Gå til innhold

Nikon d60 eller Nikon d5000

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang kjøpe meg et speilreflekskamera. Jeg har falt veldig for Nikon d5000. Men finner ingen gode tester på dette kamerat, siden det er så nytt. Er det noe som har prøvd det?

Er det stor forskjell på Nikon d60 og d5000? Jeg lurer på dette ettersom det er en ganske stor prisforskjell.

Hvilket kamera er det beste for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

d5000 har live-view, mulighet for å filme video, vridbar skjerm, blitsstyring, 11 punkts autofokus.

d60 mangler alt dette, (har selvfølgelig sutofokus, men "bare" 3 punkter) og det forklarer nok noe av prisforskjellene.

d60 er et godt kamera, men d5000 ser ut til å forsvare den noe høyere prisen.

Ryktebørsen sier at d60 er på vei ut, dermed kan man kanskje finne gode tilbud etter hvert.

I utgangspunktet kan du ta like gode bilder med begge kameraene. Begrensningene sitter oftere bak kameraet enn inni...

Lenke til kommentar

Begge har samme brukerterskel da de i bunn og grunn er veldig like med tanke på betjening og målgruppe. D5000 er såklart det beste alternativet da det er mangfoldige år nyere.

Snuser på D5000 selv til å erstatte D40-et, ble helt solgt på 17. mai med tanke på størrelse og vekt.

Var innom FotoKnudsen her om dagen for å se på et, og sammenlignet med D60 er det ørlitegrann større, særlig merkes det at vippeskjermen bygger ut litt på grunn av mekanismen og at skjermen får en viss tykkelse.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt et D5000. Jeg kan ikke gi deg noe en test gir, men kanskje litt av perspektivet til en nybegynner innen speilrefleks. Kameraet har vært en drøm å jobbe med som begynner, men jeg er vel ikke helt grønn heller. Jeg tror ikke D60 hadde vært noe vanskeligere å begynne med, men de utvidete mulighetene på D5000 gjør det i hvert fall ikke noe særlig vanskeligere å begynne. Det går uansett fint an å trappe opp etter hvert. Vippbar skjerm og liveview ser jeg allerede at kan være gull verdt i en del hverdagslige fotosituasjoner, som der jeg vil ta bilder over hodet på folk eller senke kameraet for å ta bilder fra barneperspektiv (evt. kjæledyr).

Lenke til kommentar

Selv ville jeg helt klart gått for d5000. Det er et generelt bedre kamera på alle områder. Særlig den trådløse blitsstyringen er noe jeg savner på mitt d60.

Når det er sagt så vil du kunne ta like gode bilder med d60. Du vil gjerne få råd til et bedre/ekstra objektiv i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...