Gå til innhold

Lær av Trondheim, stem borgerlig eller bli sofavelger! (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller andre ting. Kommer jo helt an på hva man prioriterer. Men det er fullt mulig å finansiere strøm til gatelys ved å kutte i budsjettet, det var det som var poenget.

hvor vil du kutte da?

Har ingen sterke meninger om denne saken jeg. For min del kan de godt rive ned halvparten av gatelysene i byen uten at jeg bryr meg.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at de for en god stund siden viste seg å ha pengeproblemer, men ville ikke gjøre noe med det da, fordi det ødela det "gode bildet" og så plutselig sitter de med skjegget i postkassa og må gjøre brutale kutt for å kunne rette opp vanskjøttet.

"Samarbeidspartner SV tålte ikke presset sist saken var til behandling, og sørget for at spørsmålet om skolenedleggelser ble utsatt."

Lenke til kommentar

tja, jeg tror noe av grunnen til at trondheim gaar som det gaar er fordi de har ekspandert offentlig sektor ekstremt siden de tok over.

Barnehager, mat, byraakrater og mange merkelige stillinger som ikke nödvendigvis gjör byen mer effektiv eller tjenestedyktig, bare mer papirarbeide og til slutt enda fler til a ta seg av dette.

The byracrosy is expanding because of the ever expanding bracrocy (CIV 4 sitat med skriveleif).

Det de borgerlige maa gjöre er aa före en anstending politikk, finne frem til kjerneomraadene som maa/bör dekkes og kutte alt unödvendig, i det man kommer i balanse kan mn utvide tjenestetilbudet gradvis. Overekspanderer man blir det bare kaos som i Trondheim.

Har erfaring med dette bl.a. fra Bydel Nordstrand som gikk paa en tilsvarende smell etter sosialistisk misstyre. Det som er kjipt for de borgerlige er at kutttilstander taerer paa arbeidsmoral og innbyggernes tillitt. Selvom problemet er arvet blir de nye fornuftige politikerne straffet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Som du kanskje ser på grafen begynte det før (medieskapte)finanskrisa.

Uten media ville alle brukt like mykkje pengar no som før, derfor ville økonomien vert mykkje betre enn den er i dag, sjølv om den uansett ille vert litt dårlegare.

Åh herregud... Medieskapt? Det er så mange måter å "ta" de rødgrønne på, argumenter som denne gjør bare at høyresida blir betraktet som mer usaklig. Unødvendig.

Eg har ikkje angrepe dei rødgrønne.

Les kva eg skrive.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg vil ikke kalle det medieskapt at jeg mistet jobben som resultat av finanskrisen. Det var derfor jeg sluttet å bruke penger ihvertfall.

La oss sei at du jobbar i eit Rekneskapsfirma og la oss sjå kva som skjer;

Media er hysteriske, dei dårlege tidene kjem! - Du og eg begynner å spare, vi tar ikkje sjangsen på å kjøpe dyre ting. - Bedriften går dårligare. - Bedriften går konkurs. - Leverndørene merker at det går dårligare. - Leverandørene går konkurs. - Rekneskapsfirma går konkurs. - Du mistar jobben.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke kalle det medieskapt at jeg mistet jobben som resultat av finanskrisen. Det var derfor jeg sluttet å bruke penger ihvertfall.

Media er hysteriske, dei dårlege tidene kjem! - Du og eg begynner å spare, vi tar ikkje sjangsen på å sjøpe dyre ting. - Bedriften går dårligare. - Bedriften går konkurs. - Leverndørene merker at det går dårligare. - Leverandørene går konkurs. - Rekneskapsfirma går konkurs. - Du mistar jobben.

Det var jo interessant nok det, men mener du virkelig at det er dette som har skjedd? Selskapet jeg jobbet i gikk konkurs grunnet kreditorer som måtte trekke seg, jeg har ingen tro på at det var grunnet mediehype.

Lenke til kommentar
Media er hysteriske, dei dårlege tidene kjem! - Du og eg begynner å spare, vi tar ikkje sjangsen på å kjøpe dyre ting. - Bedriften går dårligare. - Bedriften går konkurs. - Leverndørene merker at det går dårligare. - Leverandørene går konkurs. - Rekneskapsfirma går konkurs. - Du mistar jobben.

Hvis du mener du har funnet ut at forventninger har mye å si for økonomien, så gratulerer - det stemmer. Men forventninger er så definitivt ikke alt. Tror du virkelig ikke de dystre forventningene hadde en årsak? Tror du subprimelånekrisen og verdipapirtapene i USA bare var sprøyt? Les deg opp på finanskrisa før du kommer med meningene dine du...

Lenke til kommentar
Alternativt lær av de rødgrønnes utstillingsvindu "Norge", som i følge New York Times er best i verden til å håndtere den globale finanskrisen.

Den artikkelen der var jo bare tull, og det de skryter av har lite å gjøre med de rødgrønne. Norge får ros fordi vi har forvaltet oljeformuen vår på en god måte, i stedet for å bruke den opp. Og hvis jeg ikke husker feil så ble oljefondet startet av en borgerlige regjering (med Sp).

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hvis du mener du har funnet ut at forventninger har mye å si for økonomien, så gratulerer - det stemmer. Men forventninger er så definitivt ikke alt. Tror du virkelig ikke de dystre forventningene hadde en årsak? Tror du subprimelånekrisen og verdipapirtapene i USA bare var sprøyt? Les deg opp på finanskrisa før du kommer med meningene dine du...

Eg skreiv:

Uten media ville alle brukt like mykkje pengar no som før, derfor ville økonomien vert mykkje betre enn den er i dag, sjølv om den uansett ville vert litt dårlegare.

Les opp på det eg skrive før du kommer med meningene dine.

Media er hysteriske, dei dårlege tidene kjem! - Du og eg begynner å spare, vi tar ikkje sjangsen på å sjøpe dyre ting. - Bedriften går dårligare. - Bedriften går konkurs. - Leverndørene merker at det går dårligare. - Leverandørene går konkurs. - Rekneskapsfirma går konkurs. - Du mistar jobben.

Det var jo interessant nok det, men mener du virkelig at det er dette som har skjedd? Selskapet jeg jobbet i gikk konkurs grunnet kreditorer som måtte trekke seg, jeg har ingen tro på at det var grunnet mediehype.

Ikkje berre mediehype, men dei har vert med på å gjør den verre.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Eg skreiv:

Uten media ville alle brukt like mykkje pengar no som før, derfor ville økonomien vert mykkje betre enn den er i dag, sjølv om den uansett ville vert litt dårlegare.

Forventninger spiller ALLTID inn når investeringer og fremtidsplaner skal legges for en bedrift. Om en person ikke hadde mistet jobben pga. omlegginger i bedrifter i dag mister han kanskje uansett jobben etter 1 år fordi bedriften må legge ned. Forventninger er styrt av reelle og sannsynlige framtidsutsikter. Det er ingenting som "bare er medieskapt", aktørene i økonomien i Norge klarer å ta rasjonelle valg uten tabloidene. Og husholdningene har vel ikke akkurat sluttet å konsumere, folk flest nyter derimot godt av en lav rente. Enn så lenge.

Lenke til kommentar

Er misholdte budsjetter og kommunalt overbruk pga. finanskrisen? Og dette set ut til å ha begynt lenge før man faktisk begynte å merke effektene av finanskrisen. Det er ikke finanskrisen som gjør at man utsetter hete saker og dermed får et ras når man faktisk må ta valget.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg skreiv:

Forventninger spiller ALLTID inn når investeringer og fremtidsplaner skal legges for en bedrift. Om en person ikke hadde mistet jobben pga. omlegginger i bedrifter i dag mister han kanskje uansett jobben etter 1 år fordi bedriften må legge ned. Forventninger er styrt av reelle og sannsynlige framtidsutsikter. Det er ingenting som "bare er medieskapt", aktørene i økonomien i Norge klarer å ta rasjonelle valg uten tabloidene. Og husholdningene har vel ikke akkurat sluttet å konsumere, folk flest nyter derimot godt av en lav rente. Enn så lenge.

Nei, har aldri sakt at noko er berre medieskapt.

Husholdningene har ikkje slutta å kjøpe, men salget har gått ned.

Kva kan vere grunnen til det?

Eg trur og meinar at finanskrisa hadde vert kraftig redusert, og som eg har sakt tidlegare:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Hva er dere det ikke skjønner med at det er finanskrisen! Dum folk er!

Ikkje for å vere pirkete, men akkurat den setninga var vanskelig å lese.

(ikkje begynn å kritiser meg, eg veit at eg ofte skriver feil)

Det vi ikkje skjønner med at det er finanskrise er nøyaktig kvifor og korleis vi skal løyse det.

Faktisk er det ikkje nokon som veit nøyaktig korleis økonomien fungerar.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det vi ikkje skjønner med at det er finanskrise er nøyaktig kvifor og korleis vi skal løyse det.

Det er finanskrisen! Alt blir bra hvis AP får styre neste år også. Det sier seg selv!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er finanskrisen! Alt blir bra hvis AP får styre neste år også. Det sier seg selv!

Korleis veit du det?

Eller var det ironi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...