Gå til innhold

[Løst]Heve kjøp av laptop, produsent vil gi ny


Anbefalte innlegg

 

Hmmm ok, jeg betalte 15 999 for maskinen når jeg kjøpte den 31.08.07 den har vært på service ca 1mnd tilsammen.

 

ifølge forsinkelsesrente.no er rentene 3225,-

 

 

edit: sendte de en mail nå;

 

Hei, jeg hadde en innvielse når det gjaldt at jeg skulle få igjenn 60% av kjøpesummen på maskinen.

ifølge et vedtak fra Forbrukertvistutvalget 22.09.08 skal det i slike saker regnes slik;

 

Produktets nypris - bruksfradrag + forsinkelsesrenter

Med en årlig nytteverdi på 20% (som asus har gått ut ifra) er det da et fradrag på 4799,- på kjøpesummen.

Dette regnet utifra at jeg har hatt maskinen i 19mnd, med fratrekk i de 4 ukene den har vært på service som tilsier 1.5års bruk.

 

Forsinkelsesrenten (regnet ut fra forsinkelsesrente.no) er 3225,-

Regnestykket blir da seende slik ut:

 

15 999 - 4799 + 3225 = 14 425,-

 

 

Kildene mine:

Sakspapirer Forbrukertvistutvalget:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=259051

 

Forsinkelsesrente utregning:

http://www.forsinkelsesrente.no/?fd=31.08....5+999&cmd=b

 

 

 

Jeg ønsker derfor at jeg får utbetalt etter disse reglene og vedtakene kr 14 425,- til kontonummer XXXX XX XXXXX

Jeg mener ikke å være vanskelig, men ifølge dette ser jeg at jeg har krav på mere enn 60% av det jeg kan se. Setter pris på om du kunne ordnet dette for meg, og takker uansett for din hjelp når det har gjeldt alt i denne saken

Mvh

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig mange bastante svar, men en kjapp gjennomlesing ga meg ikke den opplysningen som faktisk trengs før man kan si noe helt bastant.

 

Hva har de 4 feilene vært?

 

1. Vannskade

2. Fall fra 1 meter

3. Klarte ikke og snu skjermen 180 grader

4. Oljesøl

 

hihi :innocent:

 

Det hadde nok kanskje vært litt lurt og fått vite på hva de 4 feilene var før jeg sa noe så sikkert som jeg gjorde ja..

Men gikk litt ut i fra at det var noe feil som kom fra produsenten sin side!

Lenke til kommentar

her er det snakk om følgende feil:

 

tv tuner funker ikke (digitalt og analogt signal)

maskinen har hengt seg

maskinen restarter på måfå

maskinen slår seg helt av på måfå

maskinen har hatt "kjøreproblemer" dvs hatt problemer med spill og programmer den skal ha kunnet klart uten problemer

ekstern mic inngang funker ikke

usb enheter blir frakoblet på random

maskinen gjør brukerkontoer i win korrupte etter vanlige restart

 

 

Alle problemene har vært beskrevet hver gang og de har klart å fixe tre av problemene. ved å bytte hovedkort, hdd og kjøre to recovery

 

Jeg har på et tidlig tidspunkt snakket med asus som ba meg oppgradere ram (noe jeg gjorde) og jeg har seff prøvd full factory reset og oppdatere drivere før jeg har sendt den inn

 

De har gitt meg tilbud på 60% av kjøpesummen, men sendte mailen jeg postet her tidligere, får svar i morgen

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar

Mailen din var fint utformet og rett i forhold til hva du faktisk har krav på, så dette burde de gå med på.

 

TEE: Den mengde feil som har vært listet opp her er mer enn nok til det jeg vil kalle et vesentlig kontraktsbrudd, som også gir kunde tilgang til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
TEE: Den mengde feil som har vært listet opp her er mer enn nok til det jeg vil kalle et vesentlig kontraktsbrudd, som også gir kunde tilgang til å heve kjøpet.

Det er jeg helt enig i. Det jeg ikke helt klarte "å svelge" var alle de bastante svarene om hva TS kunne kreve uten at vi faktisk visste hva som hadde vært feil.

 

At en del av svarene baserer seg på fullstendig feil grunnlag får vel bare ligge for denne gangen ;)

Endret av TEE
Lenke til kommentar
TEE: Den mengde feil som har vært listet opp her er mer enn nok til det jeg vil kalle et vesentlig kontraktsbrudd, som også gir kunde tilgang til å heve kjøpet.

Det er jeg helt enig i. Det jeg ikke helt klarte "å svelge" var alle de bastante svarene om hva TS kunne kreve uten at vi faktisk visste hva som hadde vært feil.

 

At en del av svarene baserer seg på fullstendig feil grunnlag får vel bare ligge for denne gangen ;)

 

Bra noen sjekker iallefall :) er så drit viss man krever noe man ikke har krav på, på feil grunnlag... Da tar gjerne ikke butikk/produsent deg seriøst etterpå

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg ser at det er utført to hardware reprasjoner og to recovery på denne maskinen.

Recovery er vel ikke en mangel etter forbrukerkjøpsloven, da dette er sw-feil, som rettes opp ved å nettopp kjøre en recovery. Eller?

Lenke til kommentar

Vel, uavhengig av hvilke feil det var snakk om så har faktisk maskinen vært levert inn til reparasjon fire ganger uten at problemet var fikset(ref første innlegg). Dvs, et problem, en mangel, slik trådstarter beskrev det. Når da maskinen nå er inne for femte gang mener eg det er uten tvil et hevingsgrunnlag. Og uansett, om det hadde vært vært forskjellige mangler så vil fem reparasjoner være en såpass ulempe for kunden at han fortsatt har krav på heving.

Lenke til kommentar
Når da maskinen nå er inne for femte gang mener eg det er uten tvil et hevingsgrunnlag. Og uansett, om det hadde vært vært forskjellige mangler så vil fem reparasjoner være en såpass ulempe for kunden at han fortsatt har krav på heving.

Så lenge samme feil har vært tilstede ved hver innlevering til verkstedet, og denne/disse ikke er blandt feilen som ble løst ved gjenoppretting til fabrikkinnstillinger, vil det uten tvil være grunn for å heve kjøpet.

 

At 5 reparasjoner er en såpass ulempe at man kan kreve heving er ikke noe man umiddelbart kan gå ut fra. Som i denne saken, der maskinen ifølge TS har hatt en totalt servicetid på 4 uker i løpet av 19 måneder vil det f.eks. ikke være noe som kan kalles vesentlig ulempe slik jeg ser det. Ved ulike feil vil det dermed ikke gi noe krav om heving av kjøpet.

 

Nå tror jeg ikke noen produsenter forlanger mer enn 5. gangs påvist feil før de frivillig tilbyr å bytte produktet, så det problemet er vel uansett ikke så aktuelt.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at selger/produsent har 2 avhjelpsforsøk for samme feil, 3 ved særlig grunnlag ref forbrukerkjøpsloven;

 

$30 "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

 

Og en annen ting er jo at denne PC'en er solgt som en enhet, slik at med mindre alle feilene oppleves som helt forskjellig (mest aktuelt ved "småproblemer") så vil de telle som "samme feil" - Noen her later til å leve i villfarelse om at det er den samme komponenten som må svikte hver gang for at det skal være "samme feil" - Minst 4 av feilene referert ovenfor vil kunne beskrives som "maskinen er ustabil" og vil så vidt jeg kan tolke da gå som samme feil og være mer enn nok grunnlag for å heve kjøpet. - Det er uinteressant ift. forbrukers rettigheter om det er tvkort, hovedkort eller cpu som forårsaker problemet.

 

Og ærlig talt, - de fleste vil vel være enig i at en PC som har vært på rep 5 ganeger - uansett årsak - har en "vesentlig mangel"?

Lenke til kommentar

Det utsagnet er jeg helt enig i. Det jeg ikke forstår er hvorfor forbrukeren, altså TS ikke kan kreve hele kjøpssummen tilbake ved påvisning av så store mangler som gjør maskinen ustabil som da blir brukt som beskrivelse på problemene. Her ser vi tydelig at Trådstarter har hatt vesentlige mangler som har gjort brukeropplevelsen i stor grad negativ.

Lenke til kommentar

Dersom kjøpet heves så skal kjøpssummen tilbakebetales i sin helhet. Butikken kan kreve å få bruksfradrag trukket i fra kjøpssummen men da kan kunden også kreve renter på kjøpssummen. I praksis nesten det samme utbetalt.

Lenke til kommentar

Mitt tips til trådstarter er å ikke gi seg. Les deg opp på gjeldende lovverk (det meste er nevnt i denne tråden, men det kan være greit å ha funnet alt omkring forbrukerkjøpsloven på lovdata.no også slik at du raskt kan referere til dette ved behov. Søk gjerne opp flere slike tråder som dette på forumet slik at du med 100% sikkerhet vet at du har alt på det tørre, og søk opp artiklerpå forbrukerportalen.no eller å kontakte dem ved behov. Deretter er det bare å kaste seg inn i kampen for alt det er verdt. Går du via butikk så ha alltid med en person nummer to som kan overhøre enhver samtale mellom ansatte i butikken/sjef og deg. I tillegg gjør det deg mindre sårbar for hersketeknikker.

