Gå til innhold

Verkstad/Forhandlar nektar heving av kjøp, og påstår at telefonen er vasskadd

Anbefalte innlegg

Kondens er vel fukt, og dermed fuktskadet. Dvs svært mindre mengder væske?
Når fuktigheten kondenserer, blir den til væske. Det kan f.eks. være "dråper" på hovedkortet som kun stammer fra kondens samlet opp inne i telefonen.

Flodecs innlegg er et greit eksempel der forhandler/verksted sannsynliggjør at skaden skyldes væske som har trengt inn i telefonen, noe som ikke kan skyldes normal bruk.

leifred

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utvalget kom til at servicerapporten ikke tilfredsstiller dokumentasjonskravet, og at det ikke er sannsynliggjort at feilen skyldes forhold som forbrukeren selv har risikoen for.

Slike ting gjør meg trist. Fordi det viser at forhandler ikke har bedt verkstedet om en bedre forklaring på sammenhengen mellom væske og oppgitt feil.

Forhandler har bevisbyrden. Når slike bevis ikke finnes må selvsagt forhandler ta ansvar. Det fullstendige vedtaket viser til flere forhold som var avgjørende. Blant annet mener FTU «at det er påfallende at væskeskaden først blir funnet etter flere måneder i Amentios varetekt».

I tillegg viser det at FTU ikke har peiling på hva som skjer når elektronikk møter væske.

Når telefonen ikke har vært i kontakt med væske i min eie, er det lett for FTU å finne en passende paragraf.

Men du får ha gratulerer med at du fikk igjen pengene dine. Fint for deg. Selv om jeg og mange med meg føler du absolutt ikke fortjener de. Det er trist for bransjen.

Takk.

Lurer på hva som skjer hvis produsentene plutselig finner ut at de ikke gidder å selge telefoner til det norske markedet mer. Da må forhandlerne kjøpe fra utenlandske grossister som ikke henvender seg til det norske markedet, og da står forhandleren med ALL ansvar, og da stiger nok prisene skal dere se....

Du kan heller se det slik at det er trist at man må konsultere rettvesenet for en liten, opplagt fillesak som dette. Dette medfører en belastning for hele det norske samfunnet, i tillegg til belastningen for forbruker å ta saken gjennom forbrukerrådet, ftu og gjerne videre enn dette. Ev. tar forbruker på seg et urettmessig tap.

Lenke til kommentar
I tillegg viser det at FTU ikke har peiling på hva som skjer når elektronikk møter væske.

Når telefonen ikke har vært i kontakt med væske i min eie, er det lett for FTU å finne en passende paragraf.

--

Den har vært i kontakt med væske i din eie, men det er pga bevisbyrden at du fikk medhold, da det er manglende dokumentasjon fra verksted, de åpnet den aldri før 3 gang inne. Og DA fant de feilen.

Men du får ha gratulerer med at du fikk igjen pengene dine. Fint for deg. Selv om jeg og mange med meg føler du absolutt ikke fortjener de. Det er trist for bransjen.

Takk.

--

Riktig, han fortjener de ikke, men det er jo verkstedets feil, synd.

Lenke til kommentar
Siden du tydeligvis sitter på hele vedtaket, kan du ikke poste det? Vi andre har ikke tilgang til samme kildeinfo som du. Frem til da burde du skjerpe tonen :).

Dokumentet(ene) er offentlig. Jeg har diverre ikke mulighet til å poste det nå.

(ikke så veldig relevant)

Når det gjelder tonen er den ett direkte resultat av falske beskyldninger, angrep mot person og alt annet jeg har blitt møtt med i denne tråden. I de fleste andre forum blir slikt reagert på, og vedkommende får en smekk på fingeren - i dette tilfellet går moderator ut og kritiserer tonen til den som møter alt dette.

I diskusjon.no-verden er tydeligvis sunn fornuft og folkeskikk et ikke-tema.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Dokumentet(ene) er offentlig. Jeg har diverre ikke mulighet til å poste det nå.

(ikke så veldig relevant)

Når det gjelder tonen er den ett direkte resultat av falske beskyldninger, angrep mot person og alt annet jeg har blitt møtt med i denne tråden. I de fleste andre forum blir slikt reagert på, og vedkommende får en smekk på fingeren - i dette tilfellet går moderator ut og kritiserer tonen til den som møter alt dette.

I diskusjon.no-verden er tydeligvis sunn fornuft og folkeskikk et ikke-tema.

hvor ligger dokumentene? fant de ikke hos FTU på saksnummeret ditt. eller når jeg søkte etter den på sidene til FTU.

problemet med tonen din er at du sitter med mer informasjon en oss og virker lite villig til å dele med mindre det er for å fortelle oss hvor feil vi tar i konklusjoner som trekkes på grunnlag av den informasjonen vi har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva i alle dager du snakker om. Vi vet du har påført telefonen din væskeskade. Dessverre så har ikke verkstedet klart å dokumentere sammenhengen mellom væskeskade og din oppgitte feil, og/eller dokumentert at væskeskaden ikke kan ha vært der i kjøpsøyeblikket, og at det kommer som en direkte følge av feilbruk av produktet.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva i alle dager du snakker om. Vi vet du har påført telefonen din væskeskade. Dessverre så har ikke verkstedet klart å dokumentere sammenhengen mellom væskeskade og din oppgitte feil, og/eller dokumentert at væskeskaden ikke kan ha vært der i kjøpsøyeblikket, og at det kommer som en direkte følge av feilbruk av produktet.

Hvordan vet du dette? Du farer med det som i beste fall er falske beskyldninger. Men, at verkstedet er inkompetent (som nevnt mange ganger før) må selvsagt tale i min favør. Når verkstedet så ikke har klart å repare telefonen har de påberopt seg en ikke reell væskeskade.

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar

Post dokumentet ditt du så kan vi ta der derifra. Apparatet ditt er væskeskadet. Det har skjedd i ditt eie. Et verksted har ingenting å vinne på å lyge på seg en væskeskade. Du har alt å vinne på å påstå det motsatte. Så det er DU som kommer med falske beskyldninger her. Kun du.

Lenke til kommentar
Et verksted har ingenting å vinne på å lyge på seg en væskeskade.
Dette har vi vel vært innom før i tråden? Desto flere telefoner verkstedet reparerer/anbefaler byttet ut på reklamasjonsretten, deso tørre sjanse for at produsent/importør/forhndler finner seg et annet verksted som er billigere i drift. Det er på overordnet nivå, og det er vel søkt.

En annen, og langt mer sannsynlig årsak til at det kan forekomme "snusk", er at det er fristende for den enkelte reperatør å konstatere med væskeskade/brukerfeil.

Da slipper han en lang og kanskje vanskelig feilsøking. Kanskje han ligger etter måloppnåelsen, kanskje han er lat, kanskje han vil hjem til middag, kanskje han vil dekke over at han mistet den i gulvet selv og vil dekke over det.

Eller kanskje han rett og slett er fantastisk udugelig. Min lillesøster fikk nettopp tilbake telefonen fra 2.gangs rep. med samme feil. Bgge gangene var den "reparert".

Feilen var klart og godt beskrevet (litt innprenter man jo familien med) og laterlig lett å reprodusere (ring tlf-en, du hører ikke hva personen sier), likevel blir den sendt tilbake som fikset TO GANGER. Det er jo helt klart at de enten er fantastisk inkompetente, utrolig late, en kombinasjon, eller noe helt annet. Uansett er det klart at for mange verksteder/teknikerer gjør en jævlig dårlig jobb.

Lenke til kommentar

NgZ: Du burde nesten ta deg en tur til Deltaservice, jeg tror du ville blitt overrasket. Tenk: IBAS. Det er stikkordet for hvordan det verkstedet er organisert. Alt du kommer med er synsing, gjetting og spekulasjon. Det er unødvendig.

I tillegg har du ikke en eneste kilde utenom din søsters opplevelse, og har bygd et større resonnement basert på dette?

Nå vet jeg ikke hvorvidt denne telefonen ble reparert på deltaservice selvfølgelig. Men finner hele innlegget ditt en spekulativ konspirasjonsteori.

Lenke til kommentar
Dette har vi vel vært innom før i tråden? Desto flere telefoner verkstedet reparerer/anbefaler byttet ut på reklamasjonsretten, deso tørre sjanse for at produsent/importør/forhndler finner seg et annet verksted som er billigere i drift. Det er på overordnet nivå, og det er vel søkt.

det er iallfall stikk motsatt av min erfaring fra når jeg jobbet i større servicebedrift med slikt.

de var mer redd for å miste produsentens "butikk" ved at teknikerene gjorde dårlig jobb.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
NgZ: Du burde nesten ta deg en tur til Deltaservice, jeg tror du ville blitt overrasket. Tenk: IBAS. Det er stikkordet for hvordan det verkstedet er organisert. Alt du kommer med er synsing, gjetting og spekulasjon. Det er unødvendig.

I tillegg har du ikke en eneste kilde utenom din søsters opplevelse, og har bygd et større resonnement basert på dette?

Nå vet jeg ikke hvorvidt denne telefonen ble reparert på deltaservice selvfølgelig. Men finner hele innlegget ditt en spekulativ konspirasjonsteori.

Jeg burde kanskje nevnt at det absolutt ikke er en enestående opplevelse. Jeg kunne nevnt stefaren min sin tlf i fjor, en kompis sin også i fjor, og x anntall andre jeg hører om "stadig vekk" som har fått tilbake en telefon som fungerer like dårlig som den gjorde før service.

Klart beskrevne feil ( dette tilfellet) blir ikke funnet, eller "reparert", uten at produktet kan ha blitt forsøkt testet. Nå skal det sies at jeg ikke vet hvor godt feilen blir beskrevet av mange av de som opplever dette, men jeg har et inntrykk av et det skjer litt for ofte at produkter ikke testes før de returneres, særlig på mobiltelefoner. "Oppgradert software" står det på verkstedsrapproten, og så skal liksom alt være i orden...

Du henger da nok på dette forumet til at du har lest en del misfornøyde kunder som opplever akkurat samme feil etter service?

Nevnte telefon ble forøvrig levert inn hos "din kjede", så om de /dere bruker Deltaservice for Nokia, ble den sikkert reparert der.

Jeg sa det vat søkt. :p Men det måtte jo påpekes når han sa at verkstedet ikke kunne ha noe å tjene på å gjøre en dårlig jobb -det er jo teoretisk mulig. :p

Det er vel også forskjell på en "dårlig jobb" med en reparasjon som ikke er tilfredsstillende, og det å konstatere brukerfeil dersom brukeren godtar det og etaler/skroter telefonen, så produsent/forhandler slipper en utgift. Det siste oppleves vel ikke som dårlig jobb av produsent. :p Men akkurat dette tror jeg ikke skjer - jeg er ikke (helt) paranoid heller.

At det syndes mot testing derimot, det tror jeg.

@Flodec: Det er en relativt billig Nokia, husker ikke modell i hodet her, dessverre. Resten av familien som bor hjemme har samme operatør, dekningen er god, og det samme skjer både i Oslo og Gjøvik. Man hører henne ikke i det hele tatt. Tror ikke hun h hatt en eneste vellykket samtale etter at hun fikk den tilbake sist.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje nevnt at det absolutt ikke er en enestående opplevelse. Jeg kunne nevnt stefaren min sin tlf i fjor, en kompis sin også i fjor, og x anntall andre jeg hører om "stadig vekk" som har fått tilbake en telefon som fungerer like dårlig som den gjorde før service.

Klart beskrevne feil blir ikke funnet, eller "reparert", uten at produktet kan ha blitt forsøkt testet. Nå skal det sies at jeg ikke vet hvor godt feilen blir beskrevet av mange av de som opplever dette, men jeg har et inntrykk av et det skjer litt for ofte at produkter ikke testes før de returneres, særlig på mobiltelefoner. "Oppgradert software" står det på verkstedsrapproten, og så skal liksom alt være i orden...

Du henger da nok på dette forumet til at du har lest en del misfornøyde kunder som opplever akkurat samme feil etter service?

Nevnte telefon ble forøvrig levert inn hos "din kjede", så om de /dere bruker Deltaservice for Nokia, ble den sikkert reparert der.

Hyggelig det, min butikk får alene reparert 20-30 telefoner i uken, og hører fint lite om de problemene du nevner. Samme gjelder statistisk sett i elkjøp, der du kan gange mitt mobiltall med ca 60-80 ganger.

Vi hadde sett den trenden om den var der, vær du trygg.

At misfornøyde kunder lager tråder skjer da litt oftere enn "Hey, mobilen min ble reparert første gangen på service, det skal jeg lage tråd om!", det må du være enig i? :)

PS: Softwareoppgradering er noe alle kunder burde gjøre før den leveres inn, for å eliminere sånne enkle feil. Det står tilogmed i bruksanvisninga, samt feilsøkingssidene på nett.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det kan selvfølgelig vær at min omkrets har vært uheldig (jeg stoler på stikken din). Skjønt man må ta høyde for de som tenker "Jaja, da blir en vel ikke bedre", "Sriten fungerer fortsatt ikke, jeg får bytte den ut så fort jeg får råd."

Softwareoppgradering bør man selvfølgelig ta selv, selv om jeg har vært fristet til å sende inn produkter med softwarefeil fordi de kun tilbyr windowsprogramvare til formålet, og jeg lange perioder av gangen ikke har hatt neon makin med windows i huset. OTA-opgraderinger er en fin ting, det samme er produkter som oppdaterer seg selv når du legger oppdateringen på minnekortet og starter (Sansa har skjønt det for mp3-spillere, hovedkort-produsenter likeså). Man kan ikke forvente all verdens av tante Olga-kunder heller - produktet skal jo fungere, i hvor stor grad kan man forvente at kunden bedriver selv-avhjelp? Men dette begynner å havne på siden av diskusjonen-

Likevel er det jo rart at det sendes tilbake en telefon med en feil som enkelt kan reproduseres - for andre gang på rad. Og om enn omfanget ikke er massivt, skjer det. Det var i hovedsak poenget mitt, selv om det druknet litt: Menskelig svikt skjer hos verksteder også. Sannsynligvis hver dag. Ut i fra innleggene her kan det virke som om noen setter litt stor lit til at absolutt alt som skjer på et verksted er 100% korrekt til en hver tid. Som du selv er inne på: Det er ikke solskinnshistoriene vi hører om, det er unntakene.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ikke spennende. :p

Når det er sagt så har jeg ofte nevnt mine gode erfaringer når en butikk får kritikk fordi kunden mener butikken har gjort en feil i hans liknende tilfelle. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det finnes mye rare kunder som forklarer feil dårlig og gjør mye rart med produktene sine.

Selv prøver jeg å gi en feilbeskrivelse som er så god og detaljert som mulig, og har kun en gang opplevd at verkstedet sier de ikke finner feilen. Det er forøvrig en pågående sak, skal bli spennende å se hva som skjer med den.

Lenke til kommentar
Selv prøver jeg å gi en feilbeskrivelse som er så god og detaljert som mulig, og har kun en gang opplevd at verkstedet sier de ikke finner feilen. Det er forøvrig en pågående sak, skal bli spennende å se hva som skjer med den.

Min erfaring er at verkstedene gjerne trenger to eller tre forsøk på å rette en feil, tyder ikke det på at de gjør en for dårlig jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...