AlecTBM Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Å lage noe uten hull er ekstremt vanskelig Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Vet faktisk ikke hvordan dette er i gnu/linux, men har hørt at du ikke trenger å restarte så ofte der. btw: Stemmer det hatt du i gnu/linux har pakkebehandler som holder orden på alle oppdateringer for deg, så sant du har lastet de ned med den nevnte pakkebehandleren? Det var slik at du trengte kun å restarte når du la inn ny kernel versjon. Nå er det ikke behov for det lengre (i de nyeste distroene i alle fall), men du må logge ut og inn på noen oppdateringer. Mulig at X trenger en restart ved nye skjermkort drivere. Alt du installerer via pakkebehandleren vil bli oppdatert når nye versjoner er tilgjengelige i pakkebrønnen(e). Det blir som en utvidet Windows Update som også inneholder programmer. F. eks hadde du kunne installert Photoshop via Windows Update, så ville Photoshop bli holdt oppdatert sammen med resten av Windows gitt at det var en ny oppdatering til Photoshop tilgjengelig. Mye mer praktisk med en "knapp"/funksjon som sier "oppdater alt" Endret 24. mai 2009 av Crowly Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Du må fortsatt restarte for å benytte ny kernel når den er blitt lagt inn på vanlige distroer. Det er blitt eksprimenteret med "runtime-patching", men det er meg bekjent praktiskt talt ikke brukt i produksjonsmiljø. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Du må fortsatt restarte for å benytte ny kernel når den er blitt lagt inn på vanlige distroer. Det er blitt eksprimenteret med "runtime-patching", men det er meg bekjent praktiskt talt ikke brukt i produksjonsmiljø. Er jo bare å bruke kexec. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Cannon dingsen virker nok perfekt og ut av boksen, du finner god informasjon om skrivere her: http://www.linuxfoundation.org/en/OpenPrinting Nokia funker flott med GNU/Linux, du kan sjekke om kmobiletools gir deg det du savner: http://linuxappfinder.com/package/kmobiletools Så kan du grave opp Garmin selv, dvs. om du ikke bare er et troll. Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg skjønner for eksempel ikke det store med at det skal være åpent?Trenger jeg et program så er det vel hvor godt programmet er som betyr noe, ikke om det er åpent eller ei? Jeg ser derfor ikke det store poenget å velge åpne programmer fremfor de tusen millioner freeware programmene som finnes til windows. Nå finnes det mange årsaker til dette. Men den som ligger mitt hjernte nærmest gjelder for en god del av oss utviklere. Det er en __diger__ fordel med FOSS, nemlig at når vi finner det gode programmet så kan vi gjøre de små endringene som skal til for at programmet fungerer akkurat nøyaktig slik vi ønsker. Er lukk knappen litt for nærme lagre knappen slik at man av og til bommer? Vell, da kan man gjøre noe med det. Er loggfilen kommaseparert når man helst skulle sett at den var semikolonseparert? Vell, da kan man gjøre noe med det. Osv. Tingen er at den jevne PC bruker aldri kommer til å forandre programfiler. De aller, aller fleste har ikke peiling, eller trenger ikke å ha peiling fordi de bruker PC som verktøy, istedenfor å utvikle på den slik mange på forumet her ser ut til å gjøre. En annen ting som har vært en stor stopper for meg de gangene jeg har prøvd å sette meg inn i linux er filstrukturen. /, /var, /bin, /usr osv. Jeg forstår fortsatt ikke poenget med dette. Her om dagen da jeg skulle lete meg frem til dokumentasjonen og konfigurasjonsfilene til sabNZBd lette jeg i en halvtime før jeg måtte ty til google. Hvorfor kunne ikke _ALLE_ filer relatert til et program vært i /programs/Programnavn? Jeg vil sikkert bli flama til helvete fordi jeg er en idiot som ikke skjønner at linux ikke er windows nå, men tar sjangsen: kan noen forklare meg hvilke fordeler en slik filstruktur har over den jeg er vant med fra windows? Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Du risikerer å bli flama fordi du ikke skjønner hvordan ting gjøres i Windows. Om du sletter en mappe hvor et program er installert, så forsvinner ikke alt tilhørende det programmet. Windows har nemlig noe som heter register. Dessuten har windows programmer hatt en stygg tendens til å legge dll'er i systemmapper. I GNU/Linux har dette vært strukturert fra dag en. Grunnen til at mappene har tre bokstaver er ren latskap. Programmere gidder ikke skrive mer enn nødvendig*. Konfigurasjon som gjelder alle brukere ligge under /etc, brukerspesifikk konfigurasjon ligger i brukerens hjemmekatalog i skjulte filer og mapper, de skjules ganske enkelt ved at navnet starter med punktum. Når du først vet dette så er det meget oversiktlig, men ikke noe en nybegynner burde trenge å vite noe om. * Dette er ikke hele sannheten, tidligere var det begrensninger til lengde på sti, som gjorde at man ønsket å være økonomisk. Endret 25. mai 2009 av Del Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg sa ikke at windows sitt system er perfekt, jeg lurte bare på hvorfor ikke alle filene ble lagt i en programmappe, slik at man slipper å lete i alle mulige andre mapper etter filer man trenger. Når du først vet dette så er det meget oversiktlig, men ikke noe en nybegynner burde trenge å vite noe om. Jeg synes mye i linux er slik. Hvor finner jeg dokumentasjon på dette? Hvor finnes en oversikt over hva alle standardmappene i linux betyr? Du sa noen av de, men hva er resten? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dokumentasjon finnes på man program Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 http://www.tuxradar.com/content/take-linux-filesystem-tour Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dokumentasjon finnes påman program Jeg driver for tiden å leker meg litt med linux på en pc stående hjemme. Brukes som filserver, og har et håp om å få opp litt flere tjenester etterhvert. Dette er fjerde eller femte gangen jeg har prøvd meg på linux. Første gang vel rundt århundreskiftet da jeg gikk på ungdomsskolen. Hver gang jeg prøver å komme i gang stopper det opp på et eller annet jeg aldri finner dokumentasjon på. En eller annen utrolig enkel kommando som det er helt umulig å finne ut av hva er. Hvordan i all verden skal jeg for eksempel vite at "man program" er gudekoden som kan opplyse meg om alt? Har ikke tilgang til boksen hjemme nå fordi den har bestemt seg for at SSH tjeneren min skal få "segment fault" eller noe slikt med jevne mellomrom, så får ikke testa ut. Men uansett. Dette er akkurat det jeg sliter med hver eneste gang. Det tar EVIGHETER å få til noe som helst, og jeg går heller tilbake til windows hvor jeg bare kan piratkopiere en haug av bra programvare som er enkel å bruke. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Globale konfigurasjonsfiler ligger i /etc, konfigurasjonsfiler for brukere ligger i hjemmemappen (.filnavn_eller_mappe) (fungerer på samme måte som documents and settings i Windows). "exe"-filer nødvendig for å starte OSet ligger i /bin og /sbin. /usr/bin og /usr/sbin er vanligvis reservert for programvare som ikke er en del av selve OSet, eller kreves for å starte selve OSet, se på det som programfiler-mappen i Windows. bin er for brukere, sbin er for administratorer. /usr/share inneholder delte filer, her legger programmene ikoner, menyoppføringer osv. Hvis jeg f.eks installerer Firefox vil det legge filer på følgende plasser: /usr/bin/firefox, "programmappen", automatisk tilgjengelig for alle brukere. /usr/lib/firefox, mappe med bibliotek osv nødvendig for å starte og bruke Firefox /usr/share/applications/firefox.desktop, menyoppføring /usr/share/icons/firefox.png, Ikon til menyoppføring Kan også nevne /lib og /usr/lib, disse er mapper med delte bibliotek, alle programmer vil sjekke disse for avhengigheter før de starter. /lib for kritiske bibliotek, /usr/lib for "vanlige" programmer. Se på det som system32-mappen i Windows. Ikke nødvendigvis bedre eller dårligere en i Windows, bare en annen måte å gjøre det på. Endret 25. mai 2009 av olear Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 http://www.tuxradar.com/content/take-linux-filesystem-tour Hvorfor finnes ikke en guide til dette innebygget i ubuntu? Det må da være flere enn meg som trenger innføring i dette? Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvorfor trenger du å vite dette? I windows har nå mappestrukturen blitt nærmest usynlig for bruker. I Mac har den vært usynlig lenge. Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 F.eks. når jeg ikke finner GUI til å konfigurere samba, så trenger jeg å redigere .conf fila. Skulle selvfølgelig helst sett at en enkel og grei GUI kunne hjulpet meg. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) http://www.tuxradar.com/content/take-linux-filesystem-tour Hvorfor finnes ikke en guide til dette innebygget i ubuntu? Det må da være flere enn meg som trenger innføring i dette? Burde kanskje vært en liten guide for de som er vant med windows. Men ett lite google søk på "linux filesystem" bør ikke være så alt for vanskelig, det gir mange treff. Helt optimalt så bør dette være usynlig for bruker, slik at man ikke har behov for å rote rundt i andre mapper enn hjemme mappen. F.eks. når jeg ikke finner GUI til å konfigurere samba, så trenger jeg å redigere .conf fila. Skulle selvfølgelig helst sett at en enkel og grei GUI kunne hjulpet meg. Skal vel ligge i pakkebrønnen, ett søk på samba + litt lesning på beskrivelsene av hva de forskjellig pakkene bør gjøre susen. Endret 25. mai 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 F.eks. når jeg ikke finner GUI til å konfigurere samba, så trenger jeg å redigere .conf fila. Skulle selvfølgelig helst sett at en enkel og grei GUI kunne hjulpet meg.Som Crowly sa, du finner enkelt gui med å titte i pakkesystemet. I KDE får du det integrert i System Settings. Kan du se annet behov for filstrukturen utover hjemmemappen? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvorfor finnes ikke en guide til dette innebygget i ubuntu? Det må da være flere enn meg som trenger innføring i dette? Sist jeg sjekket så kom ikke manualen tin Windows dalende ned i fanget ditt i det du startet maskinen for første gang. Når jeg tenker meg om så er den innebygde hjelp og støtte-funksjonen i Windows HELT elendig. For å løse de aller fleste Windowsproblemer så må du til med google, hvorfor er det så grusomt å gjøre dette med Linux? Når du har satt deg inn i Linux kommer du ikke til å angre. Når jeg nå setter meg forran en Windowsmaskin føles det som om jeg må fikse problemer med aputerte armer. DESSUTEN mener jeg det er MYE enklere å redigere konfigurasjoner i konfigurasjonsfiler istedenfor gjennom et (mangelfullt) GUI og/eller registeret. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) F.eks. når jeg ikke finner GUI til å konfigurere samba, så trenger jeg å redigere .conf fila. Skulle selvfølgelig helst sett at en enkel og grei GUI kunne hjulpet meg. På en server der sikkerhet, stabilitet og ytelse er målet, er det best å kjøre uten Desktop/GUI. Ønsker du et GUI på den lokale desktopen kan du f.eks i Ubuntu være så kreativ at du går i Applications > Add/Remove > Søk på "Samba" så får du opp på førsteplass et programs som sier "Create, modify and delete Samba shares". Evt i Ubuntu gå i System > Help and Support og gå til kapittel 8.2.1. Ønsker du GUI til å konfigurere alle kjente servertjenester via nettleseren (dvs du trenger ikke GUI lokalt på serveren), ta en kikk på webmin: http://www.webmin.com/ Sjekk ut "demo and screenshots" f.eks. Installeres enkelt med en .deb-pakke i Ubuntu/Debian (ala .exe). Ønsker du å redigere smb.conf, hvorfor ikke følge en enkel guide som Ubuntu Server Guide? https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/...networking.html Her er det masse nyttig. Enkelt og greit. Dette er for versjon 9.04 av Ubuntu. Endret 25. mai 2009 av oj88 Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Kan du se annet behov for filstrukturen utover hjemmemappen? Klart det. _Alle_ hjelpesider osv jeg googler meg fram til går ut på kommandolinje og manuell redigering av .conf filer. Da er det vel en fordel å vite hvor disse filene ligger, og hvorfor de er plasser der? Konfigurasjon av apache server, ssh, ftp osv. Alt dette er så utrolig mye enklere å konfigurere i f.eks. windows server. Når jeg satte opp maskinen jeg har hjemme nå satte jeg opp 4x 1TB i RAID0, dette tok jo en evighet å finne dokumentasjon til. Jeg fikk ikke noe hjelp av OSet, så jeg googlet frem en halvveis guide til slutt (alle guider handlet om hvordan installere Linux på raid osv, ikke om hvordan sette opp raid etter at linux er installert på en separat disk). Dette måtte jeg inn i konfigurasjonsfiler for å få til, og faen om jeg husker hvor de ligger nå for alt virker så utrolig kryptisk. Uansett er det greit å ha en viss kontroll på hva som finnes på datamaskinen. F.eks. om jeg trenger å installere et program som ikke finnes i pakkebehandleren. Sist jeg sjekket så kom ikke manualen tin Windows dalende ned i fanget ditt i det du startet maskinen for første gang. Når jeg tenker meg om så er den innebygde hjelp og støtte-funksjonen i Windows HELT elendig. For å løse de aller fleste Windowsproblemer så må du til med google, hvorfor er det så grusomt å gjøre dette med Linux? Men skal ikke linux være så mye bedre enn Windows da? Klarer ikke å komme på noen problemer jeg har måttet google.. Enten er alt så logisk at jeg løser det selv, eller så finnes det hjelp i hjelpesidene til programvaren. Men så har jeg jo brukt windows siden jeg var rundt 11 så det er vel kanskje bare fordi jeg er vant med systemet. Når du har satt deg inn i Linux kommer du ikke til å angre. Når jeg nå setter meg forran en Windowsmaskin føles det som om jeg må fikse problemer med aputerte armer. Som sagt er dette fjerde eller femte gangen jeg prøver å komme i gang med linux. Hver gang ender det opp med rare feil som jeg ikke har sjangs til å rette selv, og ikke finner ut av med google. Nå i forrige uke hadde maskina skrudd seg av (aner ikke hvorfor) og under oppstart fikk jeg feilmeldinger jeg ikke forstod noe av (critical kernel error eller noe), etter fire restart fikk jeg plutselig logget inn. Hadde skrevet ned feilmeldingskodene (har de ikke med meg nå) og søkte de opp på google, uten å finne noen forklaring. Linux er sikkert kjempebra for utviklere, men for meg ser det mørkt ut.. Om jeg ikke får ting til å funke på maskina som står hjemme i løpet av et par uker nå så er jeg stygt redd for at det blir windows server igjen gitt :/ Har veldig LYST til å få linux til å fungere for meg, men møter alltid veggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå