JellyFiish Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Noen som har peiling på disse svarte strekene som er over og under bildet? for dere som ikke veit så snakker jeg om det så kalte widescreen formate som skulle bli borte når man har en widescreen tv. Anyway, jeg har en 42" full HD tv og nylig kjøpt meg en blueray spiller. Settings er på full HD på spiller'n. Men, disse fordømte svarte strekene er der enda. ikke alle filmer men noen. Hvis man spiller av en blue ray film og har full HD, skal ikke være svarte striper da? Noen tips anyone? Hva pokker er greia? Trenger litt hjelp her. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 hvis du ser for deg et lerret på en kino så er det mye bredere i forhold til høyden enn det TVen din er. Formatet på TVer er som regel 16:9, mens på kino er det tilnærmet 21:9. Mange filmer bruker dette formatet i stedet, og da kommer du ikke unna svarte striper. Lenke til kommentar
JellyFiish Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Ok, skjønner. Men hvis jeg skal unngå svarte striper, veit du hvilket format man skal se etter? Bare for å få litt mer forståelse ut av det. Kjøpte Madagaskar 2 hvor det står Format 1.78:1 Der var det ikke svarte striper. Mens No Country for old Men er Format 2.35:1 Der var det svarte striper. Skjønner ikke helt disse formatene enda om noen kan forklare. hehe Takk for hjelp By the way. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Du sa det egentlig selv, 1.78:1 = 16:9 = Akkurat samme som tven din er, og du får ikke sorte striper. 2.35:1 = 21:9 = Bredere format enn vanlige tvskjermer, og du får små sorte striper øverst og nederst. Dette formatet er det filmene stort sett produseres i nå, så dette er slik du får det . Og, tenk deg hvor store de sorte strekene ville vært om du hadde en 4:3-tv du.. Lenke til kommentar
JellyFiish Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Ok, Det må jeg si var utrolig kjipt. Jeg kan ikke se forskjell mellom blue ray og DvD med disse sorte stripene. ser helt likt ut i mine øyne. Men di filmene hvor bilde er fult ut var sinsyk bra forskjell. Men ok, takker for hjelpa. 4:3, hadde jeg ikke sett film i det hele tatt. hater di strekene. Angrer litt på at jeg kjøpte blue ray og ikke holdt meg til DvD, men får da bare håpe på det beste. Noen som veit hvor stor tv man må ha for å få slippe disse strekene? hehe. 50" ?? Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Dersom jeg har forstått dette riktig, så er størrelsen på fjernsynsapparatet irrelevant så lenge oppløsningen (og dermed bildeformatet/forholdet) er den samme. Prøv å knot litt med innstillingene på fjernsynet ditt; man kan som regel endre på formatet, og dermed forminske de sorte stripene ("zoom 16:9", "ultra widescreen" o.l). Mange filmer har også innstillinger som kan endres i menyene. Og du burde slettes ikke angre på at du kjøpte deg Blu Ray-spiller. Du kan jo også bruke den som vanlig DVD-spiller som oppskalere bildet. Dersom du driter i, eller ikke ser forskjell på kvaliteten (noe du burde gjøre med en 42" fullHD), så er det jo bare å kjøpe vanlige DVD-er. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvorfor ikke bare kjøpe en 21:9 skjerm? Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Angrer litt på at jeg kjøpte blue ray og ikke holdt meg til DvD, men får da bare håpe på det beste. Noen som veit hvor stor tv man må ha for å få slippe disse strekene? hehe. 50" ?? Antall tommer på tv-en har ikke noe å si for strekene, men forskjellen mellom bredde/høyde forholdet til tv-en og filmen. For å få vekk strekene kan du enten: * zoome inn og kutte sidene av filmen * strekke filmen i høyden * Eller en kombinasjon av disse Ellers kan du jo begynne å se TV-serier i stedet som nesten alltid kommer i 16:9 format. Lost tar seg veldig bra ut. 42" er nesten for lite til å få utbytte av full HD men kommer an på hvor nærme du sitter. Jeg er nærsynt og klarer ikke se noe forskjell mellom DVD og HD mellom 1-2m, men med briller er detaljene synlige. Hvis du sitter mellom 3-4m så forsvinner straks detaljene uansett. Endret 20. mai 2009 av hishadow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå