Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innsyn i forklaring

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en sak gående hvor jeg har anmeldt en person for bedrageri. Nå har han vært inne på avhør hos etterforskeren, men hun kunne ikke si noe om hva som var sagt. Hun mente jeg hadde innsynsrett, men at jeg måtte gå via advokat for å få tilgang til forklaringen. Saken blir nå sendt over til en jurist.

Kan noen fortelle meg hva jeg har rett til, og hva jeg må gjøre for å få tilgang på forklaringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det 8. kapittel av Påtaleinstruksen som tar for seg hvordan avhør skal behandles og gjennomføres mens det er kapittel 16 som går på innsyn i dokumenter i en pågående etterforkning. (det er §4-2 i samme lov som går på utlån av dokumenter i en avsluttet sak).

i §16-4 første ledd heter det følgende:

§ 16-4. Fornærmedes og enkelte pårørendes rett til kopi av saksdokumentene

Fornærmede kan få kopi av sakens dokumenter i den grad det er nødvendig for at han skal kunne vareta sine interesser i saken og det for øvrig anses ubetenkelig. Det samme gjelder andre enn fornærmede som har fremmet borgerlig krav i saken eller den som hadde foreldreansvar eller var verge for fornærmede i saker som nevnt i straffeprosessloven § 107a annet ledd første og annet punktum.

jeg vil derfor anbefale deg å henvende deg skriftlig til politidistriktet som behandler saken.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...