-kristoffer- Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg har et lite problem med ICQ her. Jeg bruker nemlig en VPN mot universitetet og den ødelegger litt for ICQ-en min. Problemet er at hvis jeg starter VPN mens ICQ kjører fra før i bakgrunnen så slutter ICQ av en eller annen grunn å virke. Hvis jeg derimot starter VPN først og så ICQ så virker alt fint. Men jeg vil gjerne at både VPN og ICQ skal startes automatisk i det jeg skrur på PC-en. Det man da normalt ville gjøre var å helt enkelt legge en snarvei til begge i startup-katalogen. Men da virker selvsagt ikke ICQ. Så jeg er nødt til å få ICQ til å starte automatisk en liten stund etter at VPN har startet. Finnes det noen enkel måte å få til dette på? En løsning ville være å skrive et lite program som starter ved startup og som venter en liten stund og så starter ICQ. Noen som har en ide om en lett måte å snrekre sammen noe slikt på? Kanskje en bat-fil eller no, er det mulig? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Det er ikke noe unormalt i at ICQ ikke vil leke hvis du starter det før VPN. Hele poenegt med VPN er jo at all nettrafikk skal kjøre gjennom en sikker tunnell til VPN-konsentrator. For resten av verden "ser det ut som" din maskin står i nettverket til universitetet. En enkel løsning er å lage en liten batch-fil som oppstartscript. Her skriver du først kommandoen for å starte VPN-klieneten, og dernest kommando for å starte ICQ. Lagre feks som startscript.bat, og legg link til denne filen i startup-katalogen. Hvis du feks. kobler opp en hjemmekatalog kan dette selvsagt også gjøres i dette scriptet vha. "net use". PS: Hvis du kobler opp mot feks. NTNUs nett vha. Ciscos VPN-klient er det mulig å "hacke" denne litt så du ikke trenger å angi brukernavn/passord hver gang du logger inn. (De blir liggende kryptert i configfil). Sikkert mulig med andre klienter også. Lenke til kommentar
guom Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 start -> kjør -> og skriv 'msconfig' , der vil du finne noe nyttig. :wink: Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Sitat start -> kjør -> og skriv 'msconfig' , der vil du finne noe nyttig. :wink: Husk at det er ikke alle som kjører Win9x. Jeg støtter batch-fil måten. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Eller ta en titt på Startup Delayer. Ser ut for å være akkurat hva du trenger... :smile: Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 'Startup Delayer', ja. Perfekt, akkurat det jeg trengte. Hadde helt sikkert funktet å lage en batch-fil også, men problemet med det er at jeg i skrivende stund ikke vet hva kommandoen for å starte VPN er. Men det kan være det samme, nå bruker jeg Startup Delayer. Takk folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå