Gå til innhold

[Løst]Hvordan sette opp D-Link som "slave"


Anbefalte innlegg

Prøver meg på en løsning i hjemmenettverket mitt sånn at jeg kan få bedre trådløs dekning i hele huset.

 

Har tidligere hatt en D-link 655 stående i kjeller som både trådløs enhet og til kabling. Har en speedtouch fra NGT, men er D-Link'en som har vært DHCP server selv om dette står på i speedtouch'en også. Har i tillegg hatt en 3com 16 ports switch koblet på fordi jeg trengte flere innganger. Dette har fungert helt fint utenom at det har vært veldig dårlig trådløst signal i andre etasje.

 

Alt av dette har stått i kjeller der det er 2 maskiner med kabel + en printer med kabel. I stue i første etasje er det 1 pc med kabel og i andre etasje 1 pc med kabel. I tillegg har jeg 2 bærbare på trådløs. Det jeg nå har tenkt siden jeg har hatt så dårlig trådløs dekning i andre etasje er å sette D-Link'en i stua sammen med pc'en som står der. Da vil jeg få god dekning i hele huset.

 

Oppsettet nå er da speedtouch'en med nett som går til 3Com switchen. De maskinene som er koblet til switch'en (alt i kjeller og pc'en i andre etasje) fungerer helt fint, ingen problem. Speedtouch'en som fungerer som DHCP server. Problemet blir med pc'en i første etasje samt de 2 bærbare. Det jeg har tenkt er å koble på D-Linken på uttaket i stua (som kommer fra en av portene på switch'en) og bruke den til å koble til pc'en med kabel i stua samt de bærbare i huset.

 

Det jeg forsøkte å gjøre var å skru av DHCP i D-Link'en sånn at alt av maskiner skulle havne i samme ip-range og kunne finne hverandre lett på hjemmenettverket. Det fungerte forsåvidt, fikk kommet meg på nett med maskinene koblet til D-Linken. (Koblet til internett inngangen på D-Linken og maskinen i port 1). Men det trådløse fungerte ikke. De fant ikke riktig gateway (speedtouch gir ut 10.0.0 range og D-Link 192.168 range)..jeg fikk heller ikke koblet meg på admin siden til D-Linken som er 192.168.0.1 ettersom denne range'n tydeligvis ikke var i bruk. Så jeg måtte da resete D-link'en for å komme inn der igjen.

 

Så prøvde jeg å ha på dhcp i D-Link'en og da fungerte også internett på de trådløse. Problemet er nå da at jeg ikke finner maskinene som egentlig er i samme nettverk, men i forskjellig ip-range. Maskinene i 10.0 range'en finner hverandre, men ikke de i 192.168 range'n og omvendt. Er det noen som har en god løsning på hvordan jeg skal få ordnet dette på enklest mulig måte ? Ved å ha de forskjellige komponentene der de er sånn at jeg får den gode trådløs-dekningen jeg nå har. (og også hvordan jeg enkelt kan koble meg til D-Linken hvis jeg havner på en 10.0 range.

 

Takk på forskudd !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste litt i manualen til D-Link'en og fant ut at hvis jeg ga den adresse 10.0.0.2 (som speedtouch'en allerede ga den) og satte kabel fra switch i første lan port og ikke i internett porten så funket det. Det var også etter at jeg disable't dhcp i D-Link'en. Første gang jeg prøvde så satte jeg en ip range fra 10.0.0.3 til 10.0.0.50 og da funket kun maskinen som var koblet til med kabel, ikke det trådløse. Men etter dhcp disable så funket det ! Digg !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...