jaadd Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Dersom det er snakk om VR-versjonen av 18-55 kan jeg se for meg følgende scenario: "A/M" bryteren står på "A" og VR er slått på, mens "Focus mode" under "custom settings"-menyen er satt til "manual focus". Dette vil gi en susende lyd når utløserknappen trykker halvveis ned og VR aktiveres, men man får ikke autofokus. Da burde han fått til å ta et bilde, i det minste. Lenke til kommentar
gautet Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Da burde han fått til å ta et bilde, i det minste. Det er et godt poeng jaadd. Bilde ville hun selvfølgelig få tatt... Men det kunne ha gitt opphav til manglende autofokus og "lyden" som kommer. Kunne forresten kanskje vært interessant å få høre en beskrivelse av lyden. Kan jo være at man kommer nærmere en "diagnose" da. Lenke til kommentar
Fjelljenta85 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) ja hvordan skal en forklare lyden...som en type svak "spole" lyd om dere husker hvordan kasetter før i tiden hørtes ut når en skulle spole frem/tilbake... Samt kom jeg over denne teksten; du er derfor nødt til bruke AF-S- eller AF-I-objektiver for å få autofokus. Det begrenser utvalget av optikk. Så kanskje det er jeg som har feile innstillinger på mitt kamera... Endret 20. mai 2009 av Fjelljenta85 Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 ja hvordan skal en forklare lyden...som en type svak "spole" lyd om dere husker hvordan kasetter før i tiden hørtes ut når en skulle spole frem/tilbake... Samt kom jeg over denne teksten; du er derfor nødt til bruke AF-S- eller AF-I-objektiver for å få autofokus. Det begrenser utvalget av optikk. Så kanskje det er jeg som har feile innstillinger på mitt kamera... Lyden høres ut som VR. Men det kan også være en døende eller defekt AF-S-motor - noe som forekommer litt for ofte. Hvis ikke autofokus er skrudd av, og objektivet er defekt, har du muligens en reklamasjonssak. Tror alle objektivene vi har drøfta i tråden har vært med AF-S-motorer. De fleste nylanseringer kommer med det, det er brukt optikk eller eldre modeller du må passe litt på. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 La oss rydde all tvil til side: Det finnes ingen 18-55 som ikke autofukserer på D40. Finnes ikke. Nope. Niks. Absolutt ikke. Har ikke vært påtenkt en gang. Ok? Trådstarters objektiv har AF-S, og autofokuserer på D40. Det er mest sannsynlig noe galt med trådstarters innstillinger. Det er en fjern mulighet for at det er noe galt med kamera eller objektiv. Lenke til kommentar
Fjelljenta85 Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Å ingen har gode tips på "hvordan" jeg skal stille inn kameraet for å få dette til å fungere? Håpløs nybegynner... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Det skal virke rett ut av esken - ingen innstillinger er nødvendige. Om du har rotet det til, så er det vel to steder det er mulig - i menyen hvor du velger fokusmodus, eller med bryteren på objektivet. CSM-menyen (blyant), valg O2 Focus mode. Sett det til AF-A (AF-S og AF-C fungerer også). Bryteren på objektivet (rett ved 55-tallet på brennviddeskalaen) skal stå på "A". Enkelte nybegynnere blander sammen zoom og fokus, og tror at autofokus betyr motorisert zoom. Motorisert zoom er generelt en kjempedårlig idé, og finnes ikke på noen moderne speilrefleks. Endret 21. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
Fjelljenta85 Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 hmm..kameraet er stilt inn slik du nevner over! Får stikke innom en fotobutikk en dag å høre om de har noen kloke råd Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Prøv å ta av objektivet, tørke av kontaktpunktene i kameraet og på objektivet, og sette det på plass igjen. Pass på at du får det skikkelig på plass. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Trådstarters objektiv har AF-S, og autofokuserer på D40. Det er mest sannsynlig noe galt med trådstarters innstillinger. Det er en fjern mulighet for at det er noe galt med kamera eller objektiv. Etter litt omgang, både med de aktuelle 18-55-typene, og Nikon-objektiver med dyrere motorer, vil nå jeg definere "fjern" som sånn ca ett steinkast i dette tilfellet.... Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 ja hvordan skal en forklare lyden...som en type svak "spole" lyd om dere husker hvordan kasetter før i tiden hørtes ut når en skulle spole frem/tilbake... Samt kom jeg over denne teksten; du er derfor nødt til bruke AF-S- eller AF-I-objektiver for å få autofokus. Det begrenser utvalget av optikk. Så kanskje det er jeg som har feile innstillinger på mitt kamera... Denne lyden har jeg opplevd på min D40/18-55mm kombo. Trykk inn obektivutløser knappen som stikker ut under D40-logoen på høyre side (sett forfra med objektivet pekende mot deg). Nå vrir du litt på objektivet fram og tilbake, slipp knappen og vri tilbake til det sier klikk. Sjekk om autofokus funker nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå