Gå til innhold

Musikkanlegg - noen eksperter her?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle gjerne hatt meg et musikkanlegg, der jeg skal velge ut høytalere, forsterker, cd-spiller osv. selv og sette opp som et anlegg.

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, for det er bare lyden jeg er ute etter :) Så, det jeg lurer på er: Trenger jeg noe annet enn Høytalere, forsterker, cd-spiller og div. kabler? Noen som har noe å anbefale?

 

Max. pris 10.000,-

 

Krav:

 

- 2 Stk. Høytalere (min. 300w), store basselementer

- Forsterker (aner ikke noe om det, så jeg hadde satt pris på om dere hadde finni en bra en til meg)

- CD-spiller (aner ikke)

- Kabler (aner ikke)

 

Som sagt så har jeg ikke peiling på dette, så er det noen der ute som kan slenge opp en komponentliste så hadde det vært fint :)

 

Mvh,

 

Lasse A. Karlsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musikk må man ha!

 

For det første vil jeg si at du ikke skal være så oppgitt av wattspesifikasjonene på hverken høytalere eller forsterker! Det som gjelder er lyden! Mange produsenter oppgir ofte villedene tall her. Feks. en 5 kanals forsterker, oppgitt til 5x100 W, og med en pris på 2500,-. Godt eksempel på en dårlig vits! Jo mer en forsterker skal levere til høytalerne, jo mer bruker den fra strømnettet. Hvor mye forsterkeren får herfra avhenger av strømforsyningen....

 

Når det gjelder budsjettet ditt tror jeg du vil få noen problemer med å holde det. Forsterkerne fra NAD som ble nevnt i forrige innlegg er uten tvil gode, men totaltsummen vil fort strekke seg på 15000,-.

Ta også med Harman/Kardon sine produkter i vurderingen din!

 

Ta gjerne en titt på følgende sider:

 

www.oslohificenter.no

www.hifiklubben.no

 

Personlig foretrekker jeg først nevnte (som butikk, ikke nett), og det er også her jeg har handlet mitt eget utstyr. Hifiklubben har fått noe Elkjøp preg over seg (ikke produktene), og butikkene har ofte lange køer for å snakke med en fyr i kassen! Slik skal det ikke være i ekte hifibutikk!

 

Jeg hadde tidligere følgende komponenter:

 

h/k hk3470

dvd25

audio vector cm mkII (?)

monster og nordost kabler

 

Beklager å måtte si det, men det strakk seg da godt mot 20000,-, og allerede nå er hk3470 og en del av kablene byttet ut!

 

Mitt tips til deg: Audiovector er nok ikke noe for deg (for lite "rock"). Gå til Oslo Hifi Center og be om å få høre på QLN høytalere i sammenheng med h/k receiver! Disse høytalerne får du ned mot 5-6000,- på tilbud nå hvis jeg ikke tar feil.

 

hk3470 - 4500,-

QLN - 6000,-

hk CD - 2500 (?)

Kabler - 1000,- (?)

 

Pris ca. 14000,-, men her kan du prute!

Lenke til kommentar
Disse høyttalerne så jeg til rundt 3000 over grensa, det var kvalitet!

http://www.proson.se/proson/proson.php?men...rosontwin1000nv

og denne forsterkeren

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadc370

og en eller annen cd-spiller til 1000..

 

Proson? Jeg ville nok ikke hatt det! Virker bra, solid og alt det der i begynnelse, men har hørt at flere har endt opp med ødelagte høytalere etter kort tid! Man skal jo kunne spille høyt! Nok en gang, QLN! Cerwin er jo også en mulighet da... (i kombinasjon med NAD)

Lenke til kommentar
Musikk må man ha!

 

For det første vil jeg si at du ikke skal være så oppgitt av wattspesifikasjonene på hverken høytalere eller forsterker! Det som gjelder er lyden! Mange produsenter oppgir ofte villedene tall her. Feks. en 5 kanals forsterker, oppgitt til 5x100 W, og med en pris på 2500,-. Godt eksempel på en dårlig vits! Jo mer en forsterker skal levere til høytalerne, jo mer bruker den fra strømnettet. Hvor mye forsterkeren får herfra avhenger av strømforsyningen....

 

Når det gjelder budsjettet ditt tror jeg du vil få noen problemer med å holde det. Forsterkerne fra NAD som ble nevnt i forrige innlegg er uten tvil gode, men totaltsummen vil fort strekke seg på 15000,-.

Ta også med Harman/Kardon sine produkter i vurderingen din!

 

Ta gjerne en titt på følgende sider:

 

www.oslohificenter.no

www.hifiklubben.no

 

Personlig foretrekker jeg først nevnte (som butikk, ikke nett), og det er også her jeg har handlet mitt eget utstyr. Hifiklubben har fått noe Elkjøp preg over seg (ikke produktene), og butikkene har ofte lange køer for å snakke med en fyr i kassen! Slik skal det ikke være i ekte hifibutikk!

 

Jeg hadde tidligere følgende komponenter:

 

h/k hk3470

dvd25

audio vector cm mkII (?)

monster og nordost kabler

 

Beklager å måtte si det, men det strakk seg da godt mot 20000,-, og allerede nå er hk3470 og en del av kablene byttet ut!

 

Mitt tips til deg: Audiovector er nok ikke noe for deg (for lite "rock"). Gå til Oslo Hifi Center og be om å få høre på QLN høytalere i sammenheng med h/k receiver! Disse høytalerne får du ned mot 5-6000,- på tilbud nå hvis jeg ikke tar feil.

 

hk3470 - 4500,-

QLN - 6000,-

hk CD - 2500 (?)

Kabler - 1000,- (?)

 

Pris ca. 14000,-, men her kan du prute!

 

Det holder nok å bruke 10.000 + litt, har å høre på nå et SoundBlaster 5.1 sett til kr. 1100 - har ikke noe annet å klage på enn bassen :)

 

Trenger strengt tatt ikke cd-spiller i første omgang, så det holder med høytalere, forsterker og kabler.

 

NAD C370 - 6000kr.

Høytalere - ? (ca. 4000)

 

Mvh,

 

Lasse

Kabler - ?

Lenke til kommentar
Disse høyttalerne så jeg til rundt 3000 over grensa, det var kvalitet!

http://www.proson.se/proson/proson.php?men...rosontwin1000nv

og denne forsterkeren

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadc370

og en eller annen cd-spiller til 1000..

 

Proson? Jeg ville nok ikke hatt det! Virker bra, solid og alt det der i begynnelse, men har hørt at flere har endt opp med ødelagte høytalere etter kort tid! Man skal jo kunne spille høyt! Nok en gang, QLN! Cerwin er jo også en mulighet da... (i kombinasjon med NAD)

 

Mulig det...De låt jo ihvertfall ganske bra da.

Har egentlig ikke hørt så mye dritt om Proson. Men for all dell, styr unna slike billig-høyttalere slik som Dantax, Eltax, Genexxa osv.. Bare dritt, funker dårlig med store høyttalere til under 2000 for parret. Hvis man da ikke prater om de små mission m-71 da..

 

Designet på nad'en er ganske trasig, er man på utkikk etter design er vel h/k et bedre valg.

Lenke til kommentar

gå på en hifi butikk og be om å få høre på patos basic 4eller 500.

Koster seks og 8000. Eller kjøp patos basic 300 og en aktiv sub. Phobos aktive subben på dynabel har fått veldig god kritikk og koster 2500.

Hær må du også bygge selv. Ikke vanskelig.

patos basic 300 4500.-

phobos aktiv 2500.-

resten i forsterker. Husk å prioritere lyd, ikke watt.

Ikke bruk masse penger på monster/kimble kabler da dette bare er rippoff.

spesielt på et så billig anlegg. Gå på nermeste elektrobutikk og kjøp noen meter grøftekabel heller (sett at noen kaller dem solidcore hær på forumet :roll: )

Lenke til kommentar
Designet spiller ingen stor rolle.  

 

Så på noen høytalere på Hi-Fi-klubben, B&W DM602 S3 høyttaler, hadde de vært noe?

 

Ja så absolutt... De er mer HIFI enn party høytalere.. Spørs hva du er ute etter da. :shrug:

 

Eh...forskjellen er? Spør du om jeg skal bruke dem for å spille på fester o.l? Det skal jeg ikke. De skal brukes i et lite rom, med et menneske til stedet :) Vil ha klar lyd, god bass, det er alt!

 

Så da hadde de høytalerene vært noe? Følger stativet med?

 

Mvh,

 

Lasse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...