Elektrisitet Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hva med Susan Boyle? er hun recent nok? saken rundt henne viser jo at eh ... ? help, anyone? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Når du mener at du har valgt USA, hva er liksom sjanser at USA blir landet? Det det jeg tenker på. Oslo 92, Hvilke kilder har du brukt, når du har valgt landet USA. Lenke til kommentar
love-foofighters Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Dere som har funnet notater\kilder, har dere funnet for 1 bestemt land, eler hvordan har dere gjort deT? Jeg fokuserer hvert fall på ett land... Det er det som står i oppgaven (hvertfall som jeg forstår den), og jeg rekker ikke å fordype meg ordentlig og finne recent events om to land Så tror ikke det er nødvendig altså Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 OJA. Er det noen som har lagt ut linker\kilder om ett land? EKS: USA Funnet bare no kilder, men tror ikke det har noe med saken å gjøre... Lenke til kommentar
Oslo92 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Når du mener at du har valgt USA, hva er liksom sjanser at USA blir landet? Det det jeg tenker på. Oslo 92, Hvilke kilder har du brukt, når du har valgt landet USA. Det er jo sikkert en grunn til at de har skrevet, you may focus on one particular English-speaking country. Jeg tror ikke de velger ut et bestem land, hvis det skulle vært slik måtte vi har funnet ut om alle land som har Engelsk som official language. Lenke til kommentar
love-foofighters Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Tror dere disse recent events må være veldig seriøse, så lenge de forteller noe om kulturen eller verdiene.. blablabla... Kan jeg for eksempel bruke americas got talent eller eurovision songcontest osv? Endret 19. mai 2009 av love-foofighters Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 DERE SOM HAR VALGT ENGLAND! hva finner dere fakta om? og har dere funnet noen aktuelle nyheter? Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hei! Jeg kom, selvfølgelig, også opp. Slik jeg ser det er det en del viktige punkt å få med se - Det står i oppgaven at du skal skrive del 2 for et bestemt publikum og bestemt sjanger. "in a given genre and for a specific audience." - Oppgaven vil bestå av å skrive noe om hvordan du opplever det, altså sansynligvis ikke en altfor subjektiv og ikke så veldig "sakprosa" type tekst, samtidig som det vil peke der. Det er også viktig å få med seg følgende ting under forberedelsen: -Fordeler/ulemper ved å bo/jobbe/studere i et annet land. -Hvilke utfordringer kan du støte på. -Hvordan er de sosiale forholdene i landet du velger. Stor fattigdom, rare "skikker", politisk styreform og hvilken politikk som føres. -Nyheter som omhandler landet du har valgt. Det er viktig at denne nyheten sier noe om hvordan de sosiale forholdene i landet er. Merk dere at på side 6, som er det eneste viktige, kommer det flere ganger frem at de sosiale forholdene skal vurderes. Jeg tenkte å ta Jamaica, som faktisk har 2.5 av 2.8 millioner innbyggere med engelsk som førstespråk. Noen som har en link til Jamaica eller som har noe å tilføye listen min? LYKKE TIL ALLE SAMMEN! OBS: Vi har fått lov til å kunne LASTE NED WIKIPEDIA. Du har ikke lov å være på internett, men om du laster ned wikipedia kan du bruke det. <3 Endret 19. mai 2009 av Kanuca Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Jeg boikotta forresten den aktuelle tentamen og skrev heller en tekst om hvor dårlig jeg synes lærerplanen i norsk og engelsk er Noen som er enige?Engelsktentamen_27.04.09_2MKB.doc Konge! Er enig i alt du sier, og selv syntes jeg at undervisningen slik den er lagt opp bare er tragisk. Det hjelper ikke mye å kunne vite om samfunnsproblemer hvis du er på en togstasjon i England og ikke vet hvordan du skal ordelgge deg. Noen ganger virker det som om det ikke er engelsken de setter karakter på, men kunnskapen vi har om diverse temaer. Forøvrig har jeg valgt å skrive om USA, da vi har hatt en del om landet fra før. JEg veit bare ikke helt hvilke nyheter jeg skal ta for meg... Tenker jeg leiter litt rundt på nettsidene til NY Times og Washington Post. Kanuca: Jamaica hadde jo vært kult å skrive om, en ting som kanskje er verdt å ta med da er jo bruk av dop. Jeg husker jeg leste at de hadde ganske høy prosent med kjønnssykdommer, noe som kanskje du kan rette mot ungdom? Endret 19. mai 2009 av Haawy Lenke til kommentar
maya001 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har skikkelig problemer med punktet "insights you might gain into the social conditions and the values appreciated in the english-speaking country you choose to visit, study and/or work in"... Mener det da det engelsktalende landet jeg har valgt, eller generelt om man f.eks. studerer i et fremmed land... Og mener de da innblikk eller innsikt til verdier som for eksempel med hensyn til religion og tradisjoner og hva som anses som akseptabelt i landet osv. insights you might gain into the social conditions? Jeg er helt lost nå... Hadde vært supert om noen forstod litt mer enn meg om det her! (det håper jeg for all del at noen gjør, ellers blir dette en dårlig eksamen! ) Skjønner ikke denne helt jeg heller, for hvordan er det mulig å diskutere insikt du kan oppnå? for den innsikten har du jo ikke og vil ikke få den heller før du har vært der å oppnådd den... Da ville det jo ikke vært noe poeng i å dra til det aktuelle landet hvis du kunne sitte her å tenke deg til den aktuelle innsikten... bare for å kverrulere litt... Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 De punktene du har skrevet er akkurat det de vil at vi skal skrive om. Det vi kan gjøre er å oppgi kilder, bak disse punktene. Hvis du\dere skjønner? Lenke til kommentar
Bekkaa Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Tror dere disse recent events må være veldig seriøse, så lenge de forteller noe om kulturen eller verdiene.. blablabla... Kan jeg for eksempel bruke americas got talent eller eurovision songcontest osv? jeg spurte læreren min om akkurat det, og hun sa ikke skulle gjøre det, så... Lenke til kommentar
henningxt Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hvis noen har noen recent events bortsett fra finanskrisen/obama, så hadde det vært flott om dere postet det her. (Fra et engelsktalende land såklart) Har tatt Australia, satser på aborginere, og skal i vertfall ha en nyhet om "The stolen generation", hvor statsministeren i Australia akkurat har bedt om unnskyldning for de forferdelige de gjorde abourginerbarn i perioden 1880 - 1970. Tror egentlig alt for mange satser på "feil hest", jeg personlig tror at Obama, svineinfluensa og slikt bare er å glemme. Men selfølgelig, tolk det til helvete om du vil. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg tror presidentvalget er en veldig fin ting å ta med jeg! Han viser jo til en forandring i folket, og ikke minst så er det lett å finne stoff om det. Lenke til kommentar
noraaaaa Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har nå bestemt meg for å satse på USA og Guantanamo. Mye interessant i forbindelse med verdier i det amerikanske samfunnet her. Bare et tips til andre som fremdeles lurer på hva de skal ha om. Lenke til kommentar
Mortinho Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hvis noen har noen recent events bortsett fra finanskrisen/obama, så hadde det vært flott om dere postet det her. (Fra et engelsktalende land såklart) Har tatt Australia, satser på aborginere, og skal i vertfall ha en nyhet om "The stolen generation", hvor statsministeren i Australia akkurat har bedt om unnskyldning for de forferdelige de gjorde abourginerbarn i perioden 1880 - 1970. Tror egentlig alt for mange satser på "feil hest", jeg personlig tror at Obama, svineinfluensa og slikt bare er å glemme. Men selfølgelig, tolk det til helvete om du vil. Det er over et år siden statsministeren ba om unnskyldning vel? Jeg sliter skikkelig med å finne noen nyheter. Noen som har noen tips? Endret 19. mai 2009 av Mortinho Lenke til kommentar
etnies Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hvordan har dere valgt å jobbe med vedlegg 2, "A Year In Hong Kong"? Lurer veldig på hvordan den oppgaven kommer til å bli, og om man må ha mye fakta om Hong Kong generelt osv. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 De kan da ikke kreve at vi må ut med masse informasjon om Hong Kong. Jeg tenker heller at vi kanskje blir bedt om å skrive et leserbrev, som ligner på det vedlegget. Eventuelt blir vi spurt om hva slags stil det er skrivd i eller noe sånt... Lenke til kommentar
laddi Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hva med valget i India som har pågått den siste måneden? Lenke til kommentar
Glava Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Heisann alle sammen jeg tenker på dokumentaren som omhandlet blind vold bandt unge i england... gikk på tv 2 forrige uke ... det er jo et samfunnsproblem.... videre har jeg hatt mange skriftlige prøver i engelsk som har vært eksamen tidligere og i alle var det at en skulle skrive til et publikum som var tenåringer... typisk - skriv et innlegg i en ungdoms avis... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå