Gå til innhold

Lønn fra øvelser?

bkf_94

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har forstått er at man får ekstra betalt for å være med på øvelser. Blir dette vist i skattelistene?

Hvor mye ca. får man for å være med på en øvelse?

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørs hva man er.

for øvelser som menig får man kost-tillegg og evt. andre tilegg man har.

befal får ett tillegg på øvelse.

ingenting av dette vises i skattelistene, og er etter det jeg har erfart, skattefritt.

de over general-major(litt usikker på grad) har dette bakt inn i lønna og får ingen tilegg.

Lenke til kommentar

Øving utenfor arbeidstid (ØUA) er et tilegg for befal og grenaderer når de er ute på øvelse. Det går som døgn, dvs 24 timer. For meg, som er grenader, så vil et døgn på øvelse i ukedagene bety et tilegg på ca 3200, i helgene er det ca 4500. Dette er såklart i tilegg til grunnlønna. Dette er skattebelagt, og jeg skatter 36% som de fleste andre i vårt kjære land.

Satsene blir logisk nok større desto høyere opp i systemet du er. Grenaderer og sersjanter er stidestilte når det kommer til slike tilegg, vi får akkurat det samme.

Om du feks er en uke på øvelse, mandag til fredag, så vil det se slik ut:

Mandag 07:30 til fredag 15:30. Dvs, at du får fulle døgn (hele tilegget) på tirsdag, onsdag og torsdag. På mandag å fredag får du timer, som slik jeg har skjønt det er dagstilegget delt på 24. Altså, 3200 / 24 x antall timer du har hatt.

For meg, så betyr en uke, mandag til fredag på ØUA ca 8-9000 etter skatt ekstra på lønnsslippen. Blir vel ca 13-14 000 før skatt.

Lenke til kommentar
Øving utenfor arbeidstid (ØUA) er et tilegg for befal og grenaderer når de er ute på øvelse. Det går som døgn, dvs 24 timer. For meg, som er grenader, så vil et døgn på øvelse i ukedagene bety et tilegg på ca 3200, i helgene er det ca 4500. Dette er såklart i tilegg til grunnlønna. Dette er skattebelagt, og jeg skatter 36% som de fleste andre i vårt kjære land.

Satsene blir logisk nok større desto høyere opp i systemet du er. Grenaderer og sersjanter er stidestilte når det kommer til slike tilegg, vi får akkurat det samme.

Mandag 07:30 til fredag 15:30. Dvs, at du får fulle døgn (hele tilegget) på tirsdag, onsdag og torsdag. På mandag å fredag får du timer, som slik jeg har skjønt det er dagstilegget delt på 24. Altså, 3200 / 24 x antall timer du har hatt.

For meg, så betyr en uke, mandag til fredag på ØUA ca 8-9000 etter skatt ekstra på lønnsslippen. Blir vel ca 13-14 000 før skatt.

Øving utenfor arbeidstid? Må du ikke jobbe også? Kan du bare velge når du vil dra på øvelser?

Lenke til kommentar

Øving utenfor arbeidstid? Må du ikke jobbe også? Kan du bare velge når du vil dra på øvelser?

Altså, øving utenfor arbeidstid, betyr jo bare at du øver utenfor arbeidstiden din, som er 07:30 til 15:30. Du drar ikke hjem halv fire på en feltøvelse for og sove. Derfor, ØUA. Vi har også noe som heter UIA, som er øving i arbeidstiden. Dette strekker seg logisk nok innfor arbeidstiden som er fra 07:30 til 15:30.

Avdelingen bestemmer når det skal øves. Eller, staben osv. Det kommer jo ann på hvilke oppdrag vi får også. Om vi feks får et oppdrag som sier at vi skal støtte avdeling x med diverse personell og materiell på en av øvelsene deres, og om vi har tid til det, så stiller vi der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...