Gå til innhold

Hva er fordelen med linux i forhold til win?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

De fleste kan kanskje ikke ringe sine nærmeste venner og få hjelp med GNU/Linux, men hvaf.ek skal man med det når man har f.eks Ubuntuforums med over 70 000 _aktive_ medlemmer (over 800 000 registrerte), IRC-kanaler og en enorm samling av hjelp via Google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting er med GNU/Linux som med alt annet. Først må det få fotfeste hos nerdene (oss), så må det begynne å pirre interessen hos den gjengse databruker. Tenk på det som et pyramidespill. Du sitter øverst og kan "alt". Så lærer du en del av det du kan til tre venner. Disse tre bruker deg og egne kognitive ferdigheter til å lære mer, og hver enkelt forteller dette til tre venner etc etc. Vi kan ikke forvente at GNU/Linux bare skal hoppe opp til 50% markedsandel over natta. Ting må ha sin naturlige progresjon.

F.eks. tok Telenor sin ADSL-tilkobling kvelden i går. Jeg prøvde å få min LG KC910 mobiltelefon på lufta via Ubuntu 9.04 for å kjøre internett via 3G i mellomtiden. Jeg ringte til Tele2 support (min mobilab.leverandør) og selv om de ikke kunne hjelpe, og de ikke offisielt støtter GNU/Linux , gjorde de ihvertfall et hederlig forsøk. Videre ringte jeg til LGs supporttelefon, og kundebehandleren deres reagerte med "Fungerer 3G-modulen i telefonene våre ut av boksen i Linux? Kult!"

Dette forteller meg at ting er i bedring, og etterhvert som flere prøver GNU/Linux og kjøper først og fremst netbooks med en eller annen distro installert, jo flere produsenter vil stille opp med teknisk support på produktene.

Om fem år regner jeg med at vi har omtrent samme støtte for GNU/Linux som MacOS har i dag.

Lenke til kommentar
En av de aller største grunnene til at jeg bruker win/synes at win er greiest alt i alt er at absolutt alle familiemedlemmer, venner, kollegaer osv rundt meg også bruker win og om noe skulle klikke eller jeg trenger hjelp til noe så kan jeg ringe en stabel med venner som har masse peil.

Dermed får jeg f.eks ordnet nettverket selv selv om jeg ikke hadde noen kunnskaper når jeg startet.

Linux er mer googling og forum, og det tar tid samtidig som det er vanskelig å finne akkurat det man lurer på.

Når jeg besøker ulike forum, så er win forumene typisk på hvor i oset man gjør sånn og sånn, hva en feilmelding betyr osv.

Et typisk linux forum, ihvertfall de jeg har besøkt, er mye mer teknisk med kryptiske ord og uttrykk som raser forbi.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1115007

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1115673

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1113433

er nok to ulike verdener, kan man trygt si.

Etter at jeg gikk over til Linux Mint og Ubuntu føler jeg at jeg trenger mindre hjelp enn jg gjorde i XP, og føler at jeg "skjønte" OS'et raskere også.

Veldig mange Linuxbrukere er nok mer intressert i data, og har kanskje et høyere kunnskapsnivå innen data, dermed blir det sikkert en del mer tråder som krever mer kunnskaper. Betyr fortsatt ikke at enkle ting ikke kan gjøres veldig enkelt.

Tittet på den siste tråden du linket til, hat lest den selv, men virker som om det er noe som ikke stemmer i den tråden. Ei jente (antageligvis) som sier at hun har Fedora som om hun har brukt det en stund og ikke vet at man ikke vet at .EXE-filer er for Windows? Det går ikke på brukervennlighet, om en fra Linux går over til Windows kunne han like greit spurt om hvorfor man ikke kan installere Firefox og alt annet av programvare fra Legg til/Fjern programvare i Windows. Hun har vel uansett fått denne PC'en som sannsynligvis hadde Fedora installert når hun fikk den som hun kunne spurt, også litt med tanke på valg av distro. Som det også er nevnt i tråden: "Recommended system requirementsOS - Win 98, Win XP, Win 2000", hun vet i det minste at hun ikke kjører Windows som hun skrev i første setning i tråden. Og selvfølgelig, om du skal installere et spill som ikke er støttet i Linux så er et vanskeligere, men mulig, prøv å installere et program som brukes i Linux, men som ikke er støttet i Windows. Det at hun kun har postet 4 poster og ikke svart når hun har fått svar på det hun lurer på.

Lenke til kommentar

Det viktigste for Linux i tiden fremover, foruten å få bedre feste i privatbrukermarkedet, er å få innpass i skoler og bedrifter. Hva om barna vokste opp med Linux og foreldrene hadde det på jobb?

Politiet i Frankrike f eks bruker Linux.

Lenke til kommentar
Det viktigste for Linux i tiden fremover, foruten å få bedre feste i privatbrukermarkedet, er å få innpass i skoler og bedrifter. Hva om barna vokste opp med Linux og foreldrene hadde det på jobb?

Politiet i Frankrike f eks bruker Linux.

For ikke å snakke om at Peugeot/Citröen-konsernet skal ha alle workstations over på SuSE. Frankrike gjør mye riktig for åpen kildekode.

De norske skolene ligger også bra an når det kommer til Linux og åpen kildekode. OpenOffice begynner å bli de facto standard i grunnskolen, flere skoler bruker GIMP for bildebehandling, og en del skoler kjører Linux på enkelte maskiner (som gjerne er for gamle til å fungere skikkelig med Windows). Hvis de fortsetter slik regner jeg med at GNU/Linux og åpen kildekode er (minst) likestilt med Windows og lukket programvare innen fem år.

Lenke til kommentar
En av de aller største grunnene til at jeg bruker win/synes at win er greiest alt i alt er at absolutt alle familiemedlemmer, venner, kollegaer osv rundt meg også bruker win og om noe skulle klikke eller jeg trenger hjelp til noe så kan jeg ringe en stabel med venner som har masse peil.
Dette er et godt poeng, men det har allerede blitt mye bedre. Sikkert noen i omgangskretsen din som har begynt å lære litt om linux. Eksempelvis deg selv ;)
Her er jeg ikke enig, og eksemplene er epler og pærer. Windows spørsmålet ville blitt besvart mye enklere med GNU/Linux:
Velg Use entire disk/Bruk hele disken når du installerer ubuntu, så er XP, Vista, eller hva det skal være erstattet.
Synes du ikke det var mye enklere enn vår stakkars forumbruker som kanskje ikke en gang vet hva formatering og partisjonering er, og bare fikk vite av Hårek at det kanskje lå en masse merkelige partisjoner på disken? Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg synes dette med åpne operativsystem er viktig, det er viktig at barn på skolen skal ha et gratis alternativ hjemme. Om de ikke lærer om det gratis alternativet, har de i realiteten ikke noe alternativ.

På min skole brukes nå Kubuntu på live-usb som operativsystem under eksamen, fordi det er enklere å overvåke og modifisere. Det som holder skolen igjen er at det ikke er kommet nettverkskortdrivere til deres nyeste pcer. Vi bruker allerede Firefox og OpenOffice på skolen.

Linux-miljøet må se sin sjanse nå som skoler skal bytte fra Windows XP om et par år. Da har Linux mindre krevende operativsystemer å tilby som deres gamle PC-er kan kjøres med, det ligger mye negativt om Windows Vista, får håpe det fortsetter ang. 7.

Lenke til kommentar
Poenget hans er uansett sterkt, for folk flest er det betydelig vanskelige å få tak i personlig veiledning og kompetanse på GNU/Linux enn Windows. Det kan helt klart være en begrensende faktor hva gjelder markedsadopsjon.
Ser ut som det er mange som glemmer at man kan melde seg inn i lokale LUGS (Linux User Group) (wiki) hvor man kan bli kjent med andre brukere i nærheten av der man bor og søke hjelp dersom det skulle være noe. Disse arrangerer dessuten innimellom installasjonsdugnader.
Lenke til kommentar

@Ankh;

... om du har en PC som er fullt støttet i Linux, og alt av programvare er tilgjengelig for dette operativsystemet, rent brukermessig, vil du anta at Ubuntu eller XP er enklest å håndtere?

Hvilken erfaring har du med Linux, hvilke distroer har du prøvd, hva synes du var enklere enn i Windows og hva synes du var vanskeligere enn i Windows (baser dette svaret på den distroen du synes var enklest for deg å bruke)? Sett gjerne opp en topp 10 liste over de mest positive og de mest negative sidene med begge OS, men hold rent brukermessig. Om program X ikke er støttet i Linux så går ikke dette på brukervennlighet, og om det er en negativ side med Linux vil det også være en negativ side ved Windows for personer som er i omvendt situasjon. HW-støtte går heller ikke på brukervennlighet om den ikke er støttet, men både Linux og Windows har andre negative og positive sider ved HW.

Hvilke programmer kunne du absolutt ikke klart deg uten i Windows? Er detnoen programmer som er støttet i Linux du finner tilfredsstillende?

Rent brukermessig, hva må til for at flere skal ta i bruk Linux? Da sett bortifra programvare og HW som ikke er støttet i Linux.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jøss, masse spørsmål....

For å starte med fordeler og ulemper, så vil vel det oppfattes ulikt fra person til person.

For min del er det følgende:

Win-fordeler:

1-Utbredt, lett å få support

2-Lett å få tilgang til programmer innen alle mulige ting

3-Fortsatt mer akseptert av hw produsentene, både med drivere og opplysninger om hva som støttes

4-Lettere å få ting til å virke direkte, f.eks kunne legge inn spill uten å tenke på wine

5-Bedre kompabilitet med jobb og fritidsoppgaver

6-Kjent miljø, lett å veksle mellom pcer på jobb og hjem

7-Slipper å sette meg inn i nye ting

8-Mindre variasjon mellom utgaver, samme program fungerer stort sett på xp, vista og win7

9-For meg kjente forum å diskutere problemer i

10-Har etterhvert lært ulike løsninger på feil som oppstår

Win-ulemper:

1-Ting henger mer sammen, om lyden i et spill krasjer så krasjer pc ofte samtidig

2-Fortsatt elendig feilbeskrivelse, mye bruk av feilkoder osv

3-Vanskelig å feilsøke når ting går galt

4-Sårbart for virus og annet dritt

5-Ofte enten eller støtte

6-Dyrt

7-I praksis umulig å fjerne 100% noe som er innstallert

8-Mye bruk av wga, og lignende antipiratkopieringsbeskyttelser

9-Krever mye ressurser

10-Mangler mye codecer og annen støtte for å få problemfri bruk av det nødvendigste

Linux-fordeler:

1-Entusiastisk miljø som finner ut av det meste

2-Gratis

3-Oppdateres oftere

4-Mer komplett med flere codecer og lignende

5-Tilsynelatende en bra oppdaterings og innstalleringssystem

6-Som utfordrere "kreves" det mer

7-Tilpasningsmuligheter, for de som ønsker det

8-Mindre utsatt for virus og lignende

9-Krever mindre ressurser

10-Utvikler mer teknisk forståelse for hvordan ting er

Linux-ulemper:

1-Linux entusiaster skyter raskt fra hofta og støter bort "dumme" win-brukere som søker hjelp til "dumme og enkle spørsmål"

2-Fortsatt ikke mulig å bruke i enkelte jobbsammenhenger, som rapportert

3-Mangler directX slik at spill ikke uten videre kan brukes

4-Må sette seg inn i nye ting

5-For en nybegynner, vanskelig å forstå forskjellene med de ulike distroene

6-For lite utbredt i mitt nærmiljø til å få enkel og rask support, f.eks over en telefon

7-Drivere ofte ikke direkte støttet av hw-utviklerne

8-Krever hw som støtter linux, men vet ikke om det er "vanlig" at det gjør det

9-Mye usikkerhet til ulike sikkerhetsløsninger. Er kjent med nod32, avg, avast osv men vet ikke hvordan tilsvarende løsninger beskytter på linux

10-For mye fokus på åpen programvare, muligheten til å mekke på programmene, og sende kommandoer isteden for den vanlige enkle bruker som vil slå på maskinen, bruke sine programmer, og thats it.

Min egen linux erfaring er begrenset, men har vært borti linux-frelste som skal vise hva som er bra.

Har sett på bl.a ubuntu.

Programmessig går det vel mer på at jeg har funnet de programmene JEG bruker og er strålende fornøyd med og jeg vet ikke så mye av hva som finnes tilsvarende der ute.

Bruker bl.a

-Openoffice (jada, det skulle gå greit)

-IzArc (pakkeprogram som støtter masse format og med masse kjekke funksjoner)

-XnView (bildeprogram som støtter enormt masse format, og som jeg også bruker sammen med scanner og dens twain driver (finnes noe sånt mon tro til linux? Hmmm...)

-JLC internet Tv, TVUplayer, Raimaradio (TV og radio programmer)

-pdf-xchange viewer (til å lese pdf-filer)

-Spambrave (antispam)

-AVG og Comodo (antivirus og brannmur)

-Diverse Garmin GPS programmer (poi-loader og web-updater)

-network stumbler (fin-fin oversikt over trådløse nettverk i området)

Elelrs er det en pen stabel med kamera, mobiler, videokamera (redigerer med pinaccle), skriver, skanner, kortlesere, buypass osv osv

Brukermessig, så må det for det første være mer kjente forumsider hvor nybegynnere kan legge ut hva de lurer på.

Det må være en oversikt over fordeler og ulemper med de ulike distroene, slik at man kan se hva som best passer eget bruk.

Det bør være en god GUI som er logisk å finne frem i og som man lærer rimelig greit å navigere i.

Man må ha en rimelig problemfri hardwarestøtte, mesteparten av hardwaren bør finnes under innstallasjonen.

(Jeg driter i om webkameraet ikke virker men jeg MÅ ha scanneren og printeren osv)

En annen veldig viktig sak er at nybegynnere må møtes med litt mer respekt og de må tillates å stille idiotiske spørsmål.

Sist men ikke minst så må jeg vite at om jeg går over på linux så må jeg ihvertfall komme meg på nett, mus og tastatur må virke osv slik at jeg eventuelt får hjelp til det som ikke fungerer.

Jeg må vite at selv om jeg kaster ut win idag og legger inn en distro, så får jeg allikevel redigert videoen jeg lovte i helgen, skrevet rapporten som må være klar til mandag, og skrevet timelisten på nett samtidig som jeg får betalt regningene i nettbankene.

Lenke til kommentar

Vel at DirectX osv ikke finnes til Linux er jo egentlig ikke Linux sin feil. F.eks. finnes jo ikke Networkmanager til Windows, ergo er det et problem som går begge veier.

I jobb sammenheng varrierer det av programvare dere bruker. Dersom du jobber på værvarslingen skulle du faktisk få flere problemer med å bruke Windows enn Linux.

Og selv for noobs er det ikke noe problem med å bruke Linux uten kommandolinja. Og at det er nytt å sette seg inn i trenger jo ikke nødvendligvis være tilfellet dersom ungene møter Linux som første operativsystem. Men ja, når man er vant til Windows metoden er det noe nytt å sette seg inn i. Husker hvor mye faren min plagdes med å installere programvare i Linux.

Lenke til kommentar

Endelig en post av deg Ankh som jeg personlig kan respektere. Veldig overveid og gjennomtenkt :)

Win-fordeler:

1-Utbredt, lett å få support

2-Lett å få tilgang til programmer innen alle mulige ting

3-Fortsatt mer akseptert av hw produsentene, både med drivere og opplysninger om hva som støttes

4-Lettere å få ting til å virke direkte, f.eks kunne legge inn spill uten å tenke på wine

5-Bedre kompabilitet med jobb og fritidsoppgaver

6-Kjent miljø, lett å veksle mellom pcer på jobb og hjem

7-Slipper å sette meg inn i nye ting

8-Mindre variasjon mellom utgaver, samme program fungerer stort sett på xp, vista og win7

9-For meg kjente forum å diskutere problemer i

10-Har etterhvert lært ulike løsninger på feil som oppstår

Både 1 og 2 er forsåvidt riktig, men jeg håper at vi som er i denne delen av forumet jobber så godt vi kan med problemet.

3 er også riktig, men det blir forhåpentligvis bedre så fort Linux generelt blir mer utbredt.

4, dette er et litt blandet punkt, enkelte ting er enklere ja, men hvis du prøver f.eks "World of Goo" som er laget nativt til Linux og Windows vil du finne ut at det er like enkelt å installere spill så lenge utviklere gjør det mulig.

5 det er opp til arbeidsstedet å avgjøre, vet at Del kan gi mange gode muligheter for arbeidsplassen.

6 personlig bruker jeg Linux på skolen og hjemme og da er det greit å bytte.

7 gjelder begge veier, win-linux, linux-win

8 er riktig, men det gir også mindre valgfrihet for de som faktisk kan systemet.

9 hvor er du nå da?

10 samme her :)

Win-ulemper:

1-Ting henger mer sammen, om lyden i et spill krasjer så krasjer pc ofte samtidig

2-Fortsatt elendig feilbeskrivelse, mye bruk av feilkoder osv

3-Vanskelig å feilsøke når ting går galt

4-Sårbart for virus og annet dritt

5-Ofte enten eller støtte

6-Dyrt

7-I praksis umulig å fjerne 100% noe som er innstallert

8-Mye bruk av wga, og lignende antipiratkopieringsbeskyttelser

9-Krever mye ressurser

10-Mangler mye codecer og annen støtte for å få problemfri bruk av det nødvendigste

Skal ikke gå inn i disse ingående, men det er et mønster her, veldig mange av feilene er Microsoft sine, altså feil som ligger bygget inne i Operativsystemet.

Linux-fordeler:

1-Entusiastisk miljø som finner ut av det meste

2-Gratis

3-Oppdateres oftere

4-Mer komplett med flere codecer og lignende

5-Tilsynelatende en bra oppdaterings og innstalleringssystem

6-Som utfordrere "kreves" det mer

7-Tilpasningsmuligheter, for de som ønsker det

8-Mindre utsatt for virus og lignende

9-Krever mindre ressurser

10-Utvikler mer teknisk forståelse for hvordan ting er

Enig med alle egentlig, veldig bra sett :D

8 virus er faktisk nesten ikke eksisterende

9 ikke alltid riktig, f.eks Ubuntu krever mer enn Windows XP, men du har iværtfall valget til å ta en annen distro hvis du vil, det har du ikke med Windows.

10 dette er opp til deg selv, i Ubuntu trenger du ikke det i det hele tatt. Hvis du f.eks får noen til å installere alt for deg, trengs ikke noe innsikt, bare litt opplæring.

Linux-ulemper:

1-Linux entusiaster skyter raskt fra hofta og støter bort "dumme" win-brukere som søker hjelp til "dumme og enkle spørsmål"

3-Mangler directX slik at spill ikke uten videre kan brukes

6-For lite utbredt i mitt nærmiljø til å få enkel og rask support, f.eks over en telefon

8-Krever hw som støtter linux, men vet ikke om det er "vanlig" at det gjør det

9-Mye usikkerhet til ulike sikkerhetsløsninger. Er kjent med nod32, avg, avast osv men vet ikke hvordan tilsvarende løsninger beskytter på linux

10-For mye fokus på åpen programvare, muligheten til å mekke på programmene, og sende kommandoer isteden for den vanlige enkle bruker som vil slå på maskinen, bruke sine programmer, og thats it.

1 ikke alltid enig, men noen ganger er det lett å avise noen når svaret er så åpenbart.

3 dette er ikke mulig å fikse, DirectX er Microsoft sin måte å tegne 3d objekter og det er vanskelig å kopiere uten at MS legger ut kildekoden, hvis de gjør det noen gang vil jeg tro at det bare tar Ubuntu 1 suklus(altså fra 10.4 til 10.10) å implementere det(Arch har det sikkert et par måneder før).

4 sånn er det med alt nytt, det er slitet med forandring :(

5 helt enig, men det er derfor fint at vi har denne delen av forumet hvor Linux guruer kan gi nyttig hint og vink.

6 sant nok, men det blir forhåpentligvis bedre jo flere som bytter over.

7 sant nok, men jo flere som begynner å bruke jo større oppmerksomhet vil det få.

8 også et problem, men hvis man spør her inne før man løper og kjøper så kan folk her hjelpe til.

9 trengs ikke alt er innebyget i oset, de få virusene programmene som finnes leter faktisk etter Windows og Mac virus :p

10 Ubuntu jobber med dette kontinuelig, men det kan alltid bli bedre.

Brukermessig, så må det for det første være mer kjente forumsider hvor nybegynnere kan legge ut hva de lurer på.

Det må være en oversikt over fordeler og ulemper med de ulike distroene, slik at man kan se hva som best passer eget bruk.

Det bør være en god GUI som er logisk å finne frem i og som man lærer rimelig greit å navigere i.

Man må ha en rimelig problemfri hardwarestøtte, mesteparten av hardwaren bør finnes under innstallasjonen.

(Jeg driter i om webkameraet ikke virker men jeg MÅ ha scanneren og printeren osv)

Ubuntu utviklerene jobber uttretelig med dette, dag ut og dag inn(også andre selvsagt)

En annen veldig viktig sak er at nybegynnere må møtes med litt mer respekt og de må tillates å stille idiotiske spørsmål.

Enkelte ganger er jeg enig, men hvis folk f.eks spør etter hva er Linux, så kan du vel være enig i at dette er strengt talt noe de kunne Googlet eller sett etter Wikipedia. Blir ikke du sur når folk spør hva Windows er?

Sist men ikke minst så må jeg vite at om jeg går over på linux så må jeg ihvertfall komme meg på nett, mus og tastatur må virke osv slik at jeg eventuelt får hjelp til det som ikke fungerer.

Jeg må vite at selv om jeg kaster ut win idag og legger inn en distro, så får jeg allikevel redigert videoen jeg lovte i helgen, skrevet rapporten som må være klar til mandag, og skrevet timelisten på nett samtidig som jeg får betalt regningene i nettbankene.

Alt dette kan du få gjort, men det er ditt ansvar å sjekke om utstyret ditt er støttet i Linux, hvis det er det så har utviklere garantert tatt det med i nesten alle distribusjoner.

Lenke til kommentar

Det med nybegynner hjelp er ikke noe problem så lenge man kan trikset. Trikset er; å legge ubuntu bak søkeordet i google. Da kommer alltid Ubuntu-forumet opp øverst, beste stedet for nybegynner support.

Personlig har jeg ingen tro på at Linux kommer til å bli så veldig mye mer utbredt i skolene om 5 år. Dette kommer av at de fleste systemansvalige jeg har vært i kontakt med er så såpass inngrodd med Windows. Med inngrodd tenker jeg på utdanning , kursing og erfaring. Mye av dette vil være helt ubrukelig om de går over nå. Så tror ikke vi vil se en så altfor stor forandring over de neste 5 årene :(

Lenke til kommentar

Fikk lyst til å kommentere noen punkter.

Linux-ulemper:

Dypt uenig, dette mener jeg gjelder i mye større grad dersom du søker hjelp til windows problemer.
og da skyldes det stort sett at bedriften har valgt løsninger som pålegger dem lock-in. Man må ha en svært bevisst strategi på serversiden for ikke å bli låst til MS.
Jeg har hatt min dose med driverproblemer i windows også, dette punktet er faktisk meget svakt i dag, og blir raskt svakere for hver ubuntu release.
Det er fordi du ikke trenger det. Ubuntu er sikker ut av boksen, ingen virus og brannmur på enteprise nivå innebygd i kjerna.
Det eneste du kan klage på her er vel der hvor GUI mangler, og det er forsvinnende lite som ikke har GUI i GNU/Linux i dag, faktisk er det kun Raid oppsett jeg kommer på i farta.
Programmessig går det vel mer på at jeg har funnet de programmene JEG bruker og er strålende fornøyd med og jeg vet ikke så mye av hva som finnes tilsvarende der ute.
Det er naturlig men litt feil vinkel. Hvis du kun er ute etter å kopiere det du har i dag, så er det ingen vits i å skifte. Det mest interessante er hva du går glipp av, og det ser faktisk ut til å være ganske mye. Det meste av det jeg ser under kan du fint gjøre i GNU/Linux, men det tar fort tid å spore opp alt, og da er det også viktig at du forteller litt mer enn bare navnet på et windowsprogram (eksempelvis si hvordan du bruker det). Drivere kan du gjøre en kjapp utsjekk på selv først med en live CD, og rapportere hva som ikke funket ut av boksen. Det meste funker.
-IzArc (pakkeprogram som støtter masse format og med masse kjekke funksjoner)
Her har du fullt utvalg i GNU/Linux ut-av-boksen, og innebygget i filbrowser så du bare høyreklikker på det du skal pakke, og får alle de vanligste formatene som valg.
-XnView (bildeprogram som støtter enormt masse format, og som jeg også bruker sammen med scanner og dens twain driver (finnes noe sånt mon tro til linux? Hmmm...)
Her burde du si mer om ditt bruk. Hvis du er ute etter et fotoalbum fullstappet med funksjonalitet og enkel redigering så er digiKam et kjempeprogram-
-JLC internet Tv, TVUplayer, Raimaradio (TV og radio programmer)
Nett-tv og radio funker på alt jeg er inne på. Jeg bruker riktignok mplayer plugin istedet for totem. Du kan sikkert finne noen portaler som kan linke inn en drøss av dem, ellers har jo Amarok en uendelighet av nettradioer ut av boksen.
-pdf-xchange viewer (til å lese pdf-filer)
Du finner pdf-lesere for enhver smak. Selv er jeg glad i xpdf (men den er minimalistisk).
-Spambrave (antispam)
Hæh? Spamfilter ligger i e-post server eller? ellers får du jo spamassassin, som er meget god og brukes i produksjonsmiljø verden over.
-AVG og Comodo (antivirus og brannmur)
Antivirus er unødvendig, brannmur innebygget.
-Diverse Garmin GPS programmer (poi-loader og web-updater)
Det var vel denne du skulle goodle litt selv, har du prøvd?
-network stumbler (fin-fin oversikt over trådløse nettverk i området)
Network manager følger som standard og gir deg oversikt over trådløse nettverk i området.

EDIT: Fant i en internet TV greie for deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Miro_(software)

ferdig pakket i ubuntu.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Programmessig så er det litt frem og tilbake hva som er bra og dårlig, alt etter hva hver bruker er på jakt etter.

For bildeprogrammet (XnView) så er det først og fremst å åpne hva som helst av bildeformat i samme program og å kunne omgjøre bildene til ulike format.

Har vært borti mange rara format opp gjennom tidene, bl.a et med FEM bokstavers filtype (.xxxxx) så det er veldig greit med noe som tar alt.

Programmet må også støtte import av scanning via twain drivere, slik at jeg kan skanne bilder og dokumenter rett inn i programmet.

Også kjekt med grunnleggende bildebehandling, fjerne røde øyne osv og kunne justere gamma og lignende.

Pakkeprogrammet (IzArc) må også kunne ta enormt mange format, er lei av å bruke ett program til rar, et til zip, et til 7-zip, ett til arj ett til zip osv.

Liker også at man direkte kan ompakke til andre format og lignende (om jeg får et sært format kan jeg pakke det om til f.eks zip).

Liker også splittpakkingen, dvs at jeg kan dele opp store filer i flere småfiler.

Garmin har jeg ikke funnet noe linux støtte til, men mulig det er direkte i linux.

POI-loader bruker jeg ikke lenger, POIer legges nå rett inn i gps.

Web-updater derimot, må jeg ha.

Også litt usikker på oppdateringen.

Har kjøpt sånn lifetime oppdatering, og såvidt jeg skjønner så støtter det kun win.

Ligger lite info rundt dette på garmin sidene.

Har prøvd mye nett tv og radioer, men ingen som slår de jeg nevnte.

Har ikke prøvd linux løsninger.

På nettverkssiden så er det bl.a for å sjekke kanaler som naboene bruker og sjekke egen signalstyrke på mottatt signal.

Har masse naboer som bytter kanal på nettverket sitt i tide og utide, så jeg prøver å finne ledige kanaler.

Også kjekt å kunne se signalstyrken på det man mottar, så man kan sette antennen til adaptere der det er best signal.

Vet ikke hva det nettprogrammet i linux gjør.

Lenke til kommentar

Når det gjelder trådløse nett er GNU/Linux mer kraftig enn Windows etter min mening, f.eks med monitor mode. Man slipper 3. partsverktøy for å finne grunnleggende info om nettverkene. I Windows blir du sett på som dum og du skal ikke ha tilgang til slikt.

Å sjekke tilgjengelige nettverk inkl. kanaler er ikke verre enn:

iwlist eth1 scan (der eth1 er ditt nettverkskort, sjekk med iwconfig)

Gir deg all nødvendig info.

Lenke til kommentar
For bildeprogrammet (XnView) så er det først og fremst å åpne hva som helst av bildeformat i samme program og å kunne omgjøre bildene til ulike format.

Har vært borti mange rara format opp gjennom tidene, bl.a et med FEM bokstavers filtype (.xxxxx) så det er veldig greit med noe som tar alt.

Programmet må også støtte import av scanning via twain drivere, slik at jeg kan skanne bilder og dokumenter rett inn i programmet.

Også kjekt med grunnleggende bildebehandling, fjerne røde øyne osv og kunne justere gamma og lignende.

Digikam fyller alle ønskene dine: http://www.digikam.org/
Pakkeprogrammet (IzArc) må også kunne ta enormt mange format, er lei av å bruke ett program til rar, et til zip, et til 7-zip, ett til arj ett til zip osv.

Liker også at man direkte kan ompakke til andre format og lignende (om jeg får et sært format kan jeg pakke det om til f.eks zip).

Dette er innebygget i filbrowseren. Eventuelle formater du savner ut-av-boksen ligger i pakkesystemet.
Liker også splittpakkingen, dvs at jeg kan dele opp store filer i flere småfiler.
Jeg ser ikke helt poenget, så jeg har ikke sett etter dette i noe gui. Riktignok kan du gjøre den med split fra kommandolinja med alle filer, så det burde være noen som har laget gui for det. Så fremt det er behov er det alltid noen som lager gui.
Garmin har jeg ikke funnet noe linux støtte til, men mulig det er direkte i linux.

POI-loader bruker jeg ikke lenger, POIer legges nå rett inn i gps.

Web-updater derimot, må jeg ha.

Også litt usikker på oppdateringen.

Har kjøpt sånn lifetime oppdatering, og såvidt jeg skjønner så støtter det kun win.

Ligger lite info rundt dette på garmin sidene.

Du har sikkert en XP CD liggende, alt dette kan du fikse virtuelt enkelt. Jeg har en virtuell XP liggende for patching av wow, og om det eventuelt dukker opp andre behov.
Har prøvd mye nett tv og radioer, men ingen som slår de jeg nevnte.

Har ikke prøvd linux løsninger.

Da må du titte på Amarok, du vet antagelig ikke hva du har gått glipp av. For nett-tv kan du starte med å sjekke ut Miro.
På nettverkssiden så er det bl.a for å sjekke kanaler som naboene bruker og sjekke egen signalstyrke på mottatt signal.
Skjønner, ser ikke ut til at network manager viser deg kanaler. Send inn et ønske til dem, så kanskje du får det i neste versjon. Den andre store gui'en for trådløst har det svjv, wicd. Personlig må jeg innrømme at jeg bruker kommandolinja for slikt, iwlist scanning, utført før du rekker flytte musen over skjermen :tease:
Lenke til kommentar

Del har jo egentlig svart på det meste. Men følte for og besvare noen punkter:

Linux-ulemper:

Joda. Finnes da de der ute, uten tvil (men er de virkelig ikke-eksisterende blant Windows brukere?). Generellt sett har jeg aldri hatt noen problemer (Aldri hatt problemer på dette forumet). Det som jeg veldig ofte ser er at personer "krever" at de blir sydd puter under armene på og nesten forventer at en person kommer hjem til dem og ordner opp samtidig som brukeren tvinner tommeltotter og ser skyene snike seg forbi. Om det virker som en bruker har prøvd selv og viser interesse for å prøve ordne det selv, om han/hun blir guidet i riktig retning, får man som oftest mye bedre og raskere hjelp. Jeg ser veldig ofte at de samme spørsmålene dukker opp med gjevne mellomrom, eller at det kunne vært ordnet om bruker hadde tilbrakt et minutt eller to med Google. Jeg har selv stillt spørsmål som har vist seg ha en enkel løsning, men har brukt mye tid før tråden er postet. Jeg tør ikke tenke på hvor mange ganger utallige timer har forsvunnet før jeg har funnet løsningen eller har overgitt meg og postet en tråd (da er det flaut når løsningen er utrolig enkel). Vi har alle vært nye, men prøv selv. Ikke begi deg ut i GNU/Linux verdenen om du ikke gidder bruke tid på og lære noe nytt. Skader heller ikke å søke i forumet og Google da andre ganske sikkert har hatt samme problem som deg selv.

Ser ikke helt hvordan dette er en ulempe da det ikke er så forferdelig vanskelig om man faktisk starter med åpent sinn. Ingen var "eksperter" første gang de brukte OSX eller Windows :ohmy:

Alle valgmulighetene, både når det gjelder Distroer og programmer kan være overveldende. Husker selv at jeg ble forfjamset mange ganger. Og har vært innom veldig mange distroer før jeg falt til ro med Arch. Igjen handler det om å gidde. Det finnes mange distroer for nybegynnere men det ligger også anmeldelser av dem om man søker.

Helt ærlig. Det er INGEN i mitt nærmiljø som bruker GNU/Linux, men kjenner de som har prøvd, og prøver. Så alt jeg har trengt når det gjelder support har skjedd via man og forumer og Google. Gjentar meg selv: "Igjen handler det om å gidde."

Jeg forstår ikke problemstillingen. Tør påstå det er ekstremt sjeldent du behøver bruke terminalen. Behøver du bruke den finnes det steg-for-steg guider som du kommer deg gjennom om du leser før du taster. Det er hva du gjør det til.

Noen av de største fordelene, min mening, med GNU/Linux er valgfriheten (som faktisk frustrerte meg i begynnelsen), ikke knoting med serialer, slipper tenke på at et program slutter å fungere etter X dager pga man må kjøpe (eller *hosthark*laste*hosthark*ned*hosthark* om man foretrekker den løsningen). En annen ting som alltid er like gøy er at Ubuntu (bruker det som eksempel) går unna på nullkommaniksogensvisj når det gjelder installering og (for meg) alt fungerer (foruten Nvidia kortet) uten ekstra installasjon av drivere. Deretter følger en oppdatering og restart. Så fungerer alt. Ikke bare går det raskere men man slipper knoting med cd'er og bortkastet tid på mange restarter. Plus, selvsagt, at du ikke behøver bekymre deg for ubudne gjester. Oppdateringer av programmer skjer automatisk om du har installert via pakkebrønnen.

Sist jeg installerte XP brukte den lenger tid med installeringen, jeg måtte starte oppdateringen (som er utrolig treg) og restarte maskinen utallige ganger i tillegg til installering av drivere for ALT og deretter installere og oppdatere Norton en eller to ganger. Tok jeg en halv evighet før jeg faktisk kunne ta i bruk maskinen. Ikke bare det men jeg måtte ringe til MS for og få aktivert XP (ja jeg har original cd, lånt samboerens tante) fordi den var aktivert for mange ganger. Noe som tok en stund da jeg måtte krangle med idioten i andre enden som mente jeg ikke snakket sant.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Del: Med splitting tenker jeg på å dele en stor fil opp i flere småfiler.

Har vært borti folk som kommer og for eksempel skal ha en 2 Gb fil brent på en Cd plate, og da er det greit å kunne splitte den opp i 3 filer på under 700Mb.

For eksempel er oppdateringen av GPSen en fil på 3,3 Gb.

Når det gjeldere nybegynnere og dumme spørsmål så er det ikke for å henge ut noen, men jeg opplever win-miljøet som litt mer uhøytidelig og "vant" med rare spørsmål og feil.

Jeg har f.eks ikke sett noe tilsvarende harry-hurt som pcworld har:

http://www.idg.no/harryhurt/article76060.ece

Jeg kjenner flere tilfeller hvor helt ferske win-brukere har kontaktet ulike privat support og betalt hundrevis av kroner for de utroligste ting, som for eksempel å få vite hvor mange Gb ledig plass det er på harddisken.

Jeg hørte nylig om et tilfelle hvor brukeren slo av maskinen ved å bøye ut en binders og trykke på den bittelille reset knappen, hadde altså ikke funnet noen av knapp eller skjønt at man må trykke start osv for å slå av.

Jeg føler at win-brukere er vant til mye oppoverbakke, for å si det sånn, og er mindre selvhøytidelige enn linux miljøet.

Nå er dette selvsagt ikke gjeldende overalt, men sånn generelt så er det det inntrykket jeg har.

Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som gjør at linux ikke blir større en win, men mange inspill her har vel kastet lyst på noen av årsakene.

-Det er alltid greiest å bruke samme OS som de andre man kjenner, da blir det lettere å lære av hverandre og hjelpe hverandre, finne frem til bra programmer osv

-Tilsynelatende krav om at man må sjekke om hardware fungerer med linux, noe de færreste win brukerne trenger

-Ulike distroer, det at man må finne linux alternativer til de programmene man er vant med , osv gjør at man må gidde å sette seg inn i det, og det trenger man ikke med win når man er vant med win.

Blir et spørsmål om man skal bry seg med å lære nye ting eller kjøre videre på det man kan

-Kompabilitet mot jobb, hvis jobben har løsninger som krever win

-Manglende spill støtte, bl.a grunnet manglende directX

-Fortsatt ikke samme støtte fra HW leverandørene, med tanke på drivere og lignende

-Usikkerhet om det utstyr man har støtter linux

Hva kan man så gjøre?

Jeg tenker at en løsning er å opprette EN linux hovedside, hvor man får en mer samlet oversikt.

En side hvor man kan klikke på de ulike distroene og lære mer om hva som er positivt og negativt med dem, hvor man har samlet linker til software med karakterer og omtale tilsvarende sider som snapfiles har for win, med forum lignende diskusjon.no`s linux, en oppdatert liste over hardware som støtter linux, og selvsagt muligheten til å laste ned de ulike distroene.

Kort sagt en alt-om-linux side.

Andre ting JEG fortsatt lurer på:

1 -I win så er det nesten umulig å 100% fjerne programmer som har vært innstallert, da de legger seg filer i både skjulte mapper, i flere mapper på hele maskinen, oppføringer i registre osv.

Jeg har jo også blandede erfaringer med å oppdatere direkte, ender stort sett med to innstallasjoner eller noe lignende.

Mange mapper opprettes også uten noen referanse, slik at det ligger for eksempel saves mapper til spill uten at man vet hvilket spill de tilhører og det er ofte slike ting som spillprodusentene lar ligge igjen etter at avinstalleringen er ferdig for at ikke brukerne skal miste savegamene sine.

Jeg har også lest endel omtaler av ulike pakkebrønner, og på mange av dem påstås det at man ikke kan finne versjonsnr av den slik at det er vanskelig å vite om man innstallerer siste versjon og lignende.

Jeg forsøkte også å legge inn pidgin, som mange skryter av.

La inn pidgin for winn, og innstallasjonen opprettet noen mapper som noen filer ble kopiert inn i.

Ingen pidgin ikon eller noe som helst.

For meg var det umulig å skjønne hva det var.

Avinnstallerte det da igjen, men det lå fortsatt masse i register osv.

Googlet litt, og fant ut at det som var innstallert var filer for å kjøre linux software på win.

Gav opp hele greia, og ble ihvertfall ikke lysten på å prøve mer av det.

Så....innstalalsjon og avinstallasjon i linux, er det like dårlig som i win?

Hva med antivirus og lignende når man oppdaterer distro osv og slike ting?

2 -Under win innstallasjonen så formaterer man normalt til ntfs, og partisjonerer slik man føler for.

Vil linux innstallasjonen kunne formatere harddisken slik at kun linux ligger der, og bruker man ntfs på linux også?

3 -Har en laptop, og på laptoper sender leverandøren innimellom ut oppdateringer, bl.a for å flashe bios.

Såvidt jeg vet er dette kun win-støttet, mister man da hw-oppdateringene fra leverandøren?

4 -Jeg var blandt dem som har de feilproduserte nvidia GPU`ene og det ble da i sin tid løst med å klokke ytelsen opp og ned ved behov, slik at når pcen ikke trenger høy grafikkytelse går GPU i en idle tillstand, mens når man har mer behov åpnes det opp for høyere ytelser.

Støttes dette også gjennom linux?

5 -Støtter linux TWAIN drivere til f.eks skannere?

6 -En printer skal jo ikke bare skrive ut men har også ulik software for å vise nivå på blekkpatroner, kalibrering, rens osv.

Når det sies at en printer virker på linux, er det kun det at man får skrevet ut eller betyr det at den virker likt med windows dvs at vinduet med blekknivå og lignende vises.

7 -Endel spill sjekker nå maskinens ytelse første gangen og stiller spillet inn etter det.

Hvordan fungerer dette på vine og linux?

8 -Endel nettverksutstyr (f.eks routere og bridger) har oppsett gjennom explorer.

Funker det med f.eks firefox og linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...