Gå til innhold

Koble flere maskiner til en eSATA disk?


Anbefalte innlegg

Hei, Noen som vet om det er mulig å koble flere maskiner til én eSATA disk slik at den samme disken vises på flere maskiner og er les/skrivbar for alle? Er jo ikke noe problem med å koble flere eSATA disker til én maskin, men dette blir jo da litt motsatt.

 

 

Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke NAS, som innebærer en egen boks med disker som er koblet til lokalnettverket. Da kan alle med nettverkstilkobling bruke disken(e) samtidig.

 

Noen løsning hvor du faktisk bare kobler hver maskin direkte til disken med S-ATA kabler vet jeg ikke om, og jeg har mine tvil om at det går an.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Ja kan hende det blir vanskelig. Ser jo at 2 gb ethernet gir ca 250Mb i sekundet mot eSATA's 300... som ikker er så veldig stor forskjell.

 

Mitt neste spørsmål da blir vel hvordan få max ut av ethernet? Jeg bruker 1Gb ethernet, men når vi overfører blir aldri mer enn 15-20% av kapasiteten brukt... og da blir jo poenget med Gb nett litt borte :p

 

Christoffer

Lenke til kommentar

S-ATA2 er en standard for dataoverføring. Det er langt i fra sikkert at hva man kobler til via dette grensesnittet faktisk klarer å nå grensen for hva det klarer. Vanlige harddisker sliter med å klare 110 MB/s, mens solid state enheter (SSD) kan klare opp mot 250MB/s. SSD er derimot enormt dyrt, og det er ikke noe "vanlige" brukere har.

 

1 Gigabit i sekundet er 125 MB/s, som vil si at det ikke blir en betydelig begrensing for en harddisk som er koblet til via Gigabit LAN. Er du sikker på at maskinen din har 2 Gbit/s? Husk at alle enheter på nettverket mellom maskinen du ønsker å bruke og nettverksdisken må klare 1 Gbit også. Dersom du har en switch som bare klarer 100 Mbit, så blir dette maksimumshastigheten til alle enhetene som vil sende data via den.

 

Merk at 110 MB/s på en vanlig harddisk er sannsynligvis bare oppnåelig dersom kun én fil leses om gangen, og at filen ligger på et sammenhengende fysisk område på harddiskoverflaten. Min Seagate disk på 1 TB har en overføringshastighet mellom 80 og 107 MB/s, med et gjennomsnitt på ca 88 MB/s. "Burst" overføringer kan være betraktelig raskere, men skjer kun med data som ligger i harddiskens hurtiglager (cache). De fleste nye harddisker har 16 eller 32 MB av dette, som er en veldig liten del av harddiskens totale kapasitet.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Takk for bra svar! Grunnen for jeg lurer på dette er at vi er 2 personer som ofte jobber på samme prosjektene med felles filer. Fordi vi ofte jobber med veldig tunge filer går det tregt å jobbe over nett... vi ender da opp med å overføre filer frem og tilbake med alt det medfører seg av bry, tid og versjonskontroll. Skulle gjerne hatt en felles server som er like rask som om det var en intern harddisk...

 

Edit: Kan fiber være noe alternativ? Nettet i dag går også gjennom en Exchange server... vet ikke om det også kan ha noe å si på hastigheten?

 

 

Christoffer

Endret av alfabeta
Lenke til kommentar

Med en nettverksdisk og tilkobling via Gigabit hele veien til begge brukere, så vil jeg ikke tro at dere kommer til å oppleve en nevneverdig degradering i ytelse kontra å lagre på lokale disker.

 

Det kan bli treigt om begge to overfører store filer akkurat samtidig, men dette vil være tilfelle om begge to jobbet på samme maskin også, siden det er en begrensing på hvor raskt data kan skrives fra og til harddisken, uavhengig av hvor mye grensesnittet mellom disken og maskinen klarer.

 

edit

 

Med fiber regner jeg med at du tenker på mellom datamaskinene. Du kan også få 10 Gbit på "vanlige" nettverkskabler/nettverkskort, men det fikser ikke flaskehalsen ved å skrive/lese til selve harddisken. For å omgå dette kan dere for eksempel sette opp RAID med flere disker, og/eller investere i SSDer. RAID lar flere disker jobbe som én disk, og lar deg øke ytelsen betraktelig, og SSD kan ha betydelig raskere overføringshastighet enn vanlige harddisker. Begge disse løsningene krever en god del penger, og litt kompetanse for å sette opp.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke hva slags maskiner dere bruker, men om det er laptop'er, maskiner med pci-gigabit kort eller innebygget gigabit (men likevel koblet til pci-bussen), så vil du ikke klare å utnytte mer enn maks 30-40% av faktisk gigabit, pga treg bus.

 

sørg for at du har pci-ex nettverkskort, og du kan nå 90-100MB/s, som i praksis vil si at du har samme overføringshastighet som til lokal disk, enn om noe høyere latency.

 

dette forutsetter da såklart også at nas-boksen din har bus til å håndtere så mye data, det har de små ferdige boksene sjeldent.

 

 

til det opprinnelige spørsmålet ditt, nei, to maskiner kan ikke simultant lese/skrive til samme filsystem, dette krever spesielle cluster løsninger og er relativt lite utbredt om du ser bort fra vmware's vmfs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...