Gå til innhold

[Løst]Hvor mye strøm bruker systemet?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

maks tdp på den cpu'en er oppgitt til 125w. jeg orker ikke å finne maks tdp på chipsettet. men det er vifteløst. så det er ganske trykt å anta det er under 20w. minnebrikker bruker heller ikke mye strøm. hardisker bruker skjeldent mer en 15w.

men legg ut merke og modellnummer på strømtilførsel. så er det lettere å hjelpe deg.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Ca 200 Watt (trolig mindre).

Men ikke velg det hovedkortet, velg heller Asus M4A78 Pro. Det er i utgangspunktet samme hovedkort, men med nyere Southbrigde, og bedre støtte for Phenom II CPU-er. Prisen er omtrent den samme. Asus M3A78 Pro kan kreve biosoppdatering for Phenom II noe Asus M4A78 Pro ikke gjør. Det siste tar også AM3 CPU-er direkte.

Lenke til kommentar

Men ikke velg det hovedkortet, velg heller Asus M4A78 Pro. Det er i utgangspunktet samme hovedkort, men med nyere Southbrigde, og bedre støtte for Phenom II CPU-er. Prisen er omtrent den samme. Asus M3A78 Pro kan kreve biosoppdatering for Phenom II noe Asus M4A78 Pro ikke gjør. Det siste tar også AM3 CPU-er direkte.

Det grafikkkortet jeg skal bruke er litt spesielt så følg linken og sjekk det ut, har hatt skikkelige problemer med det!

I det forrige systemet mitt så var ikke 350W nok så jeg måtte koble av driveren, men noen ganger så var heller ikke det nok-.-

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye ossen PSU,en ser ut, så lenge den lever nok strøm til systemet og at den passer til hovedkortet.

Bare så dere vet det så kan jeg ikke ha et større hovedkort, for det vil ikke passe.

Men jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et nytt bedre grafikkkort.

Lenke til kommentar
Sjekk denne linken ; http://www.antec.outervision.com/ ,så får du en pekepinn på annbefalt PSU størrelse. :)

takker, den var bra!

Ble skuffet, for jeg vet at det som står der er feil, grafikkkortet bruker myyye mere strøm en det den regner ut!

men ellers så er den greia skikkelig bra!, finner jo det aller meste, men skjønte ikke den greia med hardisker, bruker ikke IDE, og hardiskene jeg har er på 7200rpm

hva skal jeg trykke av da?

Lenke til kommentar

@MatseMats:

Ja, da såg jeg skjermkortet ditt. Og er det en ting jeg ville ha skiftet ut er det akkurat det. 6800 GT er et avdanket produkt for å si det mildt, til og med mitt 2,5 år gamle ATI 1950 Pro knuser dette. Det er faktisk ikke langt unna at den integrerte GPU-en på hovedkortet er bedre. Et ATI HD 4770 er et langt bedre skjermkort til ca 800 kr. 6800 GT yter vel ca 10 % av et HD 4770.

For å si det kort og brutalt, resten av oppgraderinga di er bortkastet om du ikke skifter ut skjermkortet.

Hovedkortet jeg foreslår som erstatning har nøyaktig de samme fysiske mål som det du har i lista.

Til et slikt oppsett bør man ha en 500 - 550 Watts PSU. Corsair VX 550 Watt er et godt valg.

Nei - tallene i PSU-kalkulatoren stemmer nok de. En kort sjekk på gamle tester av 6800 GT viser at de på den tids oppsett bruker ca 200 - 220 Watt på full guffe (det gjelder hele systemet, dvs CPU, HK, Minne, Skjermkort og annet)

At din 350 Watt PSU har problemer, skyldes nok helt andre ting. F.eks dårlig kvalitet, alder etc.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Et 6800GT krever ca. 60W alene. Du kan klare deg lenmge med f.eks en god og moderne PSU på 450W og ha litt rom for utvidelse. Nyere skjermkort (f.eks type Radeon HD4770etc) som yter mye bedre krever faktisk ikke noe særlig mer strøm heller.

IDE og SATA-disker bruker lik mengde strøm, så du velger bare IDE 7200rpm der.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
@MatseMats:

Ja, da såg jeg skjermkortet ditt. Og er det en ting jeg ville ha skiftet ut er det akkurat det. 6800 GT er et avdanket produkt for å si det mildt, til og med mitt 2,5 år gamle ATI 1950 Pro knuser dette. Det er faktisk ikke langt unna at den integrerte GPU-en på hovedkortet er bedre. Et ATI HD 4770 er et langt bedre skjermkort til ca 800 kr. 6800 GT yter vel ca 10 % av et HD 4770.

