wotg Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har nå begynt å ta endel bilder med kameraet mitt og etter å ha kjøpt meg et par skikkelige linser har jeg fått litt blod på tann... Bruker nå Sigma 18 -200 F 3.5 - 6.3 og Sigma 50mm F 1.4 EX Det er vel først og fremst en supervidvinkel og en macrolinse som ønskes. hvilke av disse to vidvinkel linsene skal jeg velge? Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM Når det kommer til macro så virker Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM som et veldig bra valg. Er åpen for forslag på andre linser. Er det andre linser jeg burde ha i baggen? Kim Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hei du, På vidvinkelfronten så har jeg ikke særlig peil. Jeg er ikke canonist heller. Men når det gjelder macro, så skal du vite at en 150mm er veldig bra til insektbilder. Derimot må du blende den ned ganske mye om du skal ta bilder av noe annet en støvbærerne på blomster - du får en veldig smal dybdeskarphet på 150mm f/2.8. Så, er det blomster eller bier som fascinerer mest? Lenke til kommentar
wotg Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg klarte ikke å dy meg. Gikk til innkjøp av Sigma 10-20mm idag. Veldig spennende objektiv med store bruksmuligheter til tross for sin lille spennvidde. Testet først Tokina sin 12-24 og Tamron 10-24, men følte at Sigmaen tegnet rettere på 10mm. Lurer fortsatt på en god macro linse. Jpsalvesen har nok mye rett i at en 150mm kanskje har litt snevert bruksområde, hva med noen litt mindre kraftige macrolinser? Kunne også tenke meg en god all round linse f.eks 18-50 eller 18-70 Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Som all around linse så kan jeg trygt anbefale Canon sin 17-55 IS F/2.8 hvis den er innenfor budsjettet. Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg bruker 24-70 f/2.8 USM L til allround på mitt 400D, og det fungerer mer enn utmerket! Objektivet så og si bor på kameraet, med mindre jeg skal gå veldig vidt eller veldig tele og må bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå