Gå til innhold

Ny jobbtelefon - iPhone eller Touch HD ?


Anbefalte innlegg

Har problemer med å bestemme meg her, så trenger litt hjelp.

 

Hovedbruk;

Ringe

SMS

Surfe

Epost

Musikk (brukes mot bilstereo så 3,5mm jack-utgang er å foretrekke)

Kamera

 

 

iPhone frister, men kamera og mangel på multitasking gjør meg skeptisk. Har SE W910i nå med 2mpx kamera, og er skeptisk på å kjøpe iPhone med 1,92mpx (og ingen blitz).

Touch HD er kanskje litt stor, men hvordan fungerer Windows her? Fordeler er at den har bra kamera, 5mpx og scorer bra i tester (terning 5 mot iPhones 4 hos amobil).

 

Hvordan fungerer videoavspilling på disse? Tenker da på DivX (.avi).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv Touch HD, og er meget fornøyd. HD'n er ikke spesielt mye større enn iPhone. Og skjermen på HD er helt fantastisk, og egner seg bra til surfing syns jeg :yes: Kameraet derimot er ikke så veldig mye å klappe for, kvaliteten er helt ok, men vil du ha en kameramobil er det ikke HD du bør gå for... Har desverre ikke fått testet videoavspillingen noe særlig.

Lenke til kommentar
HD'n er ikke spesielt mye større enn iPhone.

Sammenlikner man de oppgitte målene ser man at HD faktisk er mindre enn Iphine. ;)

 

Når det kommer til kameraet har jeg postet noen bilder her.

 

Når det kommer til videoavspilling så kan installere det man vil av videospillere selv. Selv bruker jeg Coreplayer som tar en god del formater. Dermed trenger man normalt ikke knvertere til spesielle formater. Dersom man har en film i HD oppløsning kan det bli litt mye for telefonen og føre til lagging, eller hvis man bruker en kodek som ikke er optimal.

Lenke til kommentar
HD'n er ikke spesielt mye større enn iPhone.

Sammenlikner man de oppgitte målene ser man at HD faktisk er mindre enn Iphine. ;)

 

Ifølge mobilfakta er de like høye og like dype mens HTCen er 2 mm bredere.

115 x 61(63) x 12

HTCen er imidlertid tung å dra på med sine 13,4 g (146,4 - 133) mer enn iPhone.

 

Jungelordet på jobben er:

"Jeg har fått ny telefon. Vent et par uker før dere ringer meg."

Det deles ut HTCer (ikke HD) til en del fast ansatte for tiden.

Selv sliter jeg med en Nokia, med Nokias tunge logikk i menysystemet, blåtann som ikke finner PCen osv.

 

For meg er iPhone telefonen for dem som vil ha noe som virker fra dag en. Logiske menyer og få tastetrykk.

 

Nokia og HTC er mer for dem som har spesielle behov og/eller liker å sette seg inn i hvordan duppedingser fungerer. Spesielle behov kan da f.eks. vær mye mail fra telefon. (noe som svært svært få egentlig har bruk for)

 

 

Sam

Lenke til kommentar
Skal du bruke mobilen som jobbtelefon, kjøper du en med qwerty. Håpløst å sende mye e-post uten tastatur.

 

-Tet

Når ble det det? Liggende tastatur på iPhone er rimelig ålreit.

 

 

Jeg ville gått for iPhone uansett. En fryd å bruke. Ja, jeg er iPhone-fanboy og har ikke prøvd Touch HD.

Lenke til kommentar
Ifølge mobilfakta er de like høye og like dype mens HTCen er 2 mm bredere.

115 x 61(63) x 12

HTCen er imidlertid tung å dra på med sine 13,4 g (146,4 - 133) mer enn iPhone.

Iphone = 11,55 x 6,21 x 1,23 = 88,22 cm3

HD = 11,5 x 6,28 x 1,2 = 86,66 cm3

 

Ikke det at dette er noe man kommer til å merke så mye av da. :p Ellers har HD litt bedre samtalekvalitet enn Iphone, fritt valg av nettleser og gunstigere oppløsning som fører til mindre scrolling (og ikke noe zooming ettersom hvilken nettleser man bruker), kraftigere e-post verktøy, bedre mobilt kontor, bedre kamera og tilsvarende Iphone på musikk. HD har også bedre batterilevetid. Ellers er jo Iphone lettere og enklere i bruk.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Har selv altid vært iPhone fan men rett før jeg skulle bestille 3g'en så, så jeg touch hd og i felt i love :) Med iPhone så dreier det seg bare om en mp3 spiller med telefon mulighter (ipod touch som kan ringe), mens med HTC så har du rett og slett en data telefon med et real deal windows OS. Dette fører til masse nye muligheter. HD'en skal jo være den beste surfe telefonen til dags dato (?)og med en enorm skjerm med det mest smoothe bilde evah så blir det fint. Du har også utagbart minne så du kan både oppgradere og nedgradere minne, eller du kan ha flere kort med forskjellige ting eller viktige filer, alt ettersom. Du har jo også HTC Touch Pro 2 som kommer nå. Med et flip display som gjemmer et gedigent flott gjennomført tastatur som er ypperst til surfing og e-mail skriving.

Mange mener at HD'en har et skuffende kamera, men mer bra en rævva. Iphone sitt er jo "værre" så :p Selv ville jeg etter en del testing og lesing anbefale HTC framfor Apple i dette tilfelle, har selv bestilt en htc touch hd så join the club? :)

 

Hvis du ser på prisene så er iPhone dyrere men likevell så mener jeg du får mer for penga på htc'n.

Lenke til kommentar
Når ble 3,5" skjerm vanlig og en gjennomsnittlig størrelse?

 

 

Se der. En som tok poenget.

Trådens tema er?

Nei, ikke sammenligning av HTC Nokie eller HTC HD og "gamle" HTC,

men om to telefoner hvorav den ene har 3,5" skjerm og den andre har 3,8" skjerm.

Da blir "enorm" et dirkte søkt ord.

 

I tillegg kan en undres over hvorfor youtube trekkes frem som et argument når begge telefonene støtter dette og vi på toppen av det hele snakker om en jobbtelefon.

 

Hva med WiFi og fjernkontroll av musikkdatabasen?

Om noen skulle ha bruk for det på jobben er vel valget selvsagt.

 

 

Teskje:

Skal en argumentere for en av disse telefonene over den andre bør en ta for seg forskjeller og likheter mellom disse to og ikke forbedringer i forhold til tidligere utgaver fra samme produsent.

 

 

Sam

Lenke til kommentar
Hva med WiFi og fjernkontroll av musikkdatabasen?

Om noen skulle ha bruk for det på jobben er vel valget selvsagt.

Dette er da noe begge klarer utmerket, så hvorfor er det valget så selvsagt? Kan jo også bruke Bluetooth (om enheten man kommuniserer med er innen rekkevidde) som er mye bedre med tanke på strømforbruk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett HTCen i bruk på dette området, men sitter allikevel med en mistanke om at grensesnittet er noe mer tungt enn på iPhonen, der du blar i databasen på samme måte som du blar i musikkfilene på den integrerte iPoden.

 

Det hele selvfølgelig gjennom iTunes og uten å lete opp drivere etc.

 

 

Bunnlinjen blir nok at det er svært få, om noen som er innom her, som har prøvd begge telefonene skikkelig og dermed får en "skjeve" innspill.

 

Sam

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Finnes mye programvare som lar man bruke telefonen som fjernkontroll via Bluetooth eller WLAN, både for å kontrollere hele maskinen (dette er forhåndinstallert), forskjellige mediespillere osv. Et kjapt søk på Handango ga meg noen av disse programmene:

http://www.handango.com/catalog/ProductDet...amp;sectionId=0

http://www.handango.com/catalog/ProductDet...amp;sectionId=0

http://www.handango.com/catalog/ProductDet...amp;sectionId=0

http://www.handango.com/catalog/ProductDet...amp;sectionId=0

Finnes sikkert flere gratisprogrammer også.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både iPhone og Touch HD som jobbtelefon, og jeg har følgende input til temaet:

 

iPhone har sine styrker i GUI, stabilitet og ytelse.

 

Touch HD har sine styrker i batterikapasitet, fleksibilitet og teknologiplattform. (Støtter mye som iPhone ikke gjør, f.eks. stereo bluetooth, HSDPA etc.)

 

Hvis vi så ser på de punktene OP legger til grunn for valg, så har jeg følgende kommentarer:

 

Ringe

 

Her er det uavgjort. God lyd på begge telefonene, ingen spesielle ting å utsette på dem, men synes iPhone sin dialer er bedre enn HTC sin. HTC på sin side har implementert en god del mer funksjonalitet i sin, så det går opp i opp.

 

SMS

 

Her vinner Touch HD lett hvis man har avanserte behov. Klipp og lim, videresend, mulighet for å organisere SMS i mapper, etc. I tillegg har Touch HD flere forskjellige inndatametoder. Jeg bruker ofte det virtuelle telefontastaturet med T) slik at jeg kan skrive med en hånd. Dette kan man ikke på iPhone så vidt jeg vet.

 

Surfe

 

Denne er mer nyansert enn man skulle tro.

 

I utgangspunktet så har Touch HD all grunn til å skulle ta hjem denne lett. Det føler jeg imidlertid at den ikke gjør. For min del surfer jeg mindre fra telefonen etter å ha byttet til Touch HD. iPhone sin browser er enklere og har ikke like mange muligheter, men er til gjengjeld vesentlig lettere i bruk og også kjappere i mange situasjoner. Opera tar en del tid å starte og bruker lang tid på å laste sider.

 

Epost

 

Touch HD er igjen mye mer avansert. Men eter å ha brukt den en stund så foretrekker jeg fortsatt iPhone sin enkelhet. iPhone hadde også en meget god integrasjon mot pdf, doc og xls-vedlegg som jeg savner i Touch HD. Her må man åpne vedlegg i egne programmer som slett ikke er spesielt kjappe.

