Buxa Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Står fast på en oppgave her. Sannsynligheten for å overleve en spesiell type operasjon er antatt å være lik 0,9. Hva er sannsynligheten for at nøyaktig 16 av 20 pasienter vil overleve denne operasjonen? Hva kalles sannsynlighetsfordelingen du bruker her? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for at du kan bruke denne fordelingen? Tja, jeg har funnet ut at dette er binomisk fordeling. Men, hvordan finner man ut hva sannsynligheten for at nøyaktig 16 av 20 overlever denne operasjonen? =/ Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Står fast på en oppgave her.Sannsynligheten for å overleve en spesiell type operasjon er antatt å være lik 0,9. Hva er sannsynligheten for at nøyaktig 16 av 20 pasienter vil overleve denne operasjonen? Hva kalles sannsynlighetsfordelingen du bruker her? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for at du kan bruke denne fordelingen? Tja, jeg har funnet ut at dette er binomisk fordeling. Men, hvordan finner man ut hva sannsynligheten for at nøyaktig 16 av 20 overlever denne operasjonen? =/ Forutsetter at sannsynligheta for at enhver person overlever er like stor. Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Står fast på en oppgave her.Sannsynligheten for å overleve en spesiell type operasjon er antatt å være lik 0,9. Hva er sannsynligheten for at nøyaktig 16 av 20 pasienter vil overleve denne operasjonen? Hva kalles sannsynlighetsfordelingen du bruker her? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for at du kan bruke denne fordelingen? Tja, jeg har funnet ut at dette er binomisk fordeling. Men, hvordan finner man ut hva sannsynligheten for at nøyaktig 16 av 20 overlever denne operasjonen? =/ Forutsetter at sannsynligheta for at enhver person overlever er like stor. Har jeg forstått det slik at svaret ender opp som 0.089, eller 8,9%? Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Har slått meg til ro med at svaret blir 8,9% Men B)oppgaven sier meg også lite Dette får jeg av tekst: Når vi ser på et tilstrekkelig stort antall pasienter er denne fordelingen tilnærmet lik normalfordelingen. Vi ser nå på 200 pasienter. b) vis at (forventningsverdien) SD = 180 og Standardavviket (sigma) = 4,24 Jeg finner forventningsverdien ved: SD(Overleve)= 0,9 x 200 = 180 Men for å finne standardavviket må jeg vel finne variansen. Må jeg bruke svarene fra a)? Har lest det jeg kan, men nå står det stilt. Tar meg en pause, å håper på noen svar når jeg er tilbake =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå