Gå til innhold

Thevenins og superposisjonsteoremet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om noen har bry til å forklare meg Thevenins og superposisjonsteoremet på en god måte. Skoleboken har noen vanvittige forklaringer, så skulle gjerne hatt en litt enkel forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superposisjonsprinsippet er oppklart etter iherdig lesing og testing. Skjønner dog lite av Thevenins.

Prinsippet er følgende

Thevenins Teorem.

Et nettverk av motstander og spennings- eller/og strømkilder kan erstattes av en spenningskilde som har en elektromotorisk spenning like tomgangspenningen på klemmene til nettverket, og en indreresistanss i serie med spenningskilden som har samme resistans som kretsens resulterende resistanse når alle spenningskilder er kortsluttet og alle strømkilder brutt.

Kan noen oversette dette til en forståelig tekst ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som sies er at en krets med en eller flere spenningskilder samt en eller flere motstander kan representeres av en spenningskilde og en motstand. Det samme gjelder en strøm kilde med motstands nettverk.

Et par enkle eksempel. En 10V spenningskilde, med to 10 ohms motstander i serie koblet til seg. Utgangen ligger over en av motstandene. Denne kretsen kan representeres enklere ved at vi sier at vi har en spenningskilde på 5V og en motstand på 5 Ohm i serie.

Har man en strømkilde på 1A i paralell med en 2 Ohms motstand er dette ekvivalent med en spenningskilde på 2V i serie med en motstand på 2 Ohm.

OK forklaringen min er vel dårligere enn den orginale, men kanskje du forstår den bedre. Det som du må huske at den elektromotoriske spenningen er bare en ren spenningskilde. Forklaringen du har fått fra din bok er jo meget bra.

Poenget med det hele er å forenkle kretse slik at en stor krets blir enklere å regne på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...