-kristoffer- Skrevet 3. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg har et lite problem med ICQ her. Jeg bruker nemlig en VPN mot universitetet og den ødelegger litt for ICQ-en min. Problemet er at hvis jeg starter VPN mens ICQ kjører fra før i bakgrunnen så slutter ICQ av en eller annen grunn å virke. Hvis jeg derimot starter VPN først og så ICQ så virker alt fint. Men jeg vil gjerne at både VPN og ICQ skal startes automatisk i det jeg skrur på PC-en. Det man da normalt ville gjøre var å helt enkelt legge en snarvei til begge i startup-katalogen. Men da virker selvsagt ikke ICQ. Så jeg er nødt til å få ICQ til å starte automatisk en liten stund etter at VPN har startet. Finnes det noen enkel måte å få til dette på? En løsning ville være å skrive et lite program som starter ved startup og som venter en liten stund og så starter ICQ. Noen som har en ide om en lett måte å snrekre sammen noe slikt på? Kanskje en bat-fil eller no, er det mulig? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 4. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2003 Det er ikke noe unormalt i at ICQ ikke vil leke hvis du starter det før VPN. Hele poenegt med VPN er jo at all nettrafikk skal kjøre gjennom en sikker tunnell til VPN-konsentrator. For resten av verden "ser det ut som" din maskin står i nettverket til universitetet. En enkel løsning er å lage en liten batch-fil som oppstartscript. Her skriver du først kommandoen for å starte VPN-klieneten, og dernest kommando for å starte ICQ. Lagre feks som startscript.bat, og legg link til denne filen i startup-katalogen. Hvis du feks. kobler opp en hjemmekatalog kan dette selvsagt også gjøres i dette scriptet vha. "net use". PS: Hvis du kobler opp mot feks. NTNUs nett vha. Ciscos VPN-klient er det mulig å "hacke" denne litt så du ikke trenger å angi brukernavn/passord hver gang du logger inn. (De blir liggende kryptert i configfil). Sikkert mulig med andre klienter også. Lenke til kommentar
guom Skrevet 4. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2003 start -> kjør -> og skriv 'msconfig' , der vil du finne noe nyttig. :wink: Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2003 start -> kjør -> og skriv 'msconfig' , der vil du finne noe nyttig. :wink: Husk at det er ikke alle som kjører Win9x. Jeg støtter batch-fil måten. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 4. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2003 Eller ta en titt på Startup Delayer. Ser ut for å være akkurat hva du trenger... :smile: Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. mai 2003 'Startup Delayer', ja. Perfekt, akkurat det jeg trengte. Hadde helt sikkert funktet å lage en batch-fil også, men problemet med det er at jeg i skrivende stund ikke vet hva kommandoen for å starte VPN er. Men det kan være det samme, nå bruker jeg Startup Delayer. Takk folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå