Gå til innhold

Automatisk oppstart av programmer


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med ICQ her. Jeg bruker nemlig en VPN mot universitetet og den ødelegger litt for ICQ-en min.

Problemet er at hvis jeg starter VPN mens ICQ kjører fra før i bakgrunnen så slutter ICQ av en eller annen grunn å virke. Hvis jeg derimot starter VPN først og så ICQ så virker alt fint.

 

Men jeg vil gjerne at både VPN og ICQ skal startes automatisk i det jeg skrur på PC-en.

Det man da normalt ville gjøre var å helt enkelt legge en snarvei til begge i startup-katalogen.

Men da virker selvsagt ikke ICQ. Så jeg er nødt til å få ICQ til å starte automatisk en liten stund etter at VPN har startet. Finnes det noen enkel måte å få til dette på?

En løsning ville være å skrive et lite program som starter ved startup og som venter en liten stund og så starter ICQ. Noen som har en ide om en lett måte å snrekre sammen noe slikt på? Kanskje en bat-fil eller no, er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe unormalt i at ICQ ikke vil leke hvis du starter det før VPN.

Hele poenegt med VPN er jo at all nettrafikk skal kjøre gjennom en sikker tunnell til VPN-konsentrator. For resten av verden "ser det ut som" din maskin står i nettverket til universitetet.

 

En enkel løsning er å lage en liten batch-fil som oppstartscript.

Her skriver du først kommandoen for å starte VPN-klieneten, og dernest kommando for å starte ICQ. Lagre feks som startscript.bat, og legg link til denne filen i startup-katalogen.

 

Hvis du feks. kobler opp en hjemmekatalog kan dette selvsagt også gjøres i dette scriptet vha. "net use".

 

PS: Hvis du kobler opp mot feks. NTNUs nett vha. Ciscos VPN-klient er det mulig å "hacke" denne litt så du ikke trenger å angi brukernavn/passord hver gang du logger inn. (De blir liggende kryptert i configfil). Sikkert mulig med andre klienter også.

Lenke til kommentar

'Startup Delayer', ja.

Perfekt, akkurat det jeg trengte.

 

Hadde helt sikkert funktet å lage en batch-fil også, men problemet med det er at jeg i skrivende stund ikke vet hva kommandoen for å starte VPN er.

Men det kan være det samme, nå bruker jeg Startup Delayer.

Takk folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...