Gå til innhold

Lær av Trondheim, stem borgerlig eller bli sofavelger! (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Jeg leser aviser på nettet. Jeg er nemlig ikke en politiker/byråkrat som sitter på innsiden med alle sakspapirene foran meg, men jeg er en velger som via media ser hvor det bærer hen med styre og stell i Trondheim. Det er som medialesende velger jeg trekker mine konklusjoner. Hvis du kaller dette "å gjette", så gjør gjerne det, det kler dine argumenter som hånd i hanske.

Nei, du er ikke en som "via media ser hvor det bærer hen". Du er en som gjetter deg til hvor problemet er og hvem som har ansvaret for det basert på ufullstendig informasjon. Det er åpenbart at du har bestemt deg på forhånd hvem som er problemet og hva løsningen er, men du har ikke kunnet påvise noe som helst fakta til å bekrefte det. Det kaller jeg å gjette. Men: Hvorfor ikke heller sette deg inn i saken og heller komme med noen konkrete opplysninger på de spørsmålene som har blitt stilt? Det kunne jo hende du kan overbevise noen om du har fakta bak påstandene dine.

Og som medialesende velger ser også at den sittende regjeringen knapt har gjort noe som helst i forhold til deres opprinnelige valgløfter, ei heller deres berømte Soria-Moria-erklæring. Hvordan går det f.eks med utryddingen av fattigdommen i Norge? Noen som vet? Hvordan går det med "månelandingen" deres?

Vel, folk ser åpenbart det de vil se. Som med alle andre regjeringer: Den har lykkes med noe men ikke med alt. Det bør neppe være noen overraskels. Å forsøke å fremstille det som om de "knapt har gjort noe som helst i forhold til deres opprinnelige valgløfter" er bare uinformert. Samtidig: Jeg er ikke her for å forsvare den nåværende regjeringen (og for alt du vet kan jeg like gjerne være Høyre-velger). Jeg er her for å stille spørsmål ved grunnlaget for noen av dine påstander og så langt har det ikke kommet fram noe fornuftig grunnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leser aviser på nettet. Jeg er nemlig ikke en politiker/byråkrat som sitter på innsiden med alle sakspapirene foran meg, men jeg er en velger som via media ser hvor det bærer hen med styre og stell i Trondheim. Det er som medialesende velger jeg trekker mine konklusjoner. Hvis du kaller dette "å gjette", så gjør gjerne det, det kler dine argumenter som hånd i hanske.

Nei, du er ikke en som "via media ser hvor det bærer hen".

Neivel?

Du er en som gjetter deg til hvor problemet er og hvem som har ansvaret for det basert på ufullstendig informasjon. Det er åpenbart at du har bestemt deg på forhånd hvem som er problemet og hva løsningen er, men du har ikke kunnet påvise noe som helst fakta til å bekrefte det.

Hmm, du verden? Du er i ferd med å overbevise meg å bli en sofavelger ved det kommende valget, for med slike detaljkrav til innsikt i alle saksdokumenter, og byråkratiske og politiske irrganger som det du krever overfor en som trodde han hadde funnet en sammenheng, så må man som velger enten være heltidspolitiker for å kunne velge rett, eller så bør man avstå fra å ha meninger eller stemme.

Med dine dyptpløyende krav til velgerne, så ville valgdeltagelsen antagelig maks kunne bli 1-2%.

Lenke til kommentar
Med dine dyptpløyende krav til velgerne, så ville valgdeltagelsen antagelig maks kunne bli 1-2%.

Jeg stiller ikke krav til velgerne, jeg stiller deg spørsmål om dine ubegrunnede påstander her i dette forumet. Hva du velger å la være avgjørende når du står i stemmelokalet er din egen sak (og alle andres sak, samtidig som jeg jo håper de i størst mulig grad setter seg inn i de faktiske sakene fra de ulike partiene). Men det er jo en vesentlig forskjell på hva du personlig legger til grunn når du går inn i stemmelokalet og hva du velger å poste som en ubegrunnet påstand i et nettforum.

Når du står i stemmelokalet kan ingen nekte deg å stemme på hvem som helst, og heller ikke argumentere mot ditt personlige valg. Når du derimot argumenter for det på et nettforum må du regne med at det stilles spørsmål ved dine argumenter og om hvor gyldige de faktisk er (og det kan som sagt godt hende de er gyldige, det er det bare ingen her som vet noe om ennå).

Lenke til kommentar

Trondheim er tydeligvis kjørt i grøfta, men det har nok mer med de enkelte politikerne og administrasjonen der å gjøre enn "de rød-grønne". FrP-styrte OS går som kjent med underskudd, Frp og Høyre-styrte Ålesund har i alle år slitt med økonomien og har vært hyppig gjest på ROBAK-listene, FrP og Høyre-styrte Oslo har kastet mange hundre millioner ut av vinduet på spinnville prosjekter som Flexus og et IT-eksperiment som var dømt til å mislykkes. I Bergen blir det kaos fordi FrP ikke har kontakt med virkeligheten (bare sentralstyret i Oslo) og trekker seg fra byrådet på grunn av bompenger, samtidig som kommunen struper BKKs handlingsrom for å finansiere skattelette til de rikeste og selger dette til befolkningen som tiltak mot finanskrisen.

Men jeg skjønner ikke helt hva alt dette har med stortingsvalget til høsten å gjøre. Lokalpolitikk er ikke rikspolitikk, eller skal vi konkludere med at alle konstellasjoner vil gi dundrende underskudd, kaos, penger ut av vinduet, mislykkede politiske eksperimenter og at det hele blir bare sorgen?

Lenke til kommentar
alle konstellasjoner vil gi dundrende underskudd, kaos, penger ut av vinduet, mislykkede politiske eksperimenter og at det hele blir bare sorgen?

Er stygt redd for dette. Har litt politikerhat i meg, men håper at noen (borgelige partier) klarer å fikse ting og tang hvis de kommer i regjering. FrP har jo aldri fått prøve seg i regjering. Er de like ille som alle de andre partiene, så kommer jeg nok aldri til å stemme igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...