 

Jeg hadde en laptop med et geforce go 7600, hvor skjermkortet etter en stund ble ødelagt på grunn av overoppheting. Etter to avhjelpsforsøk og en bekreftelse fra verksted om at samme feilen gjaldt den tredje gangen også, krevde jeg å heve kjøpet. Jeg ble møtt med at jeg godt kunne få en alternativ maskin, men heve kjøpet, nei det hadde jeg ikke noen rett til! De hadde på det tidspunktet ingen maskiner inne med tilsvarende kraftig skjermkort som ikke var i 7600-serien, og jeg fortsatte derfor kravet om heving av kjøpet. Jeg tro vi sto der i godt over en time og argumenterte, og jeg refererte til både forbrukerkjøpsloven, tidligere saker gjennomgått på forbrukerportalen.no, og vi hadde direkte input fra forbrukertelefonen (815 58 200). Det endte til slutt med at jeg fikk utbetalt hele kjøpssummen på stedet. Selger krevde ikke bruksfradrag og jeg krevde derfor ikke renter på kjøpssummen (jeg ville tapt noen hundrelapper på det). Det var virkelig en mestringsøvelse i å håndtere en nærmest kontinuerlig strøm av hersketeknikker og trusler (det ble truet med både advokat og litt av hvert) så vel som en prøvelse i god debatteknikk og god bruk av retorikk. I mitt tilfelle var nok nøkkelen til suksess at jeg sto på mitt, og at jeg hele tiden kunne gå i mot med skriftlige kilder som underbygget mine krav. Det var tydelig at selger aldri hadde hørt om forbrukerkjøpsloven, eller i så måte latet som han aldri hadde hørt om den. Derfor var det gull verdt å ha alt materiale tilgjengelig slik at man kan få avklart fakta på løpende bånd. Uansett, lykke til og ikke gi opp om du har retten på din side!

 

Forøvrig gikk jeg å kjøpte meg en ny maskin på Elprice rett etterpå. Den kostet halvparten av den gamle Ekjøp-maskinen og yter over det dobbelte. Det var jammen til pass.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Jeg tror feilen faktisk ligger hos Anovo som er verkstedet er, jeg har også sett på servicepapirene at det er samme tekniker på hver service.

 

Jeg har alltid gitt god forklaring på hva problemene er, og hva jeg har prøvd før jeg sendte den inn, men når jeg får igjenn maskinen etter service og ser på papirene har de stort sett ikke tatt hennsyn til mange av problemene. og den har aldri vært inne mere enn 7 dager i strekk.

 

 

Det skal likevel rettes noen gode ord mot asus, Laptop garantien dems er uten konkurranse, siden jeg bor i oslo har et bud kommet å hentet og levert pcen min på døren etter service. og når de byttet hdd fikk jeg en større. Det er ikke mange produsenter som gjør dette.

Som jeg nevnte jeg tror ikke dette er et typisk mandagsprodukt, men at tekniker KAN ha vært et rottent eple... men jeg vet jo ikke, er bare det intrykket jeg får fra servicebilagene.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

som 3.gang den var inne.

 

_ Arbeid Utført - byttet HDD (fra 160 til 250, tusen takk)

- Symptomer:

# Maskinen hakker/henger seg - Ja vi kan jo se at dette kan høre sammen

# Maskinen gjør win brukerkontoer korrupte - Ja denne kan jo også ha noe med hdd å gjøre

# Tv tuner fungerer ikke - HVA har denne med Hdd å gjøre?

# Extern Mic jack fungerer ikke - Jeg ser ikke at disse heller har noen sammenheng

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Dine symptomer er egentlig noe irrelevante i forhold til hva tekniker utfører av utskiftning av deler. Tekniker vil utføre en feilsøking og handle ut i fra denne. Om det ikke finnes en sammenheng mellom dine oppgitte problemer og hardware-feil vil heller ikke noe hardware-byttes, med mindre det oppdages feil på hardware i forbindelse med generell feilsøking.

 

Jeg er litt usikker på dette, men slik jeg forstår loven må teknikker ha bekreftet identisk årsak/feil tre ganger for at en skal kunne kreve å heve kjøpet. Tre ulike feil gir ikke den muligheten, så vidt jeg vet. (?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...