Gå til innhold

litt om dosering av betakaroten osv(helst kjappe svar)


Anbefalte innlegg

Hey

eg har gått på betakaroten en uke(en tablett hver dag)

men snakket med naturalab, og de sa det gikk helt fint å gå opp til to. Noen erfaringer her?

og når bør eg ta da på soldager(hvor eg går i solarium) og når bør eg ta da når eg ikke tar sol

evt skal eg ta før og etter solarium på soldager, og morgen/kveld på vanlige dager?

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betakaroten er vel så vidt jeg vet bare et provitamin til A - Vitamin som kan utvikles til A - Vitamin, og dermed så vil du få samme farge ved det som hvis du f.eks spiste gulrøtter, men du skal spise en god del gulrøtter for å få i deg like mye som i en tablett, og hvis du ikke soler deg en god del så du får en ganske mørk brunfarge så vil du som oftest med to tabletter ende opp som AnewZ nevnte å se ut som en gulrot. Du bør nok holde deg til å ta en tablett daglig.

Lenke til kommentar
men du skal spise en god del gulrøtter for å få i deg like mye som i en tablett

 

Faktisk er det nok med to gulrøtter. Da får du i deg akkurat det samme som den daglige dosen med betakaroten (som man trenger).

 

Men hva er den dosen? 9mg? Uansett så lærer man noe nytt hver dag :)

Lenke til kommentar

Men altså, unnskyld meg.. Denne tabletten er for å få en jevnere brunfarge, MED sol. Det virker som om TS tror man blir brun av å kun bruke denne. Det virker også som om han stresser med å bli brun. Snarveier er alldrig lurt, og du kan ende opp med å bli oransj, av den typen som ikke kan vaskes bort.

Lenke til kommentar

Tror neppe noen har lyst på Vitamin A forgiftning:

 

Overforbruk av vitamin A kan forårsake kvalme, irritabilitet og tåkete syn. I tillegg kan håndflatene og fotbladene bli oransjeaktige hvis en person har fått for mye vitamin A. Vitamin A-forgiftning kan føre til veksthemming, hårtap og forstørret milt og lever i høy grad. Overdoser blant gravide kan gi skader på fosteret, og det kan være en sammenheng mellom for høyt A-vitamininntak og benskjørhet hos enkelte. Isbjørnlever har et ekstremt høyt innhold av vitamin A og er derfor giftig.

 

Anbefalt dosering av vitamin A er 0,8-1 mg daglig. En barneskje tran daglig, gir ca 0,25 mg. Tradisjonelt norsk kosthold gir rikelig med vitamin A.

 

For små barn er det viktig å passe på hvor mye vitamin A man inntar. Et produkt som Sana-sol gir 0,5 mg vitamin A pr dagsdose. Så om man kombinerer en skje tran, og en skje Sana-sol, er man allerede oppe på et høyt nivå, faktisk opp i mot anbefalt maksdose.

 

Anbefalt døgndose tran: 5 ml tran. Inneholder 0,25 mg vitamin A.

 

Hvis en tablett er 9mg ville jeg holdt meg til den ene, men hvis en tablett er 3mg kan du nok gå for to, hvis du soler deg nok.

Lenke til kommentar
Tror neppe noen har lyst på Vitamin A forgiftning:

 

Overforbruk av vitamin A kan forårsake kvalme, irritabilitet og tåkete syn. I tillegg kan håndflatene og fotbladene bli oransjeaktige hvis en person har fått for mye vitamin A. Vitamin A-forgiftning kan føre til veksthemming, hårtap og forstørret milt og lever i høy grad. Overdoser blant gravide kan gi skader på fosteret, og det kan være en sammenheng mellom for høyt A-vitamininntak og benskjørhet hos enkelte. Isbjørnlever har et ekstremt høyt innhold av vitamin A og er derfor giftig.

 

Anbefalt dosering av vitamin A er 0,8-1 mg daglig. En barneskje tran daglig, gir ca 0,25 mg. Tradisjonelt norsk kosthold gir rikelig med vitamin A.

 

For små barn er det viktig å passe på hvor mye vitamin A man inntar. Et produkt som Sana-sol gir 0,5 mg vitamin A pr dagsdose. Så om man kombinerer en skje tran, og en skje Sana-sol, er man allerede oppe på et høyt nivå, faktisk opp i mot anbefalt maksdose.

 

Anbefalt døgndose tran: 5 ml tran. Inneholder 0,25 mg vitamin A.

 

Hvis en tablett er 9mg ville jeg holdt meg til den ene, men hvis en tablett er 3mg kan du nok gå for to, hvis du soler deg nok.

 

Så med andre ord, du tørr ikke :p ??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Flyttes til riktig kategori.

 

I samme åndedrag kan jeg nevne at kunstig betakaroten er kreftfremkallende, så pass på at tilskuddet dere tar er naturlig fremstilt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

De fleste norske butikker selger tran. Vi får til og med reklamer for søppelet i ansiktet. Det er fortsatt kreftfremkallende.

 

Edit: Når jeg kommer på hvor jeg leste det om syntetisk og naturlig betakaroten, skal du få kilde :)

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...