Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med bildet i spill

Anbefalte innlegg

Har et irriterende problem, som har kommet sakte men sikkert føler jeg, det har i hvert fall blitt verre nå i det siste, husker ikke hvordan det oppstod, men var ikke noe som plutselig skjedde. Problemet er foreløping kun mens jeg spiller.

Problemet er at i spill, både litt mer krevende (Battlefield, Far Cry etc) og ekstremt lite krevende (DSJ, Audiosurf) blir det problemer med grafikken. Dette fortoner seg i bf ved

*blinking/flimring på skjermen (syncmaster lcd)

*feil fargegjenngivelse - plutselig er f.eks kanten på en bil "regnbuefarget," bakken gul, eller en hånd rød.

*textures som klikker bilde

*"tråder" ned fra himmelen til diverse objekter.

I andre spill er det hovedsaklig flimring, men også at deler av bildet som skulle vært der (audiosurf) blir korrupt, og at spillet fryser i 10-15 sek (audiosurf)

I starten skjedde dette kun av og til, mens det nå skjer nesten hver gang jeg spiller. Av og til er det bare småfeil, mens det andre ganger kan bli helt uspillbart. Kan legge til at jeg i det siste har obsevert enkelte døde pixler til tider, særlig hvis det er lenge siden reboot, og dette har aldri skjedd før.

Har btw sjekket for virus og malware, så det er ikke årsaken.

Grafikkortet er ganske gammelt, noen år i hvert fall, Nvidia 7950 GT.

Har ellers en Core 2 Duo e6600 prosessor, 2gb ram, samt en ganske full 250 GB C: disk.

Tror jeg har stort sett de nyeste driverne.

Er redd det er grafikkortet som er gåent og må byttes, eller hva tror dere? Noe gratisprogram jeg kan bruke for å sjekke hardware? Evt noe annet jeg kan prøve å fikse?

Takker for all hjelp

Endret av aleksio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er ikke noen kjente tips som kan tenkes å fikse problemet, det er bare å bytte? Tenkte at siden det tross alt funker av og til, at det kanskje var håp:/

Og dere er helt sikre på at det er grafikkortet og ikke noe med minne/strømforsyning/vifte etc?

Har aldri drevet å skrudd/satt sammen noe særlig på PC'n, noe spesielt jeg må passe på ved bytte av grafikkort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har aldri drevet å skrudd/satt sammen noe særlig på PC'n, noe spesielt jeg må passe på ved bytte av grafikkort?

Det er en fordel å skru av maskinen mens arbeidet pågår... ( :innocent: ). Sjekk først om du kan rense det gamle for støv og denslags, kan hende det funker igjen etter fjerning av ulumskheter.

Sett inn nytt i samme sporet hvor det gamle sto. For din egen del anbefaler jeg nytt nVidia kort siden bytte til ATI drivere kan medføre noen "issues".

Forsikre deg om at du har fysisk plass til lengden på det nye kortet (hvilket du nå velger).

Lenke til kommentar

Jeg har hatt liknende problemer (ikke like ekstreme, men liknende likevel), og da hadde vifta på skjermkortet stoppa pga. støv.

Så varme hadde da skadet kortet.

Lite å gjøre med det, da selv om jeg fikk vifta i gang igjen så var skjermkortet skada.

Måtte kjøpe nytt, og tror jeg nok dessverre du blir nødt til også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...