med at spillutviklere benytter seg av directx fordi windows er den største plattformen til pc, og at det muligens er det beste rammeverket for spill utvikling. Opengl er ett alternativ, men etter hva jeg forstår/har lest så er ikke det like godt egnet til spill. Er noen spill som kjører native i linux (trenger ikke wine e.l), som tidligere nevt er World of Goo en av disse. Det som blir riktig er at spillutviklere har dårlig linux støtte, og dette blir ett problem for brukere som ønsker å bruke linux og spille.

Det som jeg tror ville hjulpet er om MS lager en directx versjon for linux eller slipper kildekoden/dokumentasjonen slik at noen andre kan gjøre det. Men det beste hadde nok vært om det kom ett rammeverk på lik linje med directx som er plattform uavhengig eller har multiplattfrom støtte. Og at spillutviklere tar dette i bruk.

8 -Endel nettverksutstyr (f.eks routere og bridger) har oppsett gjennom explorer.

Dette har fint lite med OS'et å gjøre, men med utstyrest støtte av webstandarder. Følger den webseveren i f. eks routeren standardene så fungerer det i alle nettlesere som har god støtte for de samme standardene, noe bl.a både FF og Opera har. Men jeg har vært borti noen routere som enten bruker MS sin "standard" og/eller muligens activex, og dermed så er det kun IE som har full støtte for dette. Da vil dette også fungere dårlig i FF, Opera og andre nettlesere i Windows. Slike problemstillinger illustrerer hvorfor det er viktig at man følger standarder, hvis ikke så ender man opp med å bli låst til ett alternativ (program).

Noen routere (beregnet på hjemme nettverk) kommer gjerne med en eller oppsetts wizard/guide, denne er mulig er litt mer OS avhengig, men er ikke nødvendig å bruke da man alltid kan koble seg direkte på routeren via nettleseren.

Lenke til kommentar
Hvilken erfaring har du med Linux, hvilke distroer har du prøvd, hva synes du var enklere enn i Windows og hva synes du var vanskeligere enn i Windows (baser dette svaret på den distroen du synes var enklest for deg å bruke)? Sett gjerne opp en topp 10 liste over de mest positive og de mest negative sidene med begge OS, men hold dette rent brukermessig. Om program X ikke er støttet i Linux så går ikke dette på brukervennlighet, og om det er en negativ side med Linux vil det også være en negativ side ved Windows for personer som er i omvendt situasjon. HW-støtte går heller ikke på brukervennlighet om den ikke er støttet, men både Linux og Windows har andre negative og positive sider ved HW.

Jøss, masse spørsmål....

For å starte med fordeler og ulemper, så vil vel det oppfattes ulikt fra person til person.

For min del er det følgende:

Brukermessig, så må det for det første være mer kjente forumsider hvor nybegynnere kan legge ut hva de lurer på.

Det må være en oversikt over fordeler og ulemper med de ulike distroene, slik at man kan se hva som best passer eget bruk.

Det bør være en god GUI som er logisk å finne frem i og som man lærer rimelig greit å navigere i.

Man må ha en rimelig problemfri hardwarestøtte, mesteparten av hardwaren bør finnes under innstallasjonen.

(Jeg driter i om webkameraet ikke virker men jeg MÅ ha scanneren og printeren osv)

En annen veldig viktig sak er at nybegynnere må møtes med litt mer respekt og de må tillates å stille idiotiske spørsmål.

Sist men ikke minst så må jeg vite at om jeg går over på linux så må jeg ihvertfall komme meg på nett, mus og tastatur må virke osv slik at jeg eventuelt får hjelp til det som ikke fungerer.

Jeg må vite at selv om jeg kaster ut win idag og legger inn en distro, så får jeg allikevel redigert videoen jeg lovte i helgen, skrevet rapporten som må være klar til mandag, og skrevet timelisten på nett samtidig som jeg får betalt regningene i nettbankene.

... men du klarte ikke å svare helt på det jeg spurte om da. Selv om du klarte å nevne en del ting som gjør at Linux ikke er like atraktivt er dette grunner de fleste her på forumet vil gjøre de som er nyskjerrige oppmerksomme på om de spør før de tar i bruk Linux.

Mye av det du nevner i ulemper og fordeler er relatert til en del ting som går begge veier, og dermed burde det også dukke opp i både Linux og Windows, som f.eks programvare som ikke er støttet i det motsatte OS'et går begge veier. Direkt X krever også at man er avhengig av Windowsprogramvare, noe som jeg også trodde at jeg fikk frem som kriterie. Jeg tenkte også på ulemper og fordeler om man hadde det man trengte i begge OS og alt av HW funket, dette er også nevnt som ulempe for eksempel. Selv om det ikke går direkte på brukervennligheten er det mange som opplever bedre støtte i HW på Linux enn i Windows. Hvor utbredt et OS er har heller ikke noe med brukervennligheten å gjøre, spesielt ikke om det er såpass lite som trengs å gjøres etter installasjon, og er nokså logisk å arbeide i. Kjent miljø? Jeg er mer kjent med Linux i dag enn Windows. Om en Linux-bruker bestemmer seg for å gå over til Windows må den personen også sette seg inn i nye ting, det må man også ofte ved valg av programvare også. Ulempe nummer 10 faller overhodet ikke inn i Linux Mint, der kan man faktisk installere og skru maskinen på og den er klar til bruk på det meste en "vanlig" bruker har behov for.

Angående det siste du skriver:

Er nok av sider man kan besøke for å få hjelp, enten hjemmesiden til distroen, Linux1.no, linuxquestions, osv. Mange distroer har også IRC-klient hvor det er bookmarket en adresse til deres IRC-kanal hvor man kan spørre om hjelp fra andre brukere direkte.

Er det noen oversiktlig liste over ulemper og fordeler mellom Opera, Firefox, IE, Chrome, Safari, etc. og andre programmer noen steder? For de som er nye innen Linux og kun ønsker å teste ut noe som er enkelt for en som vil ha det enkelt og greit er Ubuntu og Linunx Mint det de fleste vil anbefale.

Menyen som er i både Linux Mint og vanlig Gnome er utrolig enkel å navigere i, og programmer, steder og administrerende værktøy er satt opp i logiske kategorier.

På alle maskinene i huset her er det ingen problemer med HW, selv om jeg har opplevd dette tidligere på andre PC'er. Alikevel, om man skal kjøpe PC, selv om man ikke nødvendigvis ønsker å bruke Linux, kan det alltid være lurt å sørge for at PC'en er kombatibel med Linux, kan jo hende at man før lyst til å leke seg litt med Linux, eller trenger en Live-CD til å hente noe data eller fikse litt om noe går galt på Windowspartisjonen.

Det er da ingen som nekter noen å stille idiotiske spørsmål, er ofte de samme spørsmålene som blir stilt om og om igjen på Linux-forumet også, og ofte er svarene like entusiastiske.

Har et par ganger for en god stund siden opplevd at det trådløse nettverkskortet ikke fungerer, men aldri kablet. Dette har jeg ikke opplevd i senere tid med de distroene som jeg benytter meg av. Kan aldri huske å hatt noen problemer med hverken mus eller tastatur, men men, skal ikke påstå at det ikke forekommer. Dette er uansett ting man finner ut av om man benytter seg en Live-CD, og om det ikke fungerer så kan det i mange tilfeller bli vanskelig å installere uansett. Om man fortsatt er såpass intressert at man ønsker å knote litt for å få ting til å fungere så kan man spørre på forum hva som må til.

Det er jo ting man bør sjekke etter om er tilfredsstilt i det OS'et man ønsker å ta i bruk før man tar det i bruk.

Greit nok at Linux ikke passer for deg, men har litt problemer med å sette meg inn i din stilling da alle de negative sidene du har kalrt å nevne om Linux fra post 1 i denne tråden har nærmest vært omvendt for meg. Det virker også som om du snakker om hvorfor ALLE andre ikke bruker Linux, det betyr ikke at Linux ikke kan fungere for deg.

Lenke til kommentar
Andre ting JEG fortsatt lurer på:

1 -I win så er det nesten umulig å 100% fjerne programmer som har vært innstallert, da de legger seg filer i både skjulte mapper, i flere mapper på hele maskinen, oppføringer i registre osv.

Jeg har jo også blandede erfaringer med å oppdatere direkte, ender stort sett med to innstallasjoner eller noe lignende.

Mange mapper opprettes også uten noen referanse, slik at det ligger for eksempel saves mapper til spill uten at man vet hvilket spill de tilhører og det er ofte slike ting som spillprodusentene lar ligge igjen etter at avinstalleringen er ferdig for at ikke brukerne skal miste savegamene sine.

Jeg har også lest endel omtaler av ulike pakkebrønner, og på mange av dem påstås det at man ikke kan finne versjonsnr av den slik at det er vanskelig å vite om man innstallerer siste versjon og lignende.

Jeg forsøkte også å legge inn pidgin, som mange skryter av.

La inn pidgin for winn, og innstallasjonen opprettet noen mapper som noen filer ble kopiert inn i.

Ingen pidgin ikon eller noe som helst.

For meg var det umulig å skjønne hva det var.

Avinnstallerte det da igjen, men det lå fortsatt masse i register osv.

Googlet litt, og fant ut at det som var innstallert var filer for å kjøre linux software på win.

Gav opp hele greia, og ble ihvertfall ikke lysten på å prøve mer av det.

Så....innstalalsjon og avinstallasjon i linux, er det like dårlig som i win?

Hva med antivirus og lignende når man oppdaterer distro osv og slike ting?

Du trenger ikke antivirus til Linux, da det ikke er oppdaget et eneste virus for det.

Det aller mest geniale med Linux etter min mening er nettopp avinstallasjonene, i tillegg til alt annet pakkebrønnene gjør. Du går rett og slett inn på menyen din, eller inn på en pakkebrønn. Også høreklikker du og velger "avinstaller", da fjerner den alle spor etter den. Du kan tilogmed fjerne den helt fra pakkebrønnen.

2 -Under win innstallasjonen så formaterer man normalt til ntfs, og partisjonerer slik man føler for.

Vil linux innstallasjonen kunne formatere harddisken slik at kun linux ligger der, og bruker man ntfs på linux også?

Du kan partisjonere akkurat som du vil i Linux-installasjonen. Du kan tilogmed se dine Windows-filer i Linux.

Du kan bruke Firefox som explorer i lokale filer, det gjelder vel også for Windows.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, Ankh, GNU/Linux er ikke for deg. Du har spurt en ufattelig mengde spørsmål i tråden her, svært mange som du enkelt kunne funnet svar på selv ved å utføre et enkelt søk. Slik kommer du rett og slett aldri til å lære deg eller få satt deg inn i GNU/Linux. Om du ønsker å lære deg noe nytt, ja da må du være villig til å legge en innsats i det. På samme måte som man ikke tropper opp på universitetet og forventer å få en utdanning uten å gjøre en innsats for å lære, eller at man tropper opp på kjøreskolen og forventer å få førerkort uten å gjøre en innsats for å lære å kjøre bil. Det skjer rett og slett ikke.

Enig i dette jeg også, men fra og med post en har det ikke hørt ut som om Ankh har hatt noen som helst intensjoner om å bruke Linux, vriker mer som om han kun har hatt lyst til å fortelle om hvorfor han aldri kommer til å bruke Linux, og hvorfor mange andre ikke kommer til å gjøre dette. Problemene blir jo heller ikke lagt frem på noen konstruktiv måte heller.

Mye av det han nevner er jo heller ikke nytt, og er tross alt ting som blir nevnt støtt og stadig, mye er også nevnt i artikkelen han baserer tråden på, og alikevel klager han om at ingen nevner de negative aspektene med Linux.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
5 -Ulike distroer, pakkebrønner osv.

Har ennå til gode å se en side sette de ulike distrpene ved siden av hverandre slik at man kan se hva man får og mister med de ulike alternativene.

Dette har MS gjort f.eks her:

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...s/n/choose.mspx

Nå er det bare MS som kan lage Windows, og i og med at de har forskjellige versjoner av samme OS, kan det være lurt å ramse opp fordeler og ulemper. I Linux er det stort sett konkrete foremål på de forskjellige versjonene fra samme utvikler av en distro, ta Ubuntu for eksempel.

De har en som er beregnet for desktop, en til server, og en til nettPC'er. Det er også en alternate-utgave. Disse er nevnt øverst på hjemmesiden til Ubuntu: http://www.ubuntu.com/

Om flere produsenter hadde fått lov til å utvikle Windows, tror du MS hadde giddi og ramset opp fordeler og ulemper på en objektiv måte til deres konkurrenter? Det meste man trenger å vite av pakkesystem, etc. kan man finne på distrowatch.com. Polishlinux har også en fin side hvor man kan sammenligne to distroer opp mot hverandre. Finnes sikkert mange flere sider som gjør noe lignende om det er dette du hadde i tankene:

http://polishlinux.org/choose/comparison/?...istro2=Mandriva

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hovedsaken oppi alt dette er at jeg forsøker å danne meg et intrykk av de ulike OSene, hva de kan og ikke kan og hva som er fordeler og ulemper med de ulike alternativene.

Linux er sånn sett mest spennende, siden man der ser en større utvikling enn hos de andres småflikking.

Samtidig så er det jo sånn at man innimellom lurer på om det er lurt å bytte, og man forsøker da å få oversikten oer forskjeller, og hva man tjener og taper på å bytte.

Ser som mange sier at linux fortsatt ikke er noe for meg, dessverre, og jeg har forsøkt ihvertfall å belyse hvorfor.

Ideelt sett så burde win og linux vært likestillt med tanke på hva de støttet, brukervennlighet osv slik at det ikke var slike ting som avgjorde valget.

Men som med alt annet er det vel smak og behag.

Jeg kommer til å følge med videre og se om ting gjevner seg ut etterhvert.

Det er jo også sagt at win7 er siste OS fra MS som er "tradisjonelt", så hvis de finner på noe sprell etter det må man kanskje se seg om etter bedre alternativer.

Jeg ser jo også for meg at den tradisjonelle kjøp-og-bruk metoden til MS står for fall etterhvert som piratkrigen hardner til, og jeg ser for meg at det kommer til et punkt hvor antipirat systemene til MS blir FOR aggresive samtidig som MS ikke lenger gidder å utvikler flere OS grunnet lavere inntjening/mer piratvirksomhet.

Det er jo spennende å se at flere og flere offentlige og kommunale etater går over til linux, bl.a nav.

Sånn sett så kan jo vektskåla vippe over og det med tiden blir en fordel med linux for å bruke det offentlige og kommunale funksjonene.

Jeg ser jo også at bl.a bluray spillere og annet innen brunevarer har linux firmware, så det kommer jo mer og mer.

Jeg ser jo også at fokus dreier mer mot funksjon fremfor oppbygging, flere og flere vil kun bruke facebook, kunne sende noen mail, redigere bilder etc og driter i om det kjøres på win eller linux elelr hva som helst annet.

Man ser jo hvordan biler etterhvert har blitt utilgjengelige for at hvem som helst skal kunne tukle med ting, så jeg ser også for meg at man etterhvert utvikler OS man ikke har tilgang til og heller ikke bruker.

Hvis jeg f.eks skjønner MS rett, så starter PC med tiden opp rett i nettleseren/win live og man gjør det meste på nett.

Uansett, takk for alle svar....er litt klokere nå, men holder meg nok til win en stund ennå..

Lenke til kommentar
Du taper jo ingenting på å laste ned Linux Mint og installere det i dualboot?

Eller i det minste prøve det på live-cden.

Eller installere Ubuntu (og Mint?) gjennom Wubi... Da blir Ubuntu installert som et "program" i Windows og du kan dualboote. Liker du det ikke, kan du bare gå inn i Windows og avinstallere det som alle andre programmer.

Lenke til kommentar

Hei Ankh

- Fordelen med linux i forhold til win?

Du ser etter svaret ut fra brukerperspektiv. Det er greit nok, men det kan vansklig bli andre enn subjektive svar. For meg, eksempelvis, dekker Linux/friprog fler behov enn windows, er mer fleksibelt, er penere, er enklere. Du eller andre kan komme til andre svar.

Men fordelen til linux i forhold til windows er først og fremst potensialet som ligger i fri utvikling. Tygg litt på den påstanden...

For linux er ikke bundet av et enkelt selskap, deres design-team, deres forretnings-strategi, eller rådige midler. Linux er fritt for alle å videreutvikle, og fritt for alle å tilpasse sitt bruk, eller tilpasse sin forretning. Linux er evolusjon i mangfoldig utfoldelse, der windows er tregt ensrettet byråkrati. Det er hundrevis, kanskje tusenvis, av forskjellige selskaper som utvikler linux i forskjellige retninger til forskjellige bruk og målgrupper. Fra servere og superkomputere, til telefoner og minibærbare ( sjekk Googles Android Linux og Intels Moblin Linux). Åpenheten, friheten, fleksibiliteten, variasjonen, ja fragmenteringen - Det er styrken til Linux/friprog.

Endret av risotto77
Lenke til kommentar

For å finne alle fordelene med linux, så må du installere operativsystemet og bruke det.

Jeg pleier å si til folk:

Prøv Ubuntu. Og når du føler at du får det skikkelig til, legg inn Debian. Da får du et operativsystem som er skreddersydd for din PC, og som aldri vil svikte. Men det krever at du har tid til å lese litt om hvordan linux er bygd opp, hvis du kommer fra en Windows PC, for ting er LITT annerledes her.

Ankh, du hadde driverproblemer? Les her da: Det sitter tusenvis av mennesker på nettet og hjelper nye linux brukere, så du er aldri alene, og ingen spørsmål er for dumme. Husker du på dette, så klarer du deg uten windows.

PS: Det du vil merke først og fremst, er hvor raskt maskinen din gjør ting ifht Windows :)

Lykke til!

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest hele tråden, men ser ut til at det har munnet ut i en slags stillstand.

Det mangler jo ikke på innsats når man spør så mye? Det er jo sunt, innrett skytsen på noe prøving og feiling så er du der før du aner ordet av det. Det meste er faktisk selvforklarende eller allerede dokumentert til kjedsommelighet hvis man leter.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...