 

Musikk (brukes mot bilstereo så 3,5mm jack-utgang er å foretrekke)

 

Uavgjort. Begge har 3,5 mm jack, begge er meget gode musikkavspillere.

 

Kamera

 

Ingen vinner her. Begge telefoner har røtne kamera hvis man sammenligner med en OK kameratelefon. HD sitt kamera er tregere enn sirup og iPhone sitt har som kjent veldig lav oppløsning. Pest eller Kolera?

 

Bottom line så ville jeg ha tatt en iPhone hvis det skal være et verktøy med minst mulig prakk og problemer. Jeg tror ikke jeg restartet telefonen min en eneste gang utenom ved programvareoppdateringer når jeg hadde iPhone. Touch HD er mye mer nauver og krever en reset minst en gang i uka. Ting henger og selv enkle ting kan føre til kræsj i gitte situasjoner. Man lærer seg etterhvert å unngå disse, men det skjer fortsatt at jeg slår på tastlåsen i det en applikasjon prøver å si meg noe og; kablam! Heldigvis så har mobilen en resetknapp innenfor bakdekselet... ;)

 

Håper du fikk litt mer kjøtt på beinet her. Du vil uansett bli fornøyd, da begge telefoner er meget gode terminaler. Man må bare kjenne til svakhetene og snike seg rundt dem. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg har brukt både iPhone og Touch HD som jobbtelefon, og jeg har følgende input til temaet:

 

iPhone har sine styrker i GUI, stabilitet og ytelse.

 

Touch HD har sine styrker i batterikapasitet, fleksibilitet og teknologiplattform. (Støtter mye som iPhone ikke gjør, f.eks. stereo bluetooth, HSDPA etc.)

 

Hvis vi så ser på de punktene OP legger til grunn for valg, så har jeg følgende kommentarer:

 

Ringe

 

Her er det uavgjort. God lyd på begge telefonene, ingen spesielle ting å utsette på dem, men synes iPhone sin dialer er bedre enn HTC sin. HTC på sin side har implementert en god del mer funksjonalitet i sin, så det går opp i opp.

 

SMS

 

Her vinner Touch HD lett hvis man har avanserte behov. Klipp og lim, videresend, mulighet for å organisere SMS i mapper, etc. I tillegg har Touch HD flere forskjellige inndatametoder. Jeg bruker ofte det virtuelle telefontastaturet med T) slik at jeg kan skrive med en hånd. Dette kan man ikke på iPhone så vidt jeg vet.

 

Surfe

 

Denne er mer nyansert enn man skulle tro.

 

I utgangspunktet så har Touch HD all grunn til å skulle ta hjem denne lett. Det føler jeg imidlertid at den ikke gjør. For min del surfer jeg mindre fra telefonen etter å ha byttet til Touch HD. iPhone sin browser er enklere og har ikke like mange muligheter, men er til gjengjeld vesentlig lettere i bruk og også kjappere i mange situasjoner. Opera tar en del tid å starte og bruker lang tid på å laste sider.

 

Epost

 

Touch HD er igjen mye mer avansert. Men eter å ha brukt den en stund så foretrekker jeg fortsatt iPhone sin enkelhet. iPhone hadde også en meget god integrasjon mot pdf, doc og xls-vedlegg som jeg savner i Touch HD. Her må man åpne vedlegg i egne programmer som slett ikke er spesielt kjappe.

 

Musikk (brukes mot bilstereo så 3,5mm jack-utgang er å foretrekke)

 

Uavgjort. Begge har 3,5 mm jack, begge er meget gode musikkavspillere.

 

Kamera

 

Ingen vinner her. Begge telefoner har røtne kamera hvis man sammenligner med en OK kameratelefon. HD sitt kamera er tregere enn sirup og iPhone sitt har som kjent veldig lav oppløsning. Pest eller Kolera?

 

Bottom line så ville jeg ha tatt en iPhone hvis det skal være et verktøy med minst mulig prakk og problemer. Jeg tror ikke jeg restartet telefonen min en eneste gang utenom ved programvareoppdateringer når jeg hadde iPhone. Touch HD er mye mer nauver og krever en reset minst en gang i uka. Ting henger og selv enkle ting kan føre til kræsj i gitte situasjoner. Man lærer seg etterhvert å unngå disse, men det skjer fortsatt at jeg slår på tastlåsen i det en applikasjon prøver å si meg noe og; kablam! Heldigvis så har mobilen en resetknapp innenfor bakdekselet... ;)

 

Håper du fikk litt mer kjøtt på beinet her. Du vil uansett bli fornøyd, da begge telefoner er meget gode terminaler. Man må bare kjenne til svakhetene og snike seg rundt dem. :)

 

-KJ

 

Jeg har også brukt både Touch HD og iPhone over en periode på flere måneder i jobb-sammenheng.

Hvis jeg skulle skrevet om det, så hadde skrevet NØYAKTIG det samme som jevel over her.

Touch HD er veldig avansert hvis man ønsker det, og det er jo helt klart et mye større potensiale.

Men til enkel hverdagsbruk, så holder jeg også en knapp på iPhone.

Og jeg var faktisk iPhone-motstander når det akkurat kom, og sverget til HD-en min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...