ivr Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 hei, jeg er for tiden i U.S.A, IOWA og har tenkt å kjøpe med meg noen billige deler hjem til Norge. han jeg bor hos sier at jeg burdte kjøpe det fra en nettbutikk, der jeg ville få det levert på døren neste morgen (etter bestilling) noen som vet om en god og billig nettbutikk? noe som er spesielt mye billigere her enn hjemme? er tigerdirect.com noe? kan jeg smugle det igjennom tollen, muligens fordele det på 4 personer (7-8 kofferter) og slippe toll og moms? glad for alle svar, har 2 uker på meg ;D Lenke til kommentar
ivr Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 er dette et bra tilbud? i7 920 + 6gb ddr3 7-7-7-20 http://www.tigerdirect.com/applications/Se...mp;Sku=B69-3015 Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 kan jeg smugle det igjennom tollen, muligens fordele det på 4 personer (7-8 kofferter) og slippe toll og moms? Slike spørsmål har du strengt tatt ikke lov å stille her, det er ikke lov å diskutere/oppfordre til ulovlige handlinger. Det er mulig du kan spare noen kroner på å handle der, men husk at dersom det oppstår feil med noe av det du har kjøpt er du i praksis uten rettigheter mht. reklamasjon i og med at du må reklamere overfor firmaet du har handlet fra i USA, og det er du som må betale for frakt T/R hvis de i det hele tatt gidder å hjelpe deg. I tillegg kan du glemme fem års reklamasjonsrett maks 1-2 års "garanti". Lenke til kommentar
ivr Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 det jeg mente var, at hvis jeg fordeler det mellom alle sammen blir det ikke kanskje ulovlig... men jeg får jo testa delene her, før jeg drar, så det blir ikke noe problem. men jeg trenger hjelp til å finne noen gode og billige nettbutikker Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) kan jeg smugle det igjennom tollen, muligens fordele det på 4 personer (7-8 kofferter) og slippe toll og moms? Slike spørsmål har du strengt tatt ikke lov å stille her, det er ikke lov å diskutere/oppfordre til ulovlige handlinger. Det er i såfall datadelen alene om. Kreativ momsføring blir jevnlig diskutert i detalj i andre deler av diskusjon.no nettverket. Du kan fordele verdikvoten som du vil og komme unna uten momskrav, så lenge den totale vareverdien ikke overstiger x kroner pr pers. Denne kvoten er etter det jeg er klar over separat fra alkohol/tobakk, så snusen får du i sekken likevel. Det er mulig du kan spare noen kroner på å handle der, men husk at dersom det oppstår feil med noe av det du har kjøpt er du i praksis uten rettigheter mht. reklamasjon i og med at du må reklamere overfor firmaet du har handlet fra i USA, og det er du som må betale for frakt T/R hvis de i det hele tatt gidder å hjelpe deg. I tillegg kan du glemme fem års reklamasjonsrett maks 1-2 års "garanti". Mulig det er slik når man kjøper oppvaskhansker på ebay, men kjøper man hardware fra leverandører representert i Norge, hjelper de deg svært gjerne om man tar kontakt. Trikset er forsåvidt å kjøpe varer fra en produsent med norsk distributør. Strømforsyning/tastatur/skjerm er det ingen stor vits i å ta med seg fra USA, dog. Og den definitive leverandøren av pcdeler pr internett i usa er www.newegg.com Endret 20. mai 2009 av Lilac1 Lenke til kommentar
ivr Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 tusen takk lilac1! hadde gitt opp denne tråden, men du svarte likevel på alt jeg trengte å vite Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 inntil 6000 kr er momsfritt, som du da kan ta med deg i bagasjen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Thinkpad laptoper er myye billigere *over there* Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det er fortsatt et viktigt moment at varen er kjøpt utenlands og man står helt uten forbrukerkjøpsloven i ryggen. Selv om varer virker når du tester de så kan feil oppstå i ettertid som du i forhold til Norsk forbrukerkjøpslov hadde fått dekket på reklamasjon, men som du allikevel ikke får dekket på garanti(som er kortere og ofte begrenset sammenlignet med forbrukerkjøpsloven). Dersom en feil oppstår og du tar kontakt med norsk forhandler eller distributør så kan det selvfølgelig skje at de vil hjelpe. Men sett i lys av en del tråder i dette forumet her så tviler eg sterkt på at de er så vellvillige til å gi ved dørene lenger. Og da har man ingen rettigheter når butikken/leverandøren skal ha en kopi av kvitteringen. I tillegg kan det ofte være lett å se om en vare er kjøpt i Norge eller i utlandet(tastaturoppsett, strømforsyninger og/eller produktnr/serienummer). Så man kan jo selvfølgelig gamble på at det aldri vil oppstå et problem. Om det er verdt det må du selvfølgelig vurdere selv Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det er mulig du kan spare noen kroner på å handle der, men husk at dersom det oppstår feil med noe av det du har kjøpt er du i praksis uten rettigheter mht. reklamasjon i og med at du må reklamere overfor firmaet du har handlet fra i USA, og det er du som må betale for frakt T/R hvis de i det hele tatt gidder å hjelpe deg. I tillegg kan du glemme fem års reklamasjonsrett maks 1-2 års "garanti". Mulig det er slik når man kjøper oppvaskhansker på ebay, men kjøper man hardware fra leverandører representert i Norge, hjelper de deg svært gjerne om man tar kontakt. Trikset er forsåvidt å kjøpe varer fra en produsent med norsk distributør. Hjelper lite om det finnes en norsk distributør eller importør dersom garantien er utgått. Du kan ikke pårope deg noen reklamasjonsrett mot norsk distributør eller importør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå