sumptrollet Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Underskuddet er ikke dems feil! Det er pga. finanskrisen! Det må alle skjønne! Vet ikke om du er ironisk ikke, men jeg bet meg fast i følgende sitat fra Adresseavisen: Kommunen har brukt lånte penger til drift, og den har satset på at kraftfondet skulle gi høy avkastning som kunne brukes til å betale lønn til lærere og hjelpepleiere. Terra-2, med andre ord. Regel nummer en når det kommer til investering i aksjer/fond, er å ikke investere penger som du ikke kan miste - det er en risikoinvestering. En kommune som baserer seg på å lønne lærere med penger fra aksjefond er nødt til å gå på en smell. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Underskuddet er ikke dems feil! Det er pga. finanskrisen! Det må alle skjønne! I såfall burde alle norske kommuner ha et relativt like stort underskudd som Trondheim, for finanskrisen er universell, og ikke et rent Trondheims-fenomen. Det finnes sikkert flere årsaker til Trondheims underskudd, men den mest åpenbare er den politiske (mis-)styringen. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 I såfall burde alle norske kommuner ha et relativt like stort underskudd som Trondheim, for finanskrisen er universell, og ikke et rent Trondheims-fenomen. Om folk ikke klarer å selv trekke denne slutningen, så tviler jeg på at det hjelper å fortelle det til dem. I deres øyne så er det med andre ord fremdeles finanskrisen og ikke politikerne sin feil at Trondheim går med underskudd. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Os kommune utenfor bergen er den kommunen der FrP har størst oppslutning (47%). Ordføreren kommer fra FrP. Nå går kommunen i drepende minus. fra wikipedia: Terje Søviknes ble ordfører i Os i 1999. Os kommune ble omtalt som Fremskrittspartiets «utstillingsvindu» og Søviknes' popularitet og politikk gav ham tilnavnet «Trollmannen fra Os» i mange aviser. Ved kommunevalget i 2003 økte FrPs oppslutning fra 36,6 til 45,7 prosent - en framgang på nær ti prosentpoeng i forhold til valget i 1999. Os ble også den kommunen i Norge der partiet hadde størst tilslutning. Drift av skole og lønnsoppgjøret til lærerene koster 15 millioner kroner mer neste år enn det kommunen har til rådighet. Helse og sosial og sentraladministrasjonen sprenger rammene med sju millioner kroner, mens økte renteutgifter alene koster 10 millioner kroner. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.201547 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, aluxez! det er et direkte årsak av inkompetente politikere! Flott at du tok opp! Takk Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Så konklusjonen må være å stemme på et parti med økonomisk fornuft, ergo holde seg unna FrP og SV til den grad det er mulig. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Så konklusjonen må være å stemme på et parti med økonomisk fornuft, ergo holde seg unna FrP og SV til den grad det er mulig. Ja, jeg har til gode å se at noen kan komme opp med noe i nærheten av et godt argument mot dette. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Underskuddet har nok med salget av e-verket å gjøre. Jeg har ikke så god oversikt rundt dette så jeg håper noen andre kan ta over stafettpinnen. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Så konklusjonen må være å stemme på et parti med økonomisk fornuft, ergo holde seg unna FrP og SV til den grad det er mulig. Om man skal følge denne logikken så må jo konklusjonen være å ikke stemme på noen av partiene. Eller kanskje det finnes et parti i Norge som ikke er delaktig i å drive en kommune som går dårlig? I dont think so... Ellers så er det jo selvsagt lov å skille mellom lokal og nasjonal politikk, tror ikke det vil skade noen. Ellers går halvparten av landets kommuner i underskudd. Man må ikke bare se på tall, men man må se på hvorfor tallene er slik som de er slik som i tilfellet Trondheim. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 De rødgrønne i Trondheim har investert 400 millioner av kommunens penger i to obligasjonsselskap, som nå synker i verdi nærmest fra time til time. Dette kan faktisk bli en ny "Terra-skandale": http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1329731.ece Lenke til kommentar
Bata Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Og da var det finanskrisen da? Bra vi ikke gjorde som høyre gjorde sist da, solgte unna ALL trikk og kjøpte døde obligasjoner.. BItch Dumt "sosialistene" ikke lærte av Høyres feilsteg. (FrP var småttiser på den tiden). Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 De rødgrønne i Trondheim har investert 400 millioner av kommunens penger i to obligasjonsselskap, som nå synker i verdi nærmest fra time til time. Dette kan faktisk bli en ny "Terra-skandale":http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1329731.ece Nå var det da det forrige Høyre-styret som solgte E-verket og etablerte Kraftfondet som skulle gjøre investeringer. Har du noe dokumentasjon på at det faktisk er det nåværende styret som har utført akkurat disse investeringene, og at høyresiden har motsatt seg det? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Nå var det da det forrige Høyre-styret som solgte E-verket og etablerte Kraftfondet som skulle gjøre investeringer. De siste seks årene har Trondheim hatt sosialistisk styre og disse obligasjonene ble kjøpt i 2005, to år etter at AP overtok. Mener du at Høyre må få skylden for dette også? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg spurte to enkle spørsmål og fikk svar på det ene. Det andre er: Har høyresiden motsatt seg disse investeringene? Jeg kjenner ikke Kraftfondets oppbygging og funksjon i detalj. Har politikerne direkte innflytelse over de investeringene som gjøres eller er det overlatt til fondet? Dessuten: Når man selger noe for å investere pengene må man også ta med i beregningen at investeringene ikke alltid vil lønne seg. Dette må også det tidligere styret være med å ta ansvaret for siden det var de som stod for salget. Endret 27. mai 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg spurte to enkle spørsmål og fikk svar på det ene. Det andre er: Har høyresiden motsatt seg disse investeringene? Jeg utelot å svare på dette andre spørsmålet helt bevisst, det er for dumt å svare på egentlig. Men siden du insisterer: Hvis mindretallet ikke protesterer i en sak, så er det altså mindretallets ansvar de fadesene som flertallet bestemmer? Burde ikke flertallet i et bystyre være oppegående nok til å kunne foreta fornuftige avgjørelser? Sosialistene er snare med å ta på seg æren helt alene når det går bra, men skyver altså ansvaret for fadesene sine over på opposisjonen. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Nei, det var ikke det jeg sa. Du er flink til å grave opp stråmenn. Men: Jeg kjenner ikke kraftfondets oppbygging og funksjon i detalj så du får drive litt voksenopplæring her. Er det politikerne som styrer fondet? Har de direkte innflytelse over investeringene som gjøres? Tas investeringene opp i politiske fora (utover rapportering i etterkant)? Har høyresiden på noen måte motsatt seg disse investeringene? Hvis dette tas opp i bystyret (slik du antyder) har høyresiden hatt nok av anledninger til å motsette seg dette hvis de mente at det var ufornuftige avgjørelser og må dermed være med å ta sin del av ansvaret. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg kjenner ikke kraftfondets oppbygging og funksjon i detalj Ikke jeg heller. Endret 27. mai 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Aha. Så når du skriver at "de rødgrønne i Trondheim har investert 400 millioner av kommunens penger i to obligasjonsselskap (...)" så er det bare noe du gjetter på altså? Og du vet ikke hva høyresiden mener om saken eller om de har gjort noe som helst i forhold til den? For all del: Det kan godt hende det nåværende styret i kommunen har dummet seg ut med denne investeringen (som man kan gjøre med alle investeringer) mot høyresidens råd men det er lite grunnlag for dine innledende påstander etter det du har lagt fram av fakta hittil. Overskriften bør vel heller være: Lær av Trondheim, ikke invester penger du ikke har råd til å tape. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Aha. Så når du skriver at "de rødgrønne i Trondheim har investert 400 millioner av kommunens penger i to obligasjonsselskap (...)" så er det bare noe du gjetter på altså? Jeg leser aviser på nettet. Jeg er nemlig ikke en politiker/byråkrat som sitter på innsiden med alle sakspapirene foran meg, men jeg er en velger som via media ser hvor det bærer hen med styre og stell i Trondheim. Det er som medialesende velger jeg trekker mine konklusjoner. Hvis du kaller dette "å gjette", så gjør gjerne det, det kler dine argumenter som hånd i hanske. Og som medialesende velger ser også at den sittende regjeringen knapt har gjort noe som helst i forhold til deres opprinnelige valgløfter, ei heller deres berømte Soria-Moria-erklæring. Hvordan går det f.eks med utryddingen av fattigdommen i Norge? Noen som vet? Hvordan går det med "månelandingen" deres? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Aha. Så når du skriver at "de rødgrønne i Trondheim har investert 400 millioner av kommunens penger i to obligasjonsselskap (...)" så er det bare noe du gjetter på altså? Jeg leser aviser på nettet. Jeg er nemlig ikke en politiker/byråkrat som sitter på innsiden med alle sakspapirene foran meg, men jeg er en velger som via media ser hvor det bærer hen med styre og stell i Trondheim. Det er som medialesende velger jeg trekker mine konklusjoner. Hvis du kaller dette "å gjette", så gjør gjerne det, det kler dine argumenter som hånd i hanske. Og som medialesende velger ser også at den sittende regjeringen knapt har gjort noe som helst i forhold til deres opprinnelige valgløfter, ei heller deres berømte Soria-Moria-erklæring. Hvordan går det f.eks med utryddingen av fattigdommen i Norge? Noen som vet? Hvordan går det med "månelandingen" deres? Er dette "overskriftsmedia" eller mer seriøse? Hadde aldri trodd at du stolte på aviser, og hadde litt mer politisk "innsikt" enn å tro at alle løfter som inngås før valget (valgflesk) faktisk kan bli innfridd. Når det er sagt, så har jeg også fått et intrykk av vanstyre generelt her i landet de siste 4 årene. Ikke fått med meg saken i Trondheim, men det å gamble med penger var vel noe man anså som trygt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå