Gå til innhold

Hvorfor tipser man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var i Barcelona i forrige uke og moren min måtte tipse på hvert eneste spisested. "Hvorfor?", spør jeg. "Det er vanlig å gi 5 - 10% i tips. Hvis man ikke gjør det kan de bli fornærmet og se på oss som gjerrige". Så hver dag satt hun og regnet ut på kalkulatoren da vi hadde fått regningen. Jeg vil bare gi tips hvis servicen er ekstraordinær. Jeg skal ikke måtte behøve å gi noe mer når jeg har betalt for maten jeg har spist. Hvis servitøren blir sur er han/hun bare barnslig, jobben hans/hennes er å servere meg maten med et smil og ikke forvente noe mer betalt enn det står i arbeidsavtalen hans/hennes.

Selv er jeg glad for tipsen jeg får som avisbud. De fleste gir meg 5 kroner ekstra, men noen ganger også 10 - 20 kroner ekstra hvis jeg kommer i høytider eller jobber på spesielle dager. Jeg tror det er fordi jeg alltid kommer til samme tid med et smil, uansett tid på året, om det er -22*C eller 28*C. Jeg forventer ikke tips, jeg takker alltid for kjøpet av en avis like blid om jeg ikke får tips den gangen.

Lenke til kommentar
fordi det er dårlig betalt, alle veit at de fleste er avhengige av tips for å leve :)

Det er da vel bare en sannhet i utlandet? De fleste servitører og andre service folk i dette land tjener helt ok uten tips?

En servitør trenger jo ikke å tjene vanvittig dårlig, men det er vel mer det at det er forventet av deg at du skal gi en liten sum penger i tips. Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det i noen land at det faktisk er lovpålagt å gi servitøren tips på grunn av at det er han del av lønnen hans/hennes.

Lenke til kommentar

På de fleste spisesteder har du ikke noe valg lenger, se på rekningen, tips er inkludert. Hvertfall i utlandet.

Er litt usikker på hvordan de regner ut den summen men har hørt at det er ca 15-18% av totalsummen elns.

Lenke til kommentar
På de fleste spisesteder har du ikke noe valg lenger, se på rekningen, tips er inkludert. Hvertfall i utlandet.

Er litt usikker på hvordan de regner ut den summen men har hørt at det er ca 15-18% av totalsummen elns.

Jeg har hørt at det ligger på mellom 10-15%, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

OT.

Jeg er en veldig generøs tip`er i utlandet når jeg har gått alkoholens vei.

Ene gangen hadde jeg tipsa 50 Eur når jeg kjøpte 2 øl for 3Eur til en dame som var pen. Heldigvis så en annen bartender dette som var norsk og hentet den tilbake til meg.. Han fortalte dette dagen etterpå hehe.

Jeg tipser om maten er god, servicen er god og generelt om jeg ikke vil ha mynter men bare på restauranter og barer/utesteder.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg forsøker å ikke glemme det å tipse. Sist gang jeg var på resturant så spiste og drakk jeg og kjæresten min mat, vin og diverse for godt over tusenlappen. Jeg glemte selvfølgelig å tipse i det jeg skulle betale, noe jeg synes er litt drøyt.

Men vi nordmenn har ikke den store kulturen for å tipse som i andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å se på det slik: Dersom servitørene ikke yter annet enn den servicen som er forventet (tar imot ordre, henter mat, leverer regningen), fortjener de ikke tips. Dette er heller uvanlig. Mer vanlig er det at servitøren er hyggelig, kommer med råd om valg, spør om vi har det vi trenger, spør om det smakte osv. Da gir man selvsagt tips. De yter, slik jeg ser det, utover de satte rammene.

Men, jeg kom over dette blogginnlegget i dag: What is the proper amount to tip your barberer?

Det nevnes 20-25%. Synes det høres fryktelig mye ut, spesielt med norske priser. Jeg har aldri så mye som vurdert å tipse frisøren. Hva mener andre?

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...