Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ramplassering på hovedkortet

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et problem med rambrikkene eller hovedkortet eller plasseringen av dem. Beskrivelse er nedenfor:

Hovedkortet er kjøpt fra Komplett.no

Rambrikkene er kjøt fra NetShop.no

Som sagt er det et problem med plasseringen av Ram-brikkene. På linken jeg har her er det et bilde av hovedkortet mitt og bokstavene og tallene indikerer hva slottene heter.

Hovedkortet mitt er: Asus Rampage II Extreme

Minne mitt er: Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Jeg har prøvd å starte maskinen min med alle de forskjellige ram-brikkene på A2, og da starter den fint opp, med 2 Gb ram. Så det er ikke noe i veien med selve brikkene regner jeg med.

Brikkene skal egentlig sitte i: A2-B2-C2, men da vil ikke maskinen starte. På LCD Posteren (Liten skjerm med informasjon om hovedkortet) står det "DET DRAM" og det er det. Maskinen vil ikke starte.

Jeg hørte at man må ha rambrikkene i Enten a/b/c 1 eller a/b/c 2 for å få denne trippelfunksjonen, men er ikke helt sikker på hva dette er.

Derfor prøvde jeg å sette ram-brikkene på a1-b1-c1, men da vil heller ikke maskinen starte, og på LCD posteren står det "Locked".

Det står "Locked" også når jeg prøver å sette en rambrikke i bare en av a/b/c1.

Noe som derimot fungerer er å sette 2 av brikkene i A2 og C2, slik at jeg får 4 gb ram, men om jeg setter den siste brikken i B2, vil ikke maskinen starte.

Jeg tolker dette som at det er B2-slotten som ikke fungerer.

For at jeg skal kunne ha 6 GB ram i maskinen må jeg sette Rambrikkene slik: A1-A2-C2, noe produsenten ikke anbefaler om jeg ikke husker feil, og vil da ikke få den trippelfunksjonen jeg skal få.

Tror dere at dere vet hva problemet kan være? Jeg har hørt om at det kan fungere å restarte Cmos og oppdatere BIOS, men dette er noe jeg ikke vet hva er, og dermed tørr jeg ikke dette. Jeg har lest at oppdatering av bios på feil måte kan gjøre datamaskinen (hovedkortet) ubrukelig.

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Noen tips til hva som kan fungere etc?

Har sendt mail til komplett, og de da jeg kunne prøve å sende tilbake bare hovedkortet, men vil helst lete etter andre løsninger først.

Om det er noe som er uklart hadde det vert fint om dere spurte, så kan jeg prøve å svare.

Mvh Kristian Trehjørningen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...