For å si det kort og brutalt, resten av oppgraderinga di er bortkastet om du ikke skifter ut skjermkortet.

Hovedkortet jeg foreslår som erstatning har nøyaktig de samme fysiske mål som det du har i lista.

Til et slikt oppsett bør man ha en 500 - 550 Watts PSU. Corsair VX 550 Watt er et godt valg.

Nei - tallene i PSU-kalkulatoren stemmer nok de. En kort sjekk på gamle tester av 6800 GT viser at de på den tids oppsett bruker ca 200 - 220 Watt på full guffe (det gjelder hele systemet, dvs CPU, HK, Minne, Skjermkort og annet)

At din 350 Watt PSU har problemer, skyldes nok helt andre ting. F.eks dårlig kvalitet, alder etc.

Jeg kan garantere at kortet krever mye mere en det du påstår, det har vert i bruk på 3 andre PSU'er.

Jeg fikk den etter den første PSU'en fordi han som hadde den hadde problemer med den.

Selv har jeg prøvd den på 2 PSU'er,og den som funka best var den med 350W når driveren ikke var kobla til.

nå brukte jeg den bare fordi jeg fikk den da, men jeg vurderer litt å kjøpe et nytt et.

har ikke hatt tid til å se om det andre hovedkortet, gjør det når jeg har tid.

Valgte det fordi det har alt jeg trenger, og pga pris.

Lenke til kommentar

@MatseMats:

Hva mener du med driveren ikke var koblet til. En driver slik jeg oppfatter det, drar ikke strøm.

Og du kan ellers tro akkurat det du vil, 6800 GT drar ca 60 - 70 Watt. Jeg kan gjerne dra opp testene som viser strømforbruket på kortet/system, ja jeg drar opp Tech Report sin fra 2004. Testoppsettet.

Det er også innlysende at et kort med så spinkel kjøleløsning som 6800 GT har orginalt, ikke kan dra mye strøm. Mye strøm (Watt) er det samme som mye varme som må bort, og kjøleløsningen på 6800 GT fjerner ikke så veldig mye. Kort som GTX 285 og HD 4870 drar vel en 130 til 150 Watt på full load, og bare se hvilke kjøleløsninger de trenger.

Men som sagt 6800 GT er et 5 år gammelt skjermkort, og er modent for utskifting.

Lenke til kommentar
@MatseMats:

Hva mener du med driveren ikke var koblet til. En driver slik jeg oppfatter det, drar ikke strøm.

Og du kan ellers tro akkurat det du vil, 6800 GT drar ca 60 - 70 Watt. Jeg kan gjerne dra opp testene som viser strømforbruket på kortet/system, ja jeg drar opp Tech Report sin fra 2004. Testoppsettet.

Det er også innlysende at et kort med så spinkel kjøleløsning som 6800 GT har orginalt, ikke kan dra mye strøm. Mye strøm (Watt) er det samme som mye varme som må bort, og kjøleløsningen på 6800 GT fjerner ikke så veldig mye. Kort som GTX 285 og HD 4870 drar vel en 130 til 150 Watt på full load, og bare se hvilke kjøleløsninger de trenger.

Men som sagt 6800 GT er et 5 år gammelt skjermkort, og er modent for utskifting.

Bra du fant den testen, jeg fant ikke noe.

Nå så jeg problemet, dritten suger faktisk mye strøm (under load-.-!)

Trodde dere at jeg vil at greia bare skal være i standby modus eller?, selvfølgelig skal den BRUKES, og dette innebærer at den bruker 173W under load.

Jeg hadde ingen anelse om at den brukte så sykt mye strøm under load, har fortsatt en del å lære.

bare så dere vet det så er den bedre en mitt grafikkkort som er 3 år gammelt, så heller det kortet en den dritten jeg hadde!

Driveren hadde mye å si!, faktisk en usannsynlig god del >.<

Kortet tåler en god del varme, mener å huske at jeg hadd det oppe i 130C faktisk, men det var sykt kort!, til vanlig så holder den seg på 100C under load.

Kjøleløsningen kunne vert bedre, men den er på fullt så den bråkte en del.

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar

@MatseMats:

Så du klarte ikke å lese det som stod over grafen

...measured overall system power consumption at idle and under load...

Dvs at 173 Watt er det som hele PC-en, dvs CPU, harddisk, hovedkort, minne, DVD og skjermkort trekker av strøm fra stikkontakten.

Og har du en temperatur på 100 - 130 grader under load, da er det noe fundamentalt galt. 6800 GT kollapser ved omtrent 130 grader, og det er himmelhøyt over de 60 - 75 grader dette kortet normalt skal ha under load. Enten har du klokket livskiten ut av kortet ellers så mangler kabinettet enhver form for kjøling.

Og da er det ikke rart at PSU protesterer, når den får når inngående luft kan brukes til å steke brød med.

Nå vil faktisk ikke skjermkortet ditt virke uten driver, så den kan du ikke ha koblet fra.

Dersom 6800 GT er bedre enn ditt tre år gamle skjermkort, ja da var ikke det mye å skryte av. Men som sagt det yter omtrent 10 - 15 % av et HD 4770.

Ellers har du særdeles mye å lære!!!

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@MatseMats:

Så du klarte ikke å lese det som stod over grafen

...measured overall system power consumption at idle and under load...

Dvs at 173 Watt er det som hele PC-en, dvs CPU, harddisk, hovedkort, minne, DVD og skjermkort trekker av strøm fra stikkontakten.

Og har du en temperatur på 100 - 130 grader under load, da er det noe fundamentalt galt. 6800 GT kollapser ved omtrent 130 grader, og det er himmelhøyt over de 60 - 75 grader dette kortet normalt skal ha under load. Enten har du klokket livskiten ut av kortet ellers så mangler kabinettet enhver form for kjøling.

Og da er det ikke rart at PSU protesterer, når den får når inngående luft kan brukes til å steke brød med.

Nå vil faktisk ikke skjermkortet ditt virke uten driver, så den kan du ikke ha koblet fra.

Dersom 6800 GT er bedre enn ditt tre år gamle skjermkort, ja da var ikke det mye å skryte av. Men som sagt det yter omtrent 10 - 15 % av et HD 4770.

Ellers har du særdeles mye å lære!!!

SELVFØLGELIG er det når den er overklokket!

Kabinettet er egentlig ganske rævva til vanlig, men jeg skal modifisere det, vet åssen det burde være, har allerede klart å gjøre noe med det og det hjalp noe jævlig!

Isåfall, så finner jeg ikke noen logisk grunn for hva som drar resten av strømmen.

Det forrige skjermkortet klarte ikke å dra COD engang, men den greia jeg fikk klarer det bra.

JA, jeg må plugge ut strømmen av driveren, det funka ganske bra.

Hva er det som er så big deal med HD 4770?,vet at den er bra men det finnes en som er mye bedre og koster litt mindre faktisk!, satser heller på den.

Er det ikke slik at jo høyere den effektive frekvensen er, jo bedre er kortet?

Jeg er litt usikker på teknikken man bruker til å regne det ut.

Lenke til kommentar

Paser AM2+ og AM3 virkelig sammen?, jeg trodde ikke det jeg.

jeg bytta ut med den du sa, står at den passer sokkel AM3 og AM2+ men bare phenom og athlon versjoner til AM3, eller passer den til alle med AM3?(Det hadde vert smart)

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar

@MatseMats:

Det virker som du bør gjennomgå et grunnkurs i det meste knyttet til en PC, for det er tydelig at dine kunnskaper ikke bare er mangelfulle. Det er en lang rekke guider på hw.no som kan hjelpe deg.

For det første, en driver har intet med den fysiske hardwaren å gjøre og heller ikke noe med strøm. Driver er,

programmer som fungerer som tolk mellom et operativsystem og en datamaskins inn- og utenheter (maskinvare). Typiske drivere er skjermkortdrivere, skriverdrivere, musedrivere, nettverkskortdrivere, for å nevne noen.

Disse enhetene vil faktisk ikke virke uten en driver installert, selv om både XP og Vista har generiske drivere for de fleste.

Det du faktisk da har fjernet er trolig den ekstra strømkontakten på skjemkortet, en 6-pins PCIe kontakt. 6800 GT fungerer med denne avkoblet i henhold til opplysninger på nettet. Selve PCIe bussen kan maks dra 75 Watt, noe dette kortet er godt innenfor i uklokket tilstand.

Når du klokker CPU eller skjermkort så medfører det at delene drar mer strøm, tildels betydelig mer strøm. Dersom du har overklokket hele PC-en kraftig kan det fort medføre at PSU blir for svak (i og med at du ikke oppgir merke er det vanskelig å vurdere). Når du så fjerner 6 pins kontakten til skjermkortet begrenses hvor mye som dras til skjermkort og andre utvidelseskort til 75 Watt, som kan være nok til at maskina blir "stabil". Men samtidig vil egentlig skjermkortet redusere sin ytelse.

Og 350 Watt er ikke 350 Watt. Svært mange eldre 350 Watt PSU-er, billigmerker klarer neppe mer enn 250 - 300 Watt. Så reduseres også PSU-en sin maks effekt over tid. En 3 - 5 år gammel 350 Watter drar kanskje ikke mer enn 270 - 280 Watt i dag.

Det er intet kort på markedet i dag som har samme pris som HD 4770 og yter bedre, og når du påstår noe slikt må du dokumentere det. Og høyere effektiv frekvens sier intet om kortet er bedre eller dårligere. Dvs dersom kortene er bygd på samme GPU-brikka vil høyere frekvens på core og minne være det samme som høyere ytelse. Men det er helt andre faktorer som har langt mer betydning. F.eks. har nyere nVidia kort konsekvent lavere frekvens på gpu og minne enn ATI sine. Det gjelder også kort som yter bedre enn ATI sine toppkort.

Det finnes f.eks HD 4670 med GPU frekvens på 815 Mhz, men det knuses i ytelse av et HD 4770 med GPU frekvens på 750 Mhz. HD 4850 har bare GPU frekvens på 625 Mhz (80 %), men er allikevel så vidt bedre enn HD 4770.

Man regner ikke ut ytelsen til et skjermkort, den tester man.

AM3 cpu-er går i alle AM2+ hovedkort, AM2+ CPU-er går ikke i AM3 hovedkort. De fleste AM2+ hovedkort krever biosoppdatering for Phenom II cpu-er (både AM2+ (65 nm) og AM3 (45 nm) variantene). Noen kort, som f.eks Asus M4A78 trenger ikke biosoppgradering. Asus M3A78 Pro kan også håndtere AM3 variantene av Phenom II, men det er stor sannsynlighet for at kortet leveres med en bios som ikke kjenner igjen AM3 CPU-er, og som må oppgraderes. Og da har man et lite problem, om man da ikke har en AM2 CPU liggende.

Athlon leveres ikke som AM3 pr dato. Og de som kommer levert som AM3 framover, er egentlig Phenom med 2 kjerner.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

DU er provoserende!!!!!!

Du ga meg grei info om hovedkort og sokkelene da.

Er det så J*LIG vansklig å forstå at jeg dro ut strømtilførselen til den greia som snurrer CD,er og DVD,er???, og at det faktisk funka?

Jeg kaller det en driver, fordi den kalles det i biosen, vet J*LIG godt at det finnes drivere til alt mulig!

En ting er sikkert og det er at greia som snurrer disker av eget utvalg var aktiv heeele tiden, den lyste hele tiden og den ekstra strømmen hjalp.

Jeg har bare overklokket prosessoren, fordi det var noe gammelt herk og noen få ganger grafikkkortet, og når jeg i tillegg overklokket grafikkkortet så hadde det ikke noe å si., testa det til og med på full load.

Underklokking har en ubetydelig hensikt for meg!

Tror du jeg er dum nok til å dra ut strømmen til grafikkkortet???????, 1: da starter den ikke opp.

2:, da piper den som en psykopat!

Leste i en test her på Hardware at for å finne den endelige ytelsen (eller hva det nå var) så måtte man gange noen greier sammen av ytelsen til kortet og så fikk man "den effektive" frekvensen, og den/de jeg har funnet har tilsammen mere en HD 4770 (de er basert på 4870 mener jeg å huske)

Frekvensen på HD 4770 er som regel bare på 3600 MHz, mens på den jeg fant er den på 4GHz

Jeg vet ikke hvor mye betydning dette har, men det virket som jo høyere dette var, jo bedre var kortet ut i fra testen.

Dette er faktisk regnet ut på de aller fleste kortene i prisguiden!, bare å leite^^

Lenke til kommentar

sånne som deg kan vell ikke lære av andre en degselv?

Bolson hjelper deg på en fornuftig måte gang på gang. og du takker han ikke engang! det virker som om du tror vi får 250kr timen for å hjelpe deg. men det gjør vi ikke.

svar på innlegg #19:

selfølglig er det ikke logisk at noen kaller dvd/cd drevet for en driver! og hvordan skal noen klare å gjette seg til at du faktisk vet hva en driver er, når du faktisk kaller dvd-drevet for driver.

den effektive frikvensen du snakker om er MINNEHASTIGET. på 4770 så brukes ddr5@ ca 3200mhz@128bit. på 4850 brukes ddr3 @ ca 2000mhz@256bit. frikvensen på minnet er ubetydlig, for det er minnebandbredden som trenger å være høy! og det er langt fler faktorer når man kommer til GPU (den som "lager" 3d) så den BESTE måten å finne ut hvilket kort som passer deg, er å lese artikkler, tester og erfaringer om de korta som virker interisange.

eneste grunnen til at jeg faktisk skriver dette, er for at jeg ble så utrolig provosert av måten du oppfører deg når du faktisk får hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...