Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Basskasse 2x15 tommer


Anbefalte innlegg

Hei, har et par litt eldre høytalere jeg hadde tenkt til å ta basserne fra å lage en basskasse.. :p

 

7a18e584-e30d-4ca2-9b05-e0e53f344b7f.jpg

De i midten..

 

Men det jeg lurer på er hvor burde kassa være? Er 2x15" Er ikke helt sikker på hvor sterke de er men.. :p Spiller ihvertfall bra som de står nå..

 

Takker for svar. Mvh. t0mmern. :)

Endret av t0mmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da syntes jeg at du skulle ta ut reservehjulet og lage en rund basskasse til hjulbrønnen, du kan enten lage den i finer, glassfiber eller du kan lage to runde ringer,en oppe og en nede.

Sett flere avstandsklosser ute på sidene mellom de to ringene.

Kle så hele inn med flere lag med tynn bøyelig finer

funker bra:)

Lenke til kommentar

Hiver du inn jamohøytalerne i bagasjerommet slipper du å bygge ny kasse. Eneste du trenger å gjøre er å kople vekk delefileret i høytalerne og kople basshøytalerne direkte til ledningsklemmene/tilkoplingen på baksiden (krever lodding).

Jeg tror avstemningen til kassene passer bra til bruk i bil.

 

Endret:

Lag lukket kasse til begge elementene, med samme volum som ETT av elementene har nå
Tror nok det også vil funke. Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Kasseavstemmingen er ganske sikkert en god hump i 50-70hz regionen, samme sted som mange biler har peakfrekvensen = DIGER pukkel på frekvensresponsen om man bare legger inn kassa baki (but then again; om man synes det høres fett ut er det forsåvidt ikke noe problem.)

 

Enig med Cossie; lukket kasse med samme volum, men TO elementer. Da får man sannsynligvis et ganske høyt -3dB punkt, som klaffer greit sammen med kupéforsterkningen. Sannsynligvis er basselementene ganske billige og har relativt høy Qts, noe som også tilsier lukket kasse. Eneste minus er vel forsåvidt en ganske begrenset slaglengde (går jeg ut fra)...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...