t0mmern Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hei, har et par litt eldre høytalere jeg hadde tenkt til å ta basserne fra å lage en basskasse.. De i midten.. Men det jeg lurer på er hvor burde kassa være? Er 2x15" Er ikke helt sikker på hvor sterke de er men.. Spiller ihvertfall bra som de står nå.. Takker for svar. Mvh. t0mmern. Endret 19. mai 2009 av t0mmern Lenke til kommentar
makr1 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 hva mener du med hvor de skal stå? i bil, båt eller hus. PS!! NESTE GANG KAN DU LEGGE INN LITT MER KONKRETE SPØRSMÅL!! Lenke til kommentar
t0mmern Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Bil den skal stå i, glemte å fortelle det. Sedan. Endret 19. mai 2009 av t0mmern Lenke til kommentar
makr1 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 da syntes jeg at du skulle ta ut reservehjulet og lage en rund basskasse til hjulbrønnen, du kan enten lage den i finer, glassfiber eller du kan lage to runde ringer,en oppe og en nede. Sett flere avstandsklosser ute på sidene mellom de to ringene. Kle så hele inn med flere lag med tynn bøyelig finer funker bra:) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det blir nok alt for lite volum til 2stk 15" i hjulbrønnen, og mye jobb for de subene Lag lukket kasse til begge elementene, med samme volum som ETT av elementene har nå Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Hiver du inn jamohøytalerne i bagasjerommet slipper du å bygge ny kasse. Eneste du trenger å gjøre er å kople vekk delefileret i høytalerne og kople basshøytalerne direkte til ledningsklemmene/tilkoplingen på baksiden (krever lodding). Jeg tror avstemningen til kassene passer bra til bruk i bil. Endret: Lag lukket kasse til begge elementene, med samme volum som ETT av elementene har nåTror nok det også vil funke. Endret 22. mai 2009 av k-orm Lenke til kommentar
epifant Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Kasseavstemmingen er ganske sikkert en god hump i 50-70hz regionen, samme sted som mange biler har peakfrekvensen = DIGER pukkel på frekvensresponsen om man bare legger inn kassa baki (but then again; om man synes det høres fett ut er det forsåvidt ikke noe problem.) Enig med Cossie; lukket kasse med samme volum, men TO elementer. Da får man sannsynligvis et ganske høyt -3dB punkt, som klaffer greit sammen med kupéforsterkningen. Sannsynligvis er basselementene ganske billige og har relativt høy Qts, noe som også tilsier lukket kasse. Eneste minus er vel forsåvidt en ganske begrenset slaglengde (går jeg ut fra)... Endret 25. mai 2009 av epifant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå