Gå til innhold

[Løst]Trygt å koble fra harddisk, bytte kabler?

Anbefalte innlegg

Hei, her er scenarioet:

Jeg skal ta backup av en intern sata disk, ved å putte den i min pc, og legge alt over på en ekstern disk. Disken som skal backes opp er blitt brukt som systemdisk i en annen maskin.

For å gjøre dette enklest mulig har jeg lyst til å bare koble vekk en lagringsdisk jeg har i min maskin, og koble til den nye disken.

Kan jeg gjøre dette, uten å tape data i den disken jeg kobler vekk? Noe jeg må gjøre i vista før/etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg forvirret, vennligst vær mer spesifikk hvilket scenario du tenker på her:

1. Du vil flytte disken fra maskin A til maskin B og bruke denne?

2. Du vil flytte disken fra maskin A til maskin B og bruke det gamle OSet som ligger der på den nye maskinen?

3. Du vil kassere disken grunnet alder og overføre dataene som er på disken (Kloning) til en ny disk for å så ta ibruk i en av maskinene?

Lenke til kommentar
Enkelt forklart er vel spørsmålet(?):

Kan jeg ta ut Disk A, for å bruke Disk B en periode (for å overeføre), for så å sette inn Disk A igjen (uten datatap)?

Nja, han virker å hinte til at han vil bruke den som systemdisk, derfor ble jeg litt usikker.

Lenke til kommentar

Han vil ha backup av en intern disk som er i en annen PC på en ekstern HDD.

Da lurer han på om han bare kan koble ut en annen lagrings-disk, å sette den disken han vil ha backup av, til PC'en, selvom den har vært OS-disk på en annen maskin. Også ta backup.

Også lurer han på om han bare kan koble lagrings-disken ut, eller om han må gjøre noe i Vista før/etter e.l.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Hei, beklager fraværet fra tråden, i og med at jeg er trådstarter og trenger hjelp(!), måtte bare vente litt med oppgaven, og glemte at jeg hadde postet her, beklager igjen.

Men Fred7555 har skjønt eksakt hva jeg spør om, så lurer på om noen kan gi meg svar på spørsmålene mine?

Takk for hjelpen hittils/videre.

Lenke til kommentar

Så fremst du ikke skal boote så er det bare å flytte filer ivei om du ikke skal ha eksakt kopi (NØDVENDIG om du skal ha bootsektoren og det med) Da i allefall med Acronis True Image så kan du lagre en image fil på disken som inneholder alt av data og bootsektor som du da kan hente ut av senere.

Lenke til kommentar

Så jeg kan bare koble fra den gamle disken og koble til den nye midlertidig, og så koble til den gamle igjen, uten at dette har noe å si for min gamle disk? Skal ikke boote med noen av diskene, ikke den gamle bootdisken heller, bare ta vare på data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...