Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk Eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Hvordan har dere valgt å jobbe med vedlegg 2, "A Year In Hong Kong"?

Lurer veldig på hvordan den oppgaven kommer til å bli, og om man må ha mye fakta om Hong Kong generelt osv. Hva tror dere?

 

Jeg har ikke tolket det som at vi må finne noe som helst info om Hong Kong.. :whistle: Jeg tror vedlegg 2 egentlig bare er der for å få oss litt mer i gang med forberedelsene, og kanskje vise litt hva oppgaven kan innebære. Det er jo egentlig bare en som forteller hvordan det var å bo i et fremmed land, og hvordan personen taklet det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lærerne våres sa i dag at de nesten var 100% sikre på at det ikke kom til å inneholde noen oppgave om å skrive noe brev. Siden denne eksamen skal være formel, mens ett brev er jo en uformel tekst. :p

 

Skal den være formell? :ohmy:

Lærern vår sa det i dag.

Lenke til kommentar
Lærerne våres sa i dag at de nesten var 100% sikre på at det ikke kom til å inneholde noen oppgave om å skrive noe brev. Siden denne eksamen skal være formell, mens ett brev er jo en uformel tekst. :p

 

Det finnes da formelle brev på engelsk? Application, brev til store ledere feks.

Du mente sikkert at et (formellt)brev blir alt for kort til å være en oppgave i del 2.

Endret av bajas11
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det er ikke sikkert. Ingen som vet om det blir enten formell eller uformel tekst. Det får vi vite imorra klokka 09.05. Det viktigste er at man finner bra nok stoff.

Lenke til kommentar

Fordeler/utlemper ved å studere i utlandet:

 

Fordeler:

- Språk og kultur: Du bor i et annet land og lærer dermed dette på en helt annen måte enn for eksempel når du reiser på ferie.

- Venner og nettverk: Muligheten til å knytte internasjonale kontakter er unik når du studerer utenlands. Dette kan være svært viktig senere i livet.

- Jobb etter studier: Utenlandsstudenter er av mange grunner svært ettertraktet i arbeidslivet. Språk, kultur og nettverk er viktige grunner til dette.

 

Ulemper:

Veldig enkelt kan man si at bakdelen med utenlandsstudier er at det er dyrere enn å studere i Norge (gjerne pga. skolepenger)

 

Noen som har noen flere ulemper? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg boikotta forresten den aktuelle tentamen og skrev heller en tekst om hvor dårlig jeg synes lærerplanen i norsk og engelsk er :p Noen som er enige?

Engelsktentamen_27.04.09_2MKB.doc

Hva fikk du på den da :p ?

Jeg fikk faktisk 5, læreren min var enig på en del punkter, og hun ville ikke "straffe" meg for å gå litt vekk i fra oppgaven :) Men, hu avslutta med "But please don't do this on the exam!" ;p

Lenke til kommentar
Jeg har valgt å ha om Australia, og lurer på om noen har noe tips om en eller to nyheter fra landet som omfatter en avsløring av kulturen eller sosiale verdier? : )

 

Jeg har også valgt australia, men synes både punktet om nyheter og sosial conditions / values var vanskelig.. Noen forslag`?

Lenke til kommentar
Dere som har funnet notater\kilder, har dere funnet for 1 bestemt land, eler hvordan har dere gjort deT?

 

Jeg fokuserer hvert fall på ett land... Det er det som står i oppgaven (hvertfall som jeg forstår den), og jeg rekker ikke å fordype meg ordentlig og finne recent events om to land :no:

Så tror ikke det er nødvendig altså ;)

 

 

Da trur ikkje eg heller :) Får nok ei oppgåve om å skrive om eit ka som helst engelsk talande land !

Lenke til kommentar
Hvis noen har noen recent events bortsett fra finanskrisen/obama, så hadde det vært flott om dere postet det her. (Fra et engelsktalende land såklart)

 

 

Har tatt Australia, satser på aborginere, og skal i vertfall ha en nyhet om "The stolen generation", hvor statsministeren i Australia akkurat har bedt om unnskyldning for de forferdelige de gjorde abourginerbarn i perioden 1880 - 1970.

 

Tror egentlig alt for mange satser på "feil hest", jeg personlig tror at Obama, svineinfluensa og slikt bare er å glemme. Men selfølgelig, tolk det til helvete om du vil.

 

Kan du linke til denne nyheten?

Lenke til kommentar
Her er saken om økt våpensalg etter at Obama tok over, på engelsk: CNN

 

Tror hvertfall at det er den saken jeg kommer til å bruke, skal ha om USA.

 

Hei, tenkte å bruke den samme saken, men hvordan skal du flette inn cultural and social values inn i denne saken?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hva skjer egentlig hvis man ikke dukker opp til eksamen. Idag så snakket vi om det, men ingen visste hva som kommer til å skje. Grunnen er at broren har også engelsk eksamen, men har er veldig syk. Kom ikke på skolen i dag, vet dere hva som skjer`?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Her er saken om økt våpensalg etter at Obama tok over, på engelsk: CNN

 

Tror hvertfall at det er den saken jeg kommer til å bruke, skal ha om USA.

 

Hei, tenkte å bruke den samme saken, men hvordan skal du flette inn cultural and social values inn i denne saken?

 

 

 

Altså, i USA har dei jo rett til å forsvara seg.. Viss noken e i huset deiras, kan dei skyta dei, også spør dei etterpå ka dei ville.. våpen bruken e blitt ein kultur..

Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig hvis man ikke dukker opp til eksamen. Idag så snakket vi om det, men ingen visste hva som kommer til å skje. Grunnen er at broren har også engelsk eksamen, men har er veldig syk. Kom ikke på skolen i dag, vet dere hva som skjer`?

Han må ha den igjen til høsten/vinter.

Lenke til kommentar
Her er saken om økt våpensalg etter at Obama tok over, på engelsk: CNN

 

Tror hvertfall at det er den saken jeg kommer til å bruke, skal ha om USA.

 

Hei, tenkte å bruke den samme saken, men hvordan skal du flette inn cultural and social values inn i denne saken?

 

At det er kultur for å ha privateide våpen i USA og at det er en del av kulturen. Samtidig er det mange våpen som kommer i gale hender(blant annet folk i ghettomiljøer o.l). Det er mange som blir skutt og drept i USA hvert år som følge aV den liberale våpenloven. Derfor argumenterer motstandere av privateide våpen og sier at det har en stor skade på samfunnet at så mange blir drept. På den annen side er det de konservative som er for at det enkelte individ selv kan bestemme om det skal eie våpen eller ikke.

 

Det vare bare sånn kort fortalt. Søk litt på google, du finner garantert noe :)

 

Hva skjer egentlig hvis man ikke dukker opp til eksamen. Idag så snakket vi om det, men ingen visste hva som kommer til å skje. Grunnen er at broren har også engelsk eksamen, men har er veldig syk. Kom ikke på skolen i dag, vet dere hva som skjer`?

Han må ha den igjen til høsten/vinter.

 

Men det er veldig viktig at han får tak i en legeattest som sier at han er syk, for ellers får du ikke hatt den på nytt ved en senere anledning. Tror du også får karaktere 1 da.

Lenke til kommentar

Har sett igjennom fra side 1 her nå, og ser at mange mister tråden. Fokuser på de direkte nøkkelordene og underliggende temaene, det lønner seg å samle konkret informasjon og da konsentrert rundt ordlyden i Temaheftet. Sannsyneligheten for at dette skal ende opp med oppgaver som har med svineinfluensa eller Obama er lik null, da kan du like godt finne stoff om tamiltigrene på Sri Lanka også. Obama er heller aktuell i forbindelse med ny-valget i denne våren, men bare som en underliggende del. Hovedsaken der, som kan fortelle noe om USA's verdier, er republikanerene og demokratenes motsetninger (og likheter vel å merke), og deres verdier, som danner basis for stort sett hele USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...