humancoreiii Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hei jeg kjøpte for en tid tilbake en ASUS G2S laptop, den har hatt problemer fra dag en, med masse forskjellig, Den har nå vært inne til service 4 ganger uten at problemet er blitt fixet, og jeg reklamerte nå for en uke siden. Jeg skrev da at jeg ønsket å heve kjøpet, en av mine grunner er at maskinen var så ustabil at jeg måtte kjøpe meg en annen laptop for bruk. Fikk svar i dag fra Digital Impuls (hvor jeg kjøpte den) om at Asus ville gi meg en ny laptop, en nyere modell (yay!) MEN her kommer mitt "problem" inn. Kan jeg her si at jeg ikke vil ha en ny maskin, men heve kjøpet? Er det noen som klarer å finne lovverket på dette? driver å googler litt men finner bare forumposter.. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Produsenten har rett på å reparere produktet tre(?) ganger. Etter det kan har du rett til å heve kjøpet. Endret 19. mai 2009 av Kimble Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Produsenten har rett på å reparere produktet tre(?) ganger. Etter det kan har du rett til å heve kjøpet. Ja, den har vært reparert 4 ganger, jeg har sendt reklamasjon, men Asus vil ikke gi pengene tilbake, men gi meg en annen maskin istede. Har jeg rett til å si at jeg heller vil ha pengene? Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Selger har lov til å forsøke å reparere produktet egenhendig etter at du har sendt produktet inn, men har kun tre forsøk før du har rett på et nytt produkt eller pengene tilbake. Tar reperasjonen over en uke har du krav på et erstatningsprodukt i mellomtiden, med mindre dette påfører selger urimelige ekstra kostnader. Reklamasjonsretten gjelder selvfølgelig kun om feilen/mangelen kommer av normal bruk av produktet. Som du ser, du har mange rettigheter som netthandler. Dette har du krav på i følge forbrukerkjøpsloven! EDIT: http://www.forbrukertipset.no/index.php?op...7&Itemid=63 bare så du har noen kilder! Endret 19. mai 2009 av Lionel_Luthor Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 For å klargjøre Ved En Reklamasjon (godkjent) Kan man få igjenn pengene, eller har produsenten rett på å bare gi deg en ny vare istede?? Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 For å klargjøre Ved En Reklamasjon (godkjent) Kan man få igjenn pengene, eller har produsenten rett på å bare gi deg en ny vare istede?? Som du skrev lengre oppe, du har sendt inn bærbaren 4 ganger for reperasjon, da har du rett på ny bærbar(som de vil gi deg) ELLER pengene tilbake.. Jeg jobber litt på bohus, og vist en kunde har kun 1stk reklamasjon på en sofa så har får de enten samme sofa bestilt og levert eller så får de lov til og velge en annen sofa til den prisklassen.. Men vist vi fikser på den sofaen 3 ganger og den skjer noe galt enda engang så har kunden rett på og få pengene tilbake.. Så ja.. du har rett til og få pengene dine tilbake fra selgeren.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 For å pressisere. Butikken har to muligheter på seg til å utbedre mangelen(avhjelp). Oppstår feilen en tredje gang så kan butikken ta produktet inn på verkstedet for å utelukke feil i fra forbruker sin side. Dersom feilen er den samme den tredje gangen kan forbruker kreve å heve kjøpet. Avhjelp består i enten reparasjon av produktet eller omlevering(ny vare). At du får ny vare anses som et avhjelpsforsøk, det femte avhjelpsforsøket i rekken for samme feil, om eg forstår rett. Du kan derfor kreve heving av kjøpet. Heving vil da bety at du får tilbake det du kjøpte maskinen for når den var ny. Butikken kan kreve bruksfradrag trukket i fra kjøpssummen men da skal du også kunne kreve renter(noe som ofte blir tilsvarende samme sum). Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 For å klargjøre Ved En Reklamasjon (godkjent) Kan man få igjenn pengene, eller har produsenten rett på å bare gi deg en ny vare istede?? Som du skrev lengre oppe, du har sendt inn bærbaren 4 ganger for reperasjon, da har du rett på ny bærbar(som de vil gi deg) ELLER pengene tilbake.. Jeg jobber litt på bohus, og vist en kunde har kun 1stk reklamasjon på en sofa så har får de enten samme sofa bestilt og levert eller så får de lov til og velge en annen sofa til den prisklassen.. Men vist vi fikser på den sofaen 3 ganger og den skjer noe galt enda engang så har kunden rett på og få pengene tilbake.. Så ja.. du har rett til og få pengene dine tilbake fra selgeren.. takker, for beskjeden jeg fikk i sta fra selger var; Selger: "De vil gi deg en G71 som er en nyere modell" Meg: Ok, men jeg har allerede kjøpt en ny laptop, så jeg vil heller heve kjøpet Selger: Jeg tror ikke jeg får hevet kjøpet dessverre, men jeg kan prøve å si hva de (asus) sier men da vet jeg det tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 takker, for beskjeden jeg fikk i sta fra selger var; Selger: "De vil gi deg en G71 som er en nyere modell" Meg: Ok, men jeg har allerede kjøpt en ny laptop, så jeg vil heller heve kjøpet Selger: Jeg tror ikke jeg får hevet kjøpet dessverre, men jeg kan prøve å si hva de (asus) sier Typisk forsøk fra butikken sin side for å vri seg unna forbrukerkjøpsloven. Butikken får nok ikke ei krone igjen for dette(kan ta feil, men det avhenger av alder på maskin og evnt avtale mellom selger og leverandør) og derfor prøver de å legge den byrden over på kjøper. Kjøper har ufravikelige rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dette betyr at uavhengig av hva Asus sier til butikken/verkstedet så har du nå krav på heving. Umiddelbart. Hva Asus sier er uinteresant og har ingen innvirkning i din reklamasjon. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 takker, for beskjeden jeg fikk i sta fra selger var; Selger: "De vil gi deg en G71 som er en nyere modell" Meg: Ok, men jeg har allerede kjøpt en ny laptop, så jeg vil heller heve kjøpet Selger: Jeg tror ikke jeg får hevet kjøpet dessverre, men jeg kan prøve å si hva de (asus) sier Typisk forsøk fra butikken sin side for å vri seg unna forbrukerkjøpsloven. Butikken får nok ikke ei krone igjen for dette(kan ta feil, men det avhenger av alder på maskin og evnt avtale mellom selger og leverandør) og derfor prøver de å legge den byrden over på kjøper. Kjøper har ufravikelige rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dette betyr at uavhengig av hva Asus sier til butikken/verkstedet så har du nå krav på heving. Umiddelbart. Hva Asus sier er uinteresant og har ingen innvirkning i din reklamasjon. Nå kan det hende det er anderledes for en butikk som selger bærbarer og sånt på nett, men hos oss på bohus, så tar vi og gir pengene tilbake til kunden også tar VI kontakt med produsenten og får penger av produsenten så ikke vi taper på at de har produsert ett produkt som ikke holder mål.. Men men, er kanskje forskjellig fra plass til plass det der! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nå kan det hende det er anderledes for en butikk som selger bærbarer og sånt på nett, men hos oss på bohus, så tar vi og gir pengene tilbake til kunden også tar VI kontakt med produsenten og får penger av produsenten så ikke vi taper på at de har produsert ett produkt som ikke holder mål.. Men men, er kanskje forskjellig fra plass til plass det der! Om varen er kjøpt på nett eller i en fysisk butikk utgjør ingen forskjell i dette tilfellet her. Og butikken må i dette tilfellet gjøre det samme som dere. De må betale kunden beløpet fra egen kasse og deretter forsøke å få dekket dette fra leverandør/produsent. Men det er ingenting som tilsier at butikken har krav på å få noe dekket bare fordi forbruker har fått hevet kjøpet. I mellom leverandør/produsent og butikk er det kjøpsloven som gjelder. I mellom butikk og forbruker er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Den sistnevnte gir flere rettigheter enn hva kjøpsloven gir og derfor kan det skje at butikken sitter igjen med svarteper. Og derfor ønsker de naturligvis å unngå dette og bruke slike unnskyldninger som "vi skal prate med Asus om dette og se hva de sier". Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det er vel ganske garantert at Asus ikke kommer til å gi tilbake penger for noe, med mindre forhandleren er en stor kunde som kan true med å slutte å selge Asus eller lignende -og så store Asus kunder finnes neppe i Norge. Når det gjelder dataprodukter så er det stort sett slik at forhandleren sitter igjen med hele problemet dersom en kunde returnerer en vare, som oftest får de ikke en vare tilbake fra produsent som kan selges som ny heller, men en reparert vare eller "B-vare" på annen måte (ingen emballasje/etc f.eks) - Hvis jeg ville ha tilbake pengene så ville jeg jo bare gitt beskjed til butikken om at det er uinteressant for deg hva Asus sier, de har hatt 4 avhjelpsforsøk, og du vil ha tilbake pengene dine - noe du har rett til iflg. forbrukerkjøpsloven. - Så får de evt krangle med Asus hvordan tapet skal dekkes - får de en ny bedre PC kan de jo selge den for å dekke tapet. Jeg skjønner godt at butikker prøver å få kunden til å godta den løsningen som medfører minst tap for butikken, men det er sjelden god business å begynne å krangle med kunden hvis han avviser dette. Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) er kjøpt i fysisk butikk jeg ser også nå på nettet at den Laptopen de har som erstatning for meg, koster det samme nå som min kostet da jeg kjøpte den. Jeg vil faktisk tro at problemet ligger hos asus, men det er nok fordi Digital Impuls alltid har vært veldig hjelpsomme og en generellt bra butikk i mine øyne edit: Ble ringt opp nå, fikk beskjed om jeg kunne få igjenn 60% av kjøpssummen (maskinen er to år 31.august) Endret 19. mai 2009 av Go1den3ye Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 er kjøpt i fysisk butikk jeg ser også nå på nettet at den Laptopen de har som erstatning for meg, koster det samme nå som min kostet da jeg kjøpte den. Jeg vil faktisk tro at problemet ligger hos asus, men det er nok fordi Digital Impuls alltid har vært veldig hjelpsomme og en generellt bra butikk i mine øyne edit: Ble ringt opp nå, fikk beskjed om jeg kunne få igjenn 60% av kjøpssummen (maskinen er to år 31.august) Høres jo ut som en god deal det, jeg hadde i værtfall takket ja til den.. Men du kan nok kunne tjene litt mer på og ta den nye modellen og legge den ut på finn eller noe sånt.. Vist du har bry til det.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Dette er IKKE godt nok. Du har krav på å få hevet kjøpet og få HELE kjøpssummen tilbake eller kjøpssummen - bruksfradrag + renter = mer en 60%. edit: Du avgjør jo selv om dette er godt nok, men du har krav på en del mer. Nå har du ikke sagt hva du betalte for maskinen i si tid, men eg ser på hardware.no at en G71 går for ca kr 16.000,-. (OBS: dette er omtrentlige beløper da vi hverken kjenner til kjøpsdato, beløp eller tid maskinen har vært på verksted). Antatt brukstid er på 5 år som da gir et bruksfradrag på kr 3.200,- pr år. Du har hatt maskinen i ca 1.5 år og de kan derfor trekke kr 4.800,- fra beløpet i bruksfradrag. Men da kan du kreve renter på beløpet i fra den dagen du kjøpte maskinen, som vil tilsvare kr 3.146,-. Beløpet du skal ha tilbake er da ca kr 14.346,-. De butikken prøver å få deg til å gå med på er ca kr 9.600,-, noe eg vil beskrive som vesentlig lavere. Endret 19. mai 2009 av nomore Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Dette er IKKE godt nok. Du har krav på å få hevet kjøpet og få HELE kjøpssummen tilbake eller kjøpssummen - bruksfradrag + renter = mer en 60%. Seriøst? 60% av nyprisen av en to års gammel laptop, de tar vell med det faktumet av at verdien på den laptopen med de komponentene i dag er utrolig lav? Har det ikke så mye og si kanskje? Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Dette er IKKE godt nok. Du har krav på å få hevet kjøpet og få HELE kjøpssummen tilbake eller kjøpssummen - bruksfradrag + renter = mer en 60%. driver å ser litt på dette nå ja, er en tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1021535 men jeg skjønner ikke regnestykket de har satt opp... har iallefall funnet at forsinkelsesrenten jeg har krav på i tillegg er 3245,- så mitt regnestykke blir noe ala; 16 000 - bruksfradrag (hva er dette?) + 3245 = X edit: et forsøk på utregning; 16 000 - 40% (6400) + 3245 = 12 845 men stemmer dette overens med regnestykket i den andre tråden? der har jeg et vedtak jeg kan holde meg fast i, i det minste Endret 19. mai 2009 av Go1den3ye Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Du har slik jeg ser det krav på å få igjen hele kjøpssummen. Når du må klage på en maskin og samme feil flere ganger så sier det seg nesten selv at du selvfølgelig skal kunne få dekket utgiftene du har hatt med maskinen din. Stå på kravene dine og kontakt forbrukerrådet om du får mer trøbbel med butikken. Evt. gjør det nå så du har skriftlig bevis for rettighetene dine. Endret 19. mai 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Eg oppdaterte posten min med litt tall Bruksfradrag er kjøpssummen delt på antatt levetid(5 år). Vesentlig tid den har vært på verksted skal ikke tas med i bruksfradraget. Forsinkelsesrenter skal du ha i fra kjøpsdato til heving av kjøpet. Kjøpssum - bruksfradrag + forsinkelsesrenter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Dette er IKKE godt nok. Du har krav på å få hevet kjøpet og få HELE kjøpssummen tilbake eller kjøpssummen - bruksfradrag + renter = mer en 60%. Seriøst? 60% av nyprisen av en to års gammel laptop, de tar vell med det faktumet av at verdien på den laptopen med de komponentene i dag er utrolig lav? Har det ikke så mye og si kanskje? Nei, verditap skal ikke tas med i regnestykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå