RWS Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Tror du bør prøve å definere hva et valg er før du ser på hvor fritt dette valget er. Det som menes er: Du basserer dine valg på det du vet og har erfart før. Det vil si at til mer du har erfart og vet til mer basserer du valgene dine på den erfaringen. Tilsynelatende fritt, men ikke fritt allikevel når du begynner å se på årsakene til de velgene... Ta det middags valget ditt foreksempel. Du VET at du liker biff bedre enn salat ergo velger du biff fremfor salat nettopp på grunn av at du har erfart at biff er bedre enn salat, ikke sant? La oss nå si at du aldri hadde smakt noen av delene og at det på menyen var det små bilder av rettene og jeg vil da påstå at ditt valg antagelig ville falt på det du syntes så best ut, som jo også er bassert på det du visste og har erfart fra middager fra før, som du den gangen syntes var godt. Hadde du valgt blindt er vel sjansen for at du kanskje hadde valgt det miste tallet, kanskje det største, eller rett og slett "lykke" tallet ditt....Ergo er det ikke lenger fritt valg, men et styrt et... Prøv å se litt lenger enn bare valget... Endret 25. mai 2009 av RWS Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ta det middags valget ditt foreksempel. Du VET at du liker biff bedre enn salat ergo velger du biff fremfor salat nettopp på grunn av at du har erfart at biff er bedre enn salat, ikke sant? Har du lest hele tråden? Så klart ett valg er basert på ett eller annen som jeg har sagt tidligere hvis ikke hadde det vært ett tilfeldig valg, ikke ett fritt som dere argumenterer for. At ett valg er gitt før avgjøelsen er tatt som dere påstår er IKKE sant, det er jo flere ting som spiller inn på ett valg. Det eneste som påvirkes er at sannsynligheten for hvert utfall kan virke skjevt fordelt. La oss ta menyproblemet, i første eksempel tok jeg bare bakgrunn i hva jeg selv likte men det finnes helt klart flere argumenter for og i mot: - etisk, kjøtt kontra salat - pris, 100 kr vs 400 kr - kaloriinnhold i maten, hvor sunt er det - hvor lang tid tar det å lage maten - etc, etc Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg mener ikke at vi har frie valg... Det tror jeg ikke Andre1983 mente heller, så hvor har du det i fra? At ett valg er gitt før avgjøelsen er tatt som dere påstår er IKKE sant, det er jo flere ting som spiller inn på ett valg Valget du tar ER bassert på hva du før har erfart ja, ergo så er det ikke fritt, bare tilsynelatende fritt. At det er flete ting som spiller inn har derfor ingen betydning, da du dermed bare tar valget ut i fra flere kriterier, men det er allikevel de kriteriene som bestemmer hva du velger... Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Jeg mener ikke at vi har frie valg... Det tror jeg ikke Andre1983 mente heller, så hvor har du det i fra? Valget du tar ER bassert på hva du før har erfart ja, ergo så er det ikke fritt, bare tilsynelatende fritt. At det er flete ting som spiller inn har derfor ingen betydning, da du dermed bare tar valget ut i fra flere kriterier, men det er allikevel de kriteriene som bestemmer hva du velger... Ett fritt valg er ett valg uten tvang, enkelt å greit. Definisjonen deres er på ett tilfeldig valg og der er jeg enig, ett tilfeldig valg eksisterer ikke. Edit: Dere mener selvsagt at jeg tar feil, kan dere da fortelle meg hovedforskjellen på deres definisjon av ett fritt valg og ett tilfeldig valg? Endret 25. mai 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Jeg mener ikke at vi har frie valg... Det tror jeg ikke Andre1983 mente heller, så hvor har du det i fra? Valget du tar ER bassert på hva du før har erfart ja, ergo så er det ikke fritt, bare tilsynelatende fritt. At det er flete ting som spiller inn har derfor ingen betydning, da du dermed bare tar valget ut i fra flere kriterier, men det er allikevel de kriteriene som bestemmer hva du velger... Ett fritt valg er ett valg uten tvang, enkelt å greit. Definisjonen deres er på ett tilfeldig valg og der er jeg enig, ett tilfeldig valg eksisterer ikke. Edit: Dere mener selvsagt at jeg tar feil, kan dere da fortelle meg hovedforskjellen på deres definisjon av ett fritt valg og ett tilfeldig valg? Et tilfeldig valg er vel heller ikke tilfeldig, da du i bunn og grunn legger din erfaring og kunnskap til grunn der også. Som i den etterhvert mye omtalte menyen. Si at menyen besto av valgene 1. 2. 3. 4. 5. .. . . 10. Her ville jeg antagelig valgt noe litt nedpå lista, for jeg vet av erfaring at de letteste rettene står først (ikke alltid, men stort sett....) Samme med pizza meny, den enkleste pizzaen står som regel på toppen.... Dette vet jeg av erfaring og jeg ville da valgt noe lenger ned på lista hvis jeg ikke viste hva menyen besto i, bare hvor mange valg det var.. Så om det er aldri så tilfeldig så vil du ihvertfall forsøke å velge noe bassert mest mulig på ting du vet i forkant.... Det er ikke alltid at dette slår ut riktig, men vi gjør det allikevel Endret 25. mai 2009 av RWS Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Et tilfeldig valg er vel heller ikke tilfeldig De fleste VET at ett tilfeldig valg ikke eksisterer så ikke snakk deg bort, vi snakker nå om definisjoner og ikke realitet. Hva er forskjellen på din/deres definisjon av ett fritt valg og definisjonen på ett tilfeldig valg? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Et tilfeldig valg er vel heller ikke tilfeldig De fleste VET at ett tilfeldig valg ikke eksisterer så ikke snakk deg bort, vi snakker nå om definisjoner og ikke realitet. Hva er forskjellen på din/deres definisjon av ett fritt valg og definisjonen på ett tilfeldig valg? Snakke meg bort? Jeg forsøkte faktisk å forklare noe.... Har ikke noen definisjon på skillet mellom "tilfeldige" valg og "fritt" valg jeg, da jeg anser de som like. Jeg bruker bare andre kriterier på de to, eller er det ganske likt... Helt "fritt" er det uansett ikke... Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 At ett valg er gitt før avgjøelsen er tatt som dere påstår er IKKE sant, det er jo flere ting som spiller inn på ett valg. Hva er det som spiller inn og hvordan spiller det inn? Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hva er det som spiller inn og hvordan spiller det inn? Skal jeg ramse opp alle mulig forskjellig problemstillinger, valg og hva som kan påvirke valgene? Jeg i mitt tilfelle refererte til biff vs salat situasjonen og at valget ikke er gitt kun fordi jeg liker biff bedre enn salat! Snakke meg bort? Jeg forsøkte faktisk å forklare noe.... Har ikke noen definisjon på skillet mellom "tilfeldige" valg og "fritt" valg jeg, da jeg anser de som like. Jeg bruker bare andre kriterier på de to, eller er det ganske likt... Helt "fritt" er det uansett ikke... Det er nettopp det jeg vil frem til, dere skiller ikke disse to og når du/dere anser de som like har dere helt klart ett feil bilde på hva ett fritt valg er!! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nå ror vi oss i land igjen, ser at vi er langt off- topic i diskusjonen. Naturlig nok er det best å fokusere på diskusjonen rundt fri vilje, det er en diskusjon som har pågått ihvertfall 2000 år uten å ha kommet til en løsning på problemet. Men i denne tråden er faktisk problemstillingen "Hva er vitsen med fri vilje hvis helvete finnes?" MVH KVTL Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ønsker man kun å diskutere fri vilje, er det fullt mulig å opprette en egen tråd om dette, i denne tråden er det ansett som off- topic og blir derfor slettet. MVH KVTL Lenke til kommentar
alb55 Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Det kan du godt hevde, men i denne tråden er reglene slik: Gud finnes. Han lager alle regler, og du har ingenting du skal ha sagt. Poenget med tråden er å finne hensikten med fri vilje hvis det finnes en "straff" eller annen konsekvens for dem som ikke tror, ikke å diskutere om Gud er ond eller ikke. Da får man nemlig bare en jo-nei-diskusjon, så det hadde vært fint hvis man sluttet med subjektive oppfatninger om god/ond/etc. nå. Edit: Hvis Gud finnes lager jo han alle definisjoner og sannheter uansett. Så om du synes han er ond er det bare synd for deg - for hvis han sier han er god, så er han det. Da er definisjonen nemlig skreddersydd for nettopp ham. Så, hvordan kan Gud noen gang være innocent og tingene han lager "frie" ? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Sier ikke bibelen at gud ikke vil tvinge oss til å elske følge han,så han gav oss fri vilje ? Hva er vitsen ? Er ikke Gud eneste vei til himmelen og hvis du ikke kommer til himmelen... kommer du til helvette eller en seperasjon fra han ? Verden er forlengst separert fra Gud, alb55 Det er ikke noe som kommer en dag i fremtiden. Endret 19. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Tror han mente menneskets separasjon fra Gud. Du mener jo at Gud er i alle kristne? Om en kristen går til helvete, så blir han kanskje separert fra Gud? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Tror han mente menneskets separasjon fra Gud. Du mener jo at Gud er i alle kristne? Om en kristen går til helvete, så blir han kanskje separert fra Gud? Menneske verden er forlengst separert fra Gud, 8qk5xlv3 De kristne er gjennforent med Gud. Dersom en kristen bryter foreningen med Gud er han tilbake i helvete. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Aha, så livet vi har nå ser du på som et helvette? Har du aldri tenkt på at livet faktisk ikke var så mye helvette uten den skyldfølelsen du sliter med i tankefengslet du kaller kristendom? Prøv og se selv! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Tror han mente menneskets separasjon fra Gud. Du mener jo at Gud er i alle kristne? Om en kristen går til helvete, så blir han kanskje separert fra Gud? Menneske verden er forlengst separert fra Gud, 8qk5xlv3 De kristne er gjennforent med Gud. Dersom en kristen bryter foreningen med Gud er han tilbake i helvete. Aha, så livet vi har nå ser du på som et helvette? Har du aldri tenkt på at livet faktisk ikke var så mye helvette uten den skyldfølelsen du sliter med i tankefengslet du kaller kristendom? Prøv og se selv! Skyldfølelsen verden kollektivt har, er et sant helvete av angst, frykt og engstelse. Endret 19. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Hvem skyldfølelse snakker du om? Kjenner ingen skyld følelse jeg IHS, jeg har det faktisk ganske bra, men du kan gjerne forklare hva du mener. Hvis det er den selvpålagte kristen skyldfølelsen du snakker om så skjønner du sikkert hvorfor jeg ikke har den. Jeg kan da ikke føle skyld for noe jeg ikke har noe med eller ikke har gjort, kan jeg vel IH_S? Endret 19. november 2009 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) 1 > Angst og depresjon de nye folkesykdommene 2 > 1,6 millioner nordmenn sliter med søvnen Endret 19. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Å herregud... nærsagt... Så du tror at det bare er å gå hen og bli kristen og vips, så er alt ordnet? Du er virkelig en naiv en... eller kraftig hjernevasket! Men greit, jeg har fått svar på det jeg spurte om, om enn med omveier, så vi gir oss der. Vil bare føye til at jeg syntes synd på deg, for du har virkelig ingen egne meninger i det hele tatt du... Men greit nok! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå