Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm etter rengjøring

Anbefalte innlegg

Ok, har altså børstet bort masse støv i min stasjonære PC, med en myk, lett liten kost.

Jeg tok av dekselet til strømforsyningen og gjorde rent der.

Deretter tok jeg av CPU vifta og børstet bort enda mer støv der.

Neste var da skjermkortet, der tok jeg av kjølleribbene og fikk bort litt støv der.

Da jeg var ferdig med støvet, satte jeg alt sammen på plass.

Satte også inn et nettverkskort mens kabinettet var åpent.

Jeg testet maskinen ved å slå den på, viftene gikk, men er ikke sikker på PSU vifta.

Ettersom dette var en liten test, slo jeg av maskinen rett etterpå, sjekket ikke skjermen.

Deretter tok jeg ut nettverkskortet, for og først backuppe noen ting, formatere harddisken, og reinstallere operativsystemet.

Da jeg skulle starte og gjøre nevnte ting, var alt koblet på, men da jeg startet, med skjerm koblet til grafikk kortet, gikk synlige vifter godt, men skjermen var svart, dette skjedde etter all forsøk.

Prøvde igjen et par ganger, men uten hell.

Prøvde deretter en annen skjerm, deretter en annen kabel på begge skjermene.

Deretter skjermutgangen på hovedkortet.

Så tok jeg ut hovedkortet og prøvde uten.

Neste var å prøve en annen SATA kabel til harddisken.

Og fortsatt er det tom skjerm.

Og til sist er specsene:

HK: Asus M3N78-EM

CPU: AMD Athlon X2 AM2 3GHz

RAM: Corsair 2x2GB PC5300 og Corsair 2x1 GB PC5300

Skjermkort: Gainward Geforce 8500GT

Håper det er nok info her, har ikke lyst til og skrive mer på telefonen nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdaget at PSU vifta ikke roterte, åpnet da dekselet til PSUen og sjekket litt uten å finne feil.

Satte den sammen og prøvde på nytt og starte, da gikk den vifta også, men fortsatt svartskjerm.

Kanskje problem med ledningen.

Lenke til kommentar

Det å børste borti med en løst kost skaper meget høy spenning med statisk elektrisitet. Kan hende at du har kortslutta pcn din. Men sjekk alt av kable og sånn først. Prøv også med en og en minnebrikke. Nestegang du skal fjærne støv vil jeg andbefale luft på boks ;)

Denne f.eks

Lenke til kommentar

Sjekket kabelen med forbindelstest med multimeter, fin forbindelse.

Men hvis den er kortsluttet, da burde vel ikke viftene og harddisken spinne?

Og hoved kortet har denne lysdioden som lyser ved strømtilførsel til HK.

Lys på framsiden av kabinett lyser også.

Så forresten noe om sikring på PSU, hva er dette?

Lenke til kommentar

Au au au, som sagt så kan en kost skape ekstreme mengder statisk elektrisistet så du skal ikke se bort i fra at du har drept en eller flere deler i pc'en din.

Joda, vifter og harddisk og alt kan spinne opp selvom f.eks skjermkortet er ødelagt. Hvis du har et skjermkort liggende eller kan låne et hos familie så ville jeg ha prøvd det først.

Lenke til kommentar

Ok, har nå prøvd med et annet hovedkort, da fikk jeg opp bilde med HK skjermutgangen, men ikke fra grafikkortet.

Oppdaget forresten en ripe på mitt gode gamle skjermkort over de tynne små lederne, kan det være dette?

Foresten, hvordan vet jeg om noe er kortsluttet?

Endret av KimOlsen87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Foresten, hvordan vet jeg om noe er kortsluttet?

Dersom du har en kortsluttning vil PSU'en som regel skru seg av etter 1/10 sek. Prøv med et annet skjermkort.

Lenke til kommentar

Kost kan skape, som andre sier, meget høy statisk elektrisitet. Det er veldig mulig dette kan ha ødelagt komponenter. Støvsuger har også samme faren. Bruk trykkluft neste gang.

Fungerende vifter og lys er ikke tilstrekkelig for å friskmelde komponenter.

Kortslutting vil ofte føre til symptomene: Starter ikke, svart skjerm eller piping fra HK. Det er nær sagt umulig å se dette, da det er som regel inni chip-ene.

Lenke til kommentar

Se om du finner et annet skjermkort å teste med, satser en tier på at det er skjermkortet som er ødelagt. Så kan du også prøve å se lyst på det, du lærer av dine feil :) . Også har du en god grunn til å kjøpe et kraftigere skjermkort (hvis det er ødelagt da) hvis du spilller noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...