Gå til innhold

Snart kan du kjøre programmer i bakgrunnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir så sinnsykt sliten av at bedreviterne hos Amobil forsøker å hamre løs på iPhone (ja, iPhone, ikke Iphone) dag ut og dag inn på det DE anser som å være dårlig eller begrensende.

 

Here's a little tip for 'ya: spør brukerne. Klager de? Nei - de elsker telefonen. Er det da et problem? Nei. Bør dere finne dere noe annet å bruke tiden på? Definitivt, men gjør det dere det? Nei, fordi alle overskrifter med "iPhone" i tittelen trekker massive mengder trafikk og ergo gjør at dere tjener mere penger på reklame.

 

The world goes round, the idiots keep staring at the sky.

Lenke til kommentar

Det der hørtes ut som en særdeles tungvint løsning.

 

Er man nødt til å bruke en av Apples tjenere når man skal lage et program som bruker dette, eller kan man sette opp sin egen?

 

Og hvordan sendes denne beskjeden til mobilen?

kan være jeg tar feil, men på de fleste mobil abonnemang så koster datatrafikken penger (nå har jeg ikke sjekka om det er noen som er gratise på det der, men de fleste er ikke det)

Og jeg tviler litt på at apple tar og betaler regninga for de beskjedene. m.a.o. større regning for forbrukeren.

 

Hvorfor kan de ikke bare implementere vanlig multitasking?

Lenke til kommentar

Utviklere bruker sin egen server til å administrere eller generere innkommende og utgående push-meldinger, men denne må være koblet opp mot en Apple-server som router meldinger til og fra telefonen.

 

Multitasking kommer garantert. Apple mener for øyeblikket at multitasking på mobilen er en dårlig idé enn så lenge man ikke har funnet en god løsning på hvordan man gjør det stabilt og brukervennlig. Telefoner som krasjer og står i sirup pga. begrensede ressurser i telefonen er visstnok ikke spesielt aktuelt. "Push notifications" har med andre ord for øyeblikket flere fordeler enn ulemper på iPhone og må vel kunne sees på som noe som etterhvert bør være der i tillegg til vanlig multitasking på alle telefoner. "Push notifications" lar deg tross alt "multitaske" et tilnærmet uendelig antall spill og programmer samtidig uten at det går ut over telefonens ytelse i særlig stor grad. Det Apple må løse er hvordan de skal avgjøre hvilke programmer som skal få bruke ekte multitasking, og hvordan disse skal reguleres av software og maskinvare i telefonen på en slik måte at telefonen ikke lider nød. Om multitasking kommer blir det neppe fritt fram for alle utviklere å ta det i bruk ...

 

EDIT: Angående dataforbruk, så er ikke det noe problem. For det første vil push-meldingene inneholde svært lite data. For det andre blir data over mobilnettet stadig billigere, og de fleste iPhone-abonnement har data inkludert i prisen.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Utviklere bruker sin egen server til å administrere eller generere innkommende og utgående push-meldinger, men denne må være koblet opp mot en Apple-server som router meldinger til og fra telefonen.

 

Multitasking kommer garantert. Apple mener for øyeblikket at multitasking på mobilen er en dårlig idé enn så lenge man ikke har funnet en god løsning på hvordan man gjør det stabilt og brukervennlig. Telefoner som krasjer og står i sirup pga. begrensede ressurser i telefonen er visstnok ikke spesielt aktuelt. "Push notifications" har med andre ord for øyeblikket flere fordeler enn ulemper på iPhone og må vel kunne sees på som noe som etterhvert bør være der i tillegg til vanlig multitasking på alle telefoner. "Push notifications" lar deg tross alt "multitaske" et tilnærmet uendelig antall spill og programmer samtidig uten at det går ut over telefonens ytelse i særlig stor grad. Det Apple må løse er hvordan de skal avgjøre hvilke programmer som skal få bruke ekte multitasking, og hvordan disse skal reguleres av software og maskinvare i telefonen på en slik måte at telefonen ikke lider nød. Om multitasking kommer blir det neppe fritt fram for alle utviklere å ta det i bruk ...

 

EDIT: Angående dataforbruk, så er ikke det noe problem. For det første vil push-meldingene inneholde svært lite data. For det andre blir data over mobilnettet stadig billigere, og de fleste iPhone-abonnement har data inkludert i prisen.

 

Kan ikke si at jeg ser den positive siden med dette.

Det virker som om Apple prøver å maksimalisere fortjenesten ved å holde tilbake skikkelig multitasking.

Selv om utviklere kan sette opp egen server, så blir de fremdeles nødt å koble seg opp til apple's, og om det er gratis eller ikke vet jeg ikke. Men spørsmålet er jo også da om de vil tilate adgang til programmer som kan komme i direkte konkuranse med noen av apples egne programmer.

Og selv om det blir billigere med data over mobilnett, er ikke det en unskyldning for å komme med en tjeneste som vil koste forbrukeren mere.

 

Om multitasking krasjer mobilen så har jo de gjort en grov feil når de lagde det. Alle andre smartmobiler gjør jo det helt fint.

Men selv om de synes at iphone ikke skulle hatt multitasking fordi de mener det "ødelegger" Apple følelsen, så burde det vel egentlig være forbrukerens valg om han vil multitaske ettpar pprogram.(det ser ihvertfall ut som om iphone skulle kunne gjort det helt fint utifra hardwaren)

Forbrukeren har tross alt betalt rundt 4000 kroner for den.(Husker ikke hva de koster med abonnemang, men de er ikke akkurat billige)

Tenk deg om de skulle ha begrensa mengden program du kunne kjørt på OSX samtidig, fordi hvis du kjørte for mange så kunne maskinen virke som sirup pga. for lite resurser. Forbrukeren selv som burde få bestemme hvor mange program han vil kjøre samtidig.

 

Og denne "Push notifications" løsningen er ikke noen god erstatter for multitasking, og gir deg ikke den samme brukervennligheten som Multitasking tilbyr.

Eksempel:

Om du får en melding mens du er inne i et spill, så må du lukke spillet og starte det andre programmet for å lese meldingen.

Med multitasking ville spillet bli satt på pause så du kunne lest meldingen, også er det bare å hoppe inn i spillet igjen.

Lenke til kommentar

Det koster ikke noe for utviklere å bruke push-tjenesten utover det de ellers betaler for tilgang til SDK og App Store, og push-meldingene er data du allikevel ville lastet ned om du drev med ekte multitasking, så det er ikke snakk om noen ekstrakostnad. Om det mot formodning skulle koste en som ikke har databruk inkludert i abonnementet 5 kroner ekstra i måneden, så synes ikke jeg det er noe argument mot push.

 

Angående multitasking som krasjer mobilen så er det ikke helt riktig å si at det fungerer fint på andre smarttelefoner. Det fungerer _som regel_ fint om du er Frank på 29, en våken bruker som passer på hvilke programmer han multitasker og som straks er i stand til å observere om noe ikke fungerer som det skal slik at han kan gjøre noe med det. Er du Josefine på 40 som bekymringsløst starter programmer uten å lukke dem skikkelig og rebooter telefonen én gang i året, så fungerer det ikke i det hele tatt. Jeg tipper Apple vil at telefonen skal fungere knirkefritt både for Frank og Josefine.

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at push notifications har ekstremt mange fordeler over ekte multitasking (og vice versa). Det finnes MYE du kan gjøre med push notifications som du ikke kan gjøre med ekte multitasking (og vice versa). Ett eksempel kan være om du starter et spill på telefonen og får opp en liste over venner som også har spillet installert. Du trykker så på "invitér venner". Da får dine venner opp en melding på sin telefon om at du ønsker å spille og din venn kan da trykke på "Avbryt" eller "Spill". Med ekte multitasking måtte du meldt fra til alle de andre spillerne ved hjelp av sms, telefon eller IM før dere kunne spille sammen. Noe annet du kan gjøre med push notifications er å "multitaske" ALLE applikasjonene på telefonen samtidig året rundt uten at telefonen blir treg, ustabil eller tapper batteriet. Det funker nok heller dårlig med ekte multitasking om du har 100 applikasjoner :) Uansett, det beste er selvsagt å ha både i pose og sekk, så vi får håpe Apple fikser ekte multitasking etterhvert slik at vi kan bruke push på de applikasjonene som drar best nytte av det og ekte multitasking på de applikasjonene som drar best nytte av det.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Er du Josefine på 40 som bekymringsløst starter programmer uten å lukke dem skikkelig og rebooter telefonen én gang i året, så fungerer det ikke i det hele tatt. Jeg tipper Apple vil at telefonen skal fungere knirkefritt både for Frank og Josefine.

Normalt får man en beskjed dersom det begynner å bli knapt med minne. Jeg rebooter telefonen min sjelden og multitasker ofte, men jeg opplever ikke noe av disse systemkrasjene som flere Iphonebrukere bruker som en unnskyldning. Man kunne også løst multitaskingproblemet så enkelt som å legge til et valg, slik at multitasking ikke var tillatt som standard, men at man enkelt kunne skru det på i instillingene.

 

Det funker nok heller dårlig med ekte multitasking om du har 100 applikasjoner :)

Når multitasker man 100 applikasjoner samtidig, og hvorfor skal man plutselig begynne med det når man i dag ikke har muligheten til å gjøre mer enn èn ting av gangen (med unntak av å høre på musikk)?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja, hvorfor skal man multitaske 100 applikasjoner samtidig? Kan det være fordi det er gunstig å motta data til applikasjoner som brukes i ny og ne og som ikke behøver å multitaske? Som f.eks. rss-klienten, IM-klienten, facebook-klienten, alle de nettverksbaserte spillene dine osv? Hvorfor kjøre hundre prosesser når du kan kjøre én? Og hvorfor stresse med å vurdere om du skal multitaske noe når push gjør akkurat samme nytten uten multitasking? Tallet 100 er uansett bare satt på spissen. Tallet 20 er nok mer realistisk.

Lenke til kommentar

Må ærlig talt si at denne artikkelen har mistet sitt nyhetspreg, samt at vinklinga er helt feil. Først kjøres det på med spekulasjoner om at iPhone kan få multitasking, så følges det opp med at "snart får iPhone multitasking" men når du nysjerrig leser videre for å finne ut hva det er slags nyheter som har blitt snappet opp så finner man ut at det bare er dårlige gjengivelser av apples forrige iphone utvikler pressekonferanse (17. mars http://www.apple.com/quicktime/qtv/preview-iphone-os/ )

 

Her snakkes det om iPhone OS 3.0, og hva det får for egenskaper.

 

Ja, iPhone VIL få push, ikke bare "antageligvis":

Det er naturlig å anta at tjenesten vil være på plass når Iphone 3.0 slippes i endelig versjon.

Push kommer med iPhone OS 3.0. Det finnes pr. i dag for e-post, kalender og kontakter. iPhone multitasker kun noen få programmer, om f.eks. GPS-programmer som blir støttet av den nye programvaren vil få de samme privilegiene vites ikke, men det hadde vært kjekt).

 

Problemet med push er at det krever en dataforbindelse med apples servere, noe som bruker opp batteriet raskere enn vanlig.

 

Når det gjelder fraværet av multitasking så er det i alle fall ikke noe stort problem for meg da det å lukke et program og åpne et annet ikke tar særlig lang tid (som regel raskere enn herje med stylusen på en windows mobile telefon), og fordi de fleste programmene husker hvor de var da du lukket de.

 

Til slutt må jeg bare spørre de av dere som klager så høylytt over at iPhone mangler multitasking: Har dere prøvd en iPhone i mer enn fem minutter? Jeg sier ikke at iPhone er perfekt, men med OS 3.0 er den ikke langt unna. Sårt etterlengtet navigasjonsprogramvarestøtte, global klipp og lim (og kopier), mms (nå kommer jeg til å bli plaga av folk som sender grumsete bilder hvor du ikke kan skilne ansikter fra hverandre osv. igjen), og push for alle programmer (det vibrerer i lomma og kamerat spør om du vil være med å spille hvert femte minutt), man kan kjøpe programtillegg (baner til spill, byer til byguider, oppskrifter til kokebøker etc.). Kort sagt: iPhone OS 3.0 er en enda bedre plattform for apple og programvareutviklere å tjene penger på.

Lenke til kommentar
Ja, hvorfor skal man multitaske 100 applikasjoner samtidig? Kan det være fordi det er gunstig å motta data til applikasjoner som brukes i ny og ne og som ikke behøver å multitaske? Som f.eks. rss-klienten, IM-klienten, facebook-klienten, alle de nettverksbaserte spillene dine osv? Hvorfor kjøre hundre prosesser når du kan kjøre én? Og hvorfor stresse med å vurdere om du skal multitaske noe når push gjør akkurat samme nytten uten multitasking? Tallet 100 er uansett bare satt på spissen. Tallet 20 er nok mer realistisk.

Appliasjoner eller prosesser? Det er jo to vidt forskjellige ting. Dessuten trenger man ikke å kjøre haugevis av programmer for å motta ting. Man kjører jo ikke sms-programmet for å motta sms, mailprogrammet for å motta e-post osv.

Lenke til kommentar
Det koster ikke noe for utviklere å bruke push-tjenesten utover det de ellers betaler for tilgang til SDK og App Store, og push-meldingene er data du allikevel ville lastet ned om du drev med ekte multitasking, så det er ikke snakk om noen ekstrakostnad. Om det mot formodning skulle koste en som ikke har databruk inkludert i abonnementet 5 kroner ekstra i måneden, så synes ikke jeg det er noe argument mot push.

Det er tydelig at vi har forskjellige meninger på akkurat den der, og kommer neppe til å bli enige.

 

Angående multitasking som krasjer mobilen så er det ikke helt riktig å si at det fungerer fint på andre smarttelefoner. Det fungerer _som regel_ fint om du er Frank på 29, en våken bruker som passer på hvilke programmer han multitasker og som straks er i stand til å observere om noe ikke fungerer som det skal slik at han kan gjøre noe med det. Er du Josefine på 40 som bekymringsløst starter programmer uten å lukke dem skikkelig og rebooter telefonen én gang i året, så fungerer det ikke i det hele tatt. Jeg tipper Apple vil at telefonen skal fungere knirkefritt både for Frank og Josefine.

Nå kommer vi jo akkurat innpå noe av det underliggende her, at Apple skal bestemme hva som er best for deg. Og det er jo ikke de sin jobb å bestemme hvordan du skal bruke telefonen, du har jo tross alt brukt flere tusen på den og burde da få lov til å gjøre hva du vil med den.

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at push notifications har ekstremt mange fordeler over ekte multitasking (og vice versa). Det finnes MYE du kan gjøre med push notifications som du ikke kan gjøre med ekte multitasking (og vice versa). Ett eksempel kan være om du starter et spill på telefonen og får opp en liste over venner som også har spillet installert. Du trykker så på "invitér venner". Da får dine venner opp en melding på sin telefon om at du ønsker å spille og din venn kan da trykke på "Avbryt" eller "Spill". Med ekte multitasking måtte du meldt fra til alle de andre spillerne ved hjelp av sms, telefon eller IM før dere kunne spille sammen. Noe annet du kan gjøre med push notifications er å "multitaske" ALLE applikasjonene på telefonen samtidig året rundt uten at telefonen blir treg, ustabil eller tapper batteriet. Det funker nok heller dårlig med ekte multitasking om du har 100 applikasjoner :) Uansett, det beste er selvsagt å ha både i pose og sekk, så vi får håpe Apple fikser ekte multitasking etterhvert slik at vi kan bruke push på de applikasjonene som drar best nytte av det og ekte multitasking på de applikasjonene som drar best nytte av det.

 

Nå misforstår du litt her. Push-notifications utelukker ikke multitasking, og visa versa. Det er programmene som bruker Push-notifications, og OS'et som bruker multitaskinga.

 

For å ta ditt eget eksempel:

Ett eksempel kan være om du starter et spill på telefonen og får opp en liste over venner som også har spillet installert. Du trykker så på "invitér venner". Da får dine venner opp en melding på sin telefon om at du ønsker å spille og din venn kan da trykke på "Avbryt" eller "Spill".

Det har ingenting å gjøre med multitasking, og mange programmer har lignende systemer.

 

Så kanskje ikke jeg fremhevet mitt punkt tydelig nok i første posten.

Problemet er ikke at de legger til push-notifications. Problemet er at de bruker det som en erstattning for Multitasking.

 

og da tilbake til eksempelet mitt.

Om du får en melding mens du er inne i et spill, så må du lukke spillet og starte det andre programmet for å lese meldingen.

Med multitasking ville spillet bli satt på pause så du kunne lest meldingen, også er det bare å hoppe inn i spillet igjen.

Nå trenger det ikke bare å være spill, det kan være andre ting også. Men poenget er at fleksibiliteten øker med multitasking. Og det kan også være tilfeller der det kan trengs å kjøre flere programmer samtidig. Selv om for det meste vil det nok være til nytte for de som bruker lynmeldingsklienter sammen med andre ting.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

iPhone hadde jo multitasking på 2g og OS 1.1.4 eller lavere husker ikke helt, men de fjerna det for å spare på batteriet og brukervennlig het hvis jeg ikke husker feil og sikkert for minnet, er litt lenge sia nå så husker ikke alt enda. ligger sikkert noen linker om det på nette hvis noen orker og google det opp. hadde 2g selv på den tiden så husker godt når de fjerna multitasking i 2.0 eller 2.1 eller hva det var.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...