Gå til innhold

Eg trenger hjelp til muskeløkning

Anbefalte innlegg

Hallo!

Eg er ein gutt på 13 år, eg har six pack og veger 46 kilo og er 150 cm høg

Eg trenger hjelp for å få: six packen til å vise bedre, få ei stor brystkasse og få store arm-muskler.

Er det noen her som har noen trening/kosthold tips til meg???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er bare 13 år og trenger ikke bry deg stort om dette, vil verken anbefale deff/bulk, tilskudd eller styrketrening (med vekter).

Ellers kan jeg fortelle deg at du ikke har six-pack, du har det som ofte kalles skinny-pack, som rett og slett er magemusklene dine (som alle har) som vises bedre pga du har en lav fettprosent. Om du vil få musklene dine på magen til å vises enda bedre enn de gjør nå, er eneste måten å gjøre dette på ved slanking, altså at du spiser mindre enn det du bruker, slik at kroppen tar av energien som er lagret på kroppen din (blant annet fett, og også muskler). Jeg vil som sagt fraråde deg dette, siden du verken har fett eller muskler nok til at det har noen hensikt, og du er i en vokseperiode og trenger all næring du kan få.

Ellers kan du godt begynne med trening så lenge du har god teknikk, men jeg synes du bare skal trene kroppsvekt og ikke begynne med ekstra vekt. Pushups og pull-ups er gode øvelser for biceps/bryst/rygg.

Ellers, bare spis når du er sulten, prøv å spis frukt og grønt, og ta tran ;) Det vil kroppen din takke deg for. Men hør her, du trenger ikke tenke så mye på dette! :)

Lenke til kommentar

Støtter NwLife2: Når du er 13 år bør du kun trene med kroppsvekten din. Større belastning kan hemme benveksten din, afaik.

Pushups/armhevinger: brede og smale.

Pullups/Kroppshevninger: brede og smale.

Situps

Spensthopp.

Jobb med de øvelsene så vil ha et utmerket grunnlag for videre styrketrening senere i livet.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å begynne med styrke med vekter når du er 13 år, en svensk forskningsstudie viste jo nettopp at fotball er langt farligere ift skader og evt skader ift vekstsoner i knokler. Siden du trolig er for ung til de fleste treningsstudioer kan du kjøpe deg manualer evt fristenger. Av øvelser for egen kropp kan armhveinger, chins, dips fra benk, utfall med manualer og bicepscurl med manualer anbefales. Planken anbefales istedet for sit-ups (treningseffekta er ganske lik men planken er snillere mot ryggen.) Jeg begynte å trene med 10 kg manualer da jeg var 13 år og kjørte f.eks benkpress de gangene vi i friidrettskulbben var innom treningsstudio.

Lenke til kommentar
Ikke noe problem å begynne med styrke med vekter når du er 13 år, en svensk forskningsstudie viste jo nettopp at fotball er langt farligere ift skader og evt skader ift vekstsoner i knokler. Siden du trolig er for ung til de fleste treningsstudioer kan du kjøpe deg manualer evt fristenger. Av øvelser for egen kropp kan armhveinger, chins, dips fra benk, utfall med manualer og bicepscurl med manualer anbefales. Planken anbefales istedet for sit-ups (treningseffekta er ganske lik men planken er snillere mot ryggen.) Jeg begynte å trene med 10 kg manualer da jeg var 13 år og kjørte f.eks benkpress de gangene vi i friidrettskulbben var innom treningsstudio.

Bare for å være litt pirkete; den undersøkelsen er mest sannsynlig basert på prosentvis skader i fotballen. Og det sier seg selv at skadeprosenten er en del høyere i en nærkontakt sport!

Men, jeg sier ikke at jeg ikke er enig. Styrketrening uansett alder er fint for kroppen, så lenge det blir gjort riktig.

Lenke til kommentar

Aldersgrensene henger mye sammen med gamle myter samt at de godt voksne nok kanskje ikke er like glade for masse smårollinger som kretser rundt dem når de løfter. Om man skal se på skader og problemer ift vekstskiver så er fotball himmelhøyt over så og si alle andre idretter og man burde sånn sett heller hatt et forbud mot å spille fotball før man var 16 år enn å trene med vekter ;)

DMN: Det går først og fremst på frykt rundt at styrketrening kunne hindre lengdevekst og føre til skader i vekstsonene i knoklene, noe som viste seg å ikke stemme :) Dessuten har barn i den alderen (før puberteten) såpass liten evne til å løfte tunge vekter grunnet lite utviklet muskulatur at problemstillinga ift vekstsoner blir omtrent fiktiv ;) Konklusjonene i undersøkelsen bør uansett følges: Det skal være lystbetont og gøy! Ikke hard styrketrening 6 dager i uka for 7-åringen fordi pappa vil at sønnen skal bli stor og sterk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Minner meg om den tiden jeg var 13 :p (1 mnd siden :p )

Skal fortelle litt med egen effaring, som jeg merket er det ganske lett å bygge muskler når du er ung.. Jeg kjøpte meg noen par lette manualer på el-kjøp for 200-300 kr og begynte å bygge.. Jeg tok bare biceps øvelser (vet ikke koffor , men det ble bare sånn) , og noen par mnd seinere hadde jeg dobbelt så stor biceps og hadde en digger tjukk blodåre som gikk gjennom pumpen i bicepsen. Mange månder med lett vekt..

Btw , be ready folks.. Skriver logg imorgen :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg for sånt enda. Du vil få mer igjen vis du jogger en del og bruker kropsvekta di :yes:

Når du begynenr og bli 14-15år ville jeg på bakrund av erfaring begynt og trene. Men det skader ikke og begynne og trene styrke med vekter i denne alderen. Så lenge du har rett teknikk.

Tren godt og spis godt :grin:

Mye frukt og grønt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...