cyclo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Man trenger ikke være teknisk interessert for å bruke en linux maskin, nei. Men jeg tror de som ligger i midt-sjiktet altså mellom utvikler/ekspert og bruker, har problemer fordi vi (jeg?) er vant til windows og ikke klarer overgangen. Helt klart. Min opplevelse er generelt at de som lærer seg GNU/Linux enklest er de som ikke har noe særlig erfaring fra før av. Personlig brukte jeg nærmere 8 år fra første bruk til jeg var konfertabel nok til at jeg bare bruker GNU/Linux. Før det brukte jeg bare GNU/Linux til serverbruk, ikke desktop. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Vanlig daglig bruk. Alt av nettsurfing, chatting, dokumentbehandling, tegning og tilsvarende er nøyaktig like enkelt på bågde GNU/Linux som på Windows. Nøyaktig? Mange distroer kommer med et større utvalg av programvare for å dekke de fleste grunnleggende/daglisagse behovene enn Windows. For en uvitende bruker å begynne å lete etter denne programvaren på nett, kanskje også uten å vite hva som er tilgjengelig kan vel ikke kalles like enkelt som i f.eks Linux Mint. I tillegg, ønsker brukeren å se på en DVD, eller noen klipp på Youtube så fungerer alt ut av boksen. EDIT: Ikke bare det, men menyene man ser i openSuse, Linux Mint, Fedora og de fleste distroer ser ut til å være mer logisk satt opp for at brukere lettere skal finne frem til den programvaren de leter etter, noe som også gjør mye en del lettere for nye brukere å finne frem til den aktuelle programvaren. Endret 25. mai 2009 av tamarin Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 @tamarin: Det punktet var om bruk, ikke om installering Lenke til kommentar
genstian Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Windows er jo igrunn ganske vanskelig. Husker jo tilbake hvor mange timer jeg har strevet over filleting i registeret osv. Så vil nok si at bruken bare er smak og behag. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Begynner endelig å komme nyanserte og konkrete problemstillinger for begge os her nå. Ser ut til at diskusjonen går i riktig retning... Skulle hatt en poll her, mellom win og linux Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 En poll er totalt unødvendig ettersom at vi er i gnu/linux delen av forumet. Må isåfall være en felles poll over hele forumet for at det skal være et gyldig resultat. Og jeg vet svaret allerede, windows "vinner" Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Jeg pre installerte ubuntu for bororen(8 år) på sin laptop som han fikk til jul (brukt). Han har tideligere brukt windows i 2 år. Når han fikk den startet vi den opp i lag ogjeg viste han hvor spillene og firefox lå. Senere viste jeg han hvordan han brukte add/remove. Det tokk ha ca 1 time å lære seg å installere programvare og bruke den. Nå er han en flittig bruker og installerer spill i hytt og pine og er fast besøkende på youtube og 123spill For meg er det bevis på at det ikke trenger å være så vanskelig å lære seg Linux, om man bare for litt hjelp i starten Endret 26. mai 2009 av Eldox Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Og fortelle meg at windows er lett er som og fortelle en død mann se på utsikten.. Jeg har vært flittig bruker av windows siden windows 95, og helt til windows xp, da jeg prøvde noe nytt, og har nå brukt ubuntu siden 6.10 ! Var på et lan i helgen, og en av deltagerne hadde problemer med nettverket.. Så jeg skulle hjelpe han, han hadde windows vista innstalert.. Jeg tenkte at det var jo ikke noe utfordring, dette hadde jeg gjort tusen ganger i xp.. Men jeg fikk meg en fin bakoversveis.. Aldri før har jeg måtte gå innom så mange menyer for og komme fram, hatt oppe så mange bokser for filleting, og aldri før har jeg leita etter og gjøre samme ting som jeg gjorde i XP. Så jeg tenker, om jeg ikke klarer dette, og jeg fikk bare et lite bytte mellom vista og XP, hva da med den normale brukeren ute i verden? Nei spar meg, jeg holder meg på denne siden.. Jeg er frelst, aldri mer windows.. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 @tamarin: Det punktet var om bruk, ikke om installering Så sant så sant, ville bare få frem at Linux har et mer komplett utvalg av programvare, og dermed mer klart til bruk for de fleste. En poll er totalt unødvendig ettersom at vi er i gnu/linux delen av forumet. Må isåfall være en felles poll over hele forumet for at det skal være et gyldig resultat. Og jeg vet svaret allerede, windows "vinner" En poll hadde vært intressant for å sett hvilke synspunkter Linuxbrukere og Windowsbrukere har om det motsatte OS'et. Hadde også vært intressant å sett hvor mange som har testet OS'et og hvilket førsteintrykk de fikk av den distroen de prøvde, hvorfor de eventuelt ikke ønsker å benytte seg av dette OS'et, eller hvor mange som ser på Linux (eller andre åpen kildekode-OS) som et potensielt OS for deres bruk i fremtiden. Som sagt vil det ha lite for seg i denne delen av forumet. Det er vel ikke bare snakk om å "vinne", men kanskje få en grei statistikk over hvorfor personer bruekr det OS'et de bruker, osv. Alikevel, man kan noen ganger bli overrasket, du kan ta en titt pollen i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=964446&hl= Var sikker på at XP om til å rase forbi alt annet, men var faktisk Gnome som har fått flest stemmer. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 I dag oppdaget jeg en stor fordel Dell-maskina jeg skriver masteroppgaven min på tryna i forrige uke. Fikk en HP-maskin i dag for å erstatte den. Puttet inn harddisken, bootet, og alt var bare vellstand. Erfaringen min tilsier at det skjer ikke på Windows i 99% av tilfellene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Erfaringen min tilsier at det skjer ikke på Windows i 99% av tilfellene.100% hvis du har en OEM lisens, som de fleste. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 I dag oppdaget jeg en stor fordel Dell-maskina jeg skriver masteroppgaven min på tryna i forrige uke. Fikk en HP-maskin i dag for å erstatte den. Puttet inn harddisken, bootet, og alt var bare vellstand. Erfaringen min tilsier at det skjer ikke på Windows i 99% av tilfellene. Ja hadde samme erfaring, serveren min tryna helt, branntilløp med brune flekker på utsiden av kabinettet. Flytta diskene over i ny maskin, krysset fingrene og den står fortsatt og går 2 år senere. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Må legge til at det er ikke alltid det fungerer i linux, men selvfølgelig mye oftere. For meg har det skjedd et par ganger at det fungerer, og et par ganger fungerte det ikke (bare cirka). Har da ikke gjort så mye for å få det til å fungere. Men det finnes sikkert noen distroer som fungerer på alle maskiner (mot at hardwaren er kompitabel) om man flytter hardisken fra en pc til en annen. I Mandriva får man jo et spørsmål om man vil beholde de ubrukte driverene, men hvor bra det fungerer vet jeg ikke. Er uansett en klar fordel til i forhold til Windows. Edit: Om man er flinke på linux, så får man det nok til å fungere alltid. Endret 26. mai 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det har også kommet seg betraktelig. Tidligere var det sjeldent jeg fikk slikt til å fungere... Men de siste to gangene jeg har gjort det, har jeg ikke behøvd å gjøre noe som helst. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 På meg ville det nok aldri virke. Bruker egenkompilert kjerne uten drivere for noe annet enn den maskinen den kjører på. Har dog en rimelig utdatert fallback kjerne dersom det skulle skjere seg. Windows har et problem med at den tror at den nye maskinen er tilleggs hardware og nærmest forventer at all den gamle hardwaren er der også. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 En av de aller største grunnene til at jeg bruker win/synes at win er greiest alt i alt er at absolutt alle familiemedlemmer, venner, kollegaer osv rundt meg også bruker win og om noe skulle klikke eller jeg trenger hjelp til noe så kan jeg ringe en stabel med venner som har masse peil. Dermed får jeg f.eks ordnet nettverket selv selv om jeg ikke hadde noen kunnskaper når jeg startet. Linux er mer googling og forum, og det tar tid samtidig som det er vanskelig å finne akkurat det man lurer på. Når jeg besøker ulike forum, så er win forumene typisk på hvor i oset man gjør sånn og sånn, hva en feilmelding betyr osv. Et typisk linux forum, ihvertfall de jeg har besøkt, er mye mer teknisk med kryptiske ord og uttrykk som raser forbi. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1115007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1115673 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1113433 er nok to ulike verdener, kan man trygt si. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du klarte å få med meg i begge linux-eksemplene Synes selv at linux-eksemplene har fått mye bedre hjelp (trinn for trinn) enn Windows-eksempelet. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg skjønte ikke argument 7, 9 og 10. 7: Linux har jo mye bedre support enn Windows! F eks ircen i Mint er helt genial! Og om du vil betale for support snakker du med de som sitter og lager distribusjonen du sliter på. 9: Kjør Mint, stort sett ingenting å lære. Les brukerguiden på en halvtime og det virker som om du har større oversikt over Mint enn du hadde over Windows. 10: Den lo jeg av. Har du sett desktop-tråden her inne? Njudeligt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Poenget hans er uansett sterkt, for folk flest er det betydelig vanskelige å få tak i personlig veiledning og kompetanse på GNU/Linux enn Windows. Det kan helt klart være en begrensende faktor hva gjelder markedsadopsjon. Endret 29. mai 2009 av jonnor Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg må innrømme at jeg opplever det motsatt, IRC-funksjonen er så genial at den ikke kan beskrives med ord. Om du lurer på noe avansert får du hjelp her. Folk brenner mye mer for Linux enn for Windows. Men det er selvfølgelig en trygghet å ha noen fysisk i nærheten som kan hjelpe deg. Det er imidlertid lettere å få hjelp online på Linux da du bare limer inn en frase i Terminalen i stedet for å lese side på side med screenshots. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå