Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk Eksamen 2009

Anbefalte innlegg

Men jeg tenker, kan det ikke være dumt å fokusere på ett spesifikt land, hvis man får en oppgave som handler om et spesifikt land?

Jeg tenker på tentamen vi hadde, som var en tidligere eksamen, hvor vi skulle finne kilder om sosiale problemer, og den eneste oppgaven jeg syns var noe å skrive om når tentamen kom, var om et sosialt problem jeg ikke hadde funnet noenting om..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre enn meg som har valgt for seg England som land?

Lurer på om noen har noen ideer til siste punktet på forbredelses arket: "one or two recent events in the news...that reveal something about the cultural and social values in the country".

Jeg har også valgt England ja, og lurer enormt på hva slags nyhet dette kan være... Føler ikke akkurat at det har skjedd så mye der borte i det siste. Nord-Irland er vel ikke "recent" nok, og finanskrisa "revealer" kanskje ikke "something about the cultural and social values in the country" akkurat? Håper noen finner på noe bedre enn meg :dontgetit:

Finanskrisen kan jo avsløre at amerikanere mener at man er sin egen lykkes smed. Muligheten til å tjene mer penger har bydd seg og alt gikk i dass. Noen som kan formulere bedre?

Lenke til kommentar
Men jeg tenker, kan det ikke være dumt å fokusere på ett spesifikt land, hvis man får en oppgave som handler om et spesifikt land?

Jeg tenker på tentamen vi hadde, som var en tidligere eksamen, hvor vi skulle finne kilder om sosiale problemer, og den eneste oppgaven jeg syns var noe å skrive om når tentamen kom, var om et sosialt problem jeg ikke hadde funnet noenting om..

Nei, jeg er ganske sikker på at valg av land ikke skal bli no problem. De kan ikke si til oss at vi skal fokusere på et land vi velger selv, så skriver de på eksamen at vi må skrive om et land de har bestemt.

Det funker jo ikke ..

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg har fått inn i writer etter forberedelsestimene:

Social conditions

- politics

- people

- celerations, traditions, customs

- multiculturism

- history

- change in society

Values

- family values

- religion

- love of tradition

- the american dream

- work ethic

- “stiffupperlip” (jeg er ikke helt sikker på om jeg fikk med meg riktig ord fra tavla her :p)

Recent events

the USA, the UK, Australia, South Africa, India, Sri Lanka (Ceylon), Pakistan, Canada, Alaska, New Zealand, Zimbabwe, Kenya, Tanzania, Hong Kong, Jamaica, Malaysia, Bangladesh, Namibia, Botswana, Uganda, Ireland, Malta, Yemen (closed), Papa New Guinea, Singapore, Belize, Gibraltar

Relevant films

The Last King of Scotland

American History X

Experience (læreboka)

p. 34-35, p. 42-43, p. 49 (poem), p. 51-53, p. 128-133, p. 134, p. 136-141, p. 141, p. 143-147, p. 163-170, p. 171-175, p. 237-241, p. 246-254

Sites

Thesaurus.com

Dictionary.com

En side om hvordan det er å flytte til et nytt land

Visiting

- new places

- you see things from a tourist point of view

- you don't see the whole picture

- you get a superficial level of knowledge

- you can practise everyday english

- Are you alone? With friends? Colleaguer?

- Holiday

- Business, conference, meeting – better international relations

- Visit family – understand extended family better

- keep traditions alive

Studying

- AFS/STS (riktig link?) – language schools abroad

- short courses

- Speak, EF

- you can take a year abroad while studying in Norway

- Erasmus/Comenius programme

- exchanges

- across the Pond

- new career possibilities

- learn language + about the culture

- immersed in the culture

Work

- your area of expertise is needed in another country

- your company expands international business

- maybe you just want to move to another country

- different culture can be a hurdle you need to get over. Obstracle.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen har noen ideer til siste punktet på forbredelses arket: "one or two recent events in the news...that reveal something about the cultural and social values in the country".

Jeg har også valgt England ja, og lurer enormt på hva slags nyhet dette kan være... Føler ikke akkurat at det har skjedd så mye der borte i det siste. Nord-Irland er vel ikke "recent" nok, og finanskrisa "revealer" kanskje ikke "something about the cultural and social values in the country" akkurat? Håper noen finner på noe bedre enn meg :dontgetit:

Finanskrisen kan jo avsløre at amerikanere mener at man er sin egen lykkes smed. Muligheten til å tjene mer penger har bydd seg og alt gikk i dass. Noen som kan formulere bedre?

Var England det var snakk om her, ikke amerikanerne.... Er jo 1000 ting å skrive om Amerika; gun problems etc.

Lenke til kommentar

Hva med han lille gutten som smelte hun jenta på tjukka, og senere fant ut at han faktisk ikke var faren? Kan dette ha noe med at mange av britiske barn er trøbbel, noe ala "Brat Camp"? XP

Noen som har noe innspill, eller noen andre news.

Lenke til kommentar
Dette er hva jeg har fått inn i writer etter forberedelsestimene:

Social conditions

- politics

- people

- celerations, traditions, customs

- multiculturism

- history

- change in society

Values

- family values

- religion

- love of tradition

- the american dream

- work ethic

- “stiffupperlip” (jeg er ikke helt sikker på om jeg fikk med meg riktig ord fra tavla her :p)

Recent events

the USA, the UK, Australia, South Africa, India, Sri Lanka (Ceylon), Pakistan, Canada, Alaska, New Zealand, Zimbabwe, Kenya, Tanzania, Hong Kong, Jamaica, Malaysia, Bangladesh, Namibia, Botswana, Uganda, Ireland, Malta, Yemen (closed), Papa New Guinea, Singapore, Belize, Gibraltar

Relevant films

The Last King of Scotland

American History X

Experience (læreboka)

p. 34-35, p. 42-43, p. 49 (poem), p. 51-53, p. 128-133, p. 134, p. 136-141, p. 141, p. 143-147, p. 163-170, p. 171-175, p. 237-241, p. 246-254

Sites

Thesaurus.com

Dictionary.com

En side om hvordan det er å flytte til et nytt land

Visiting

- new places

- you see things from a tourist point of view

- you don't see the whole picture

- you get a superficial level of knowledge

- you can practise everyday english

- Are you alone? With friends? Colleaguer?

- Holiday

- Business, conference, meeting – better international relations

- Visit family – understand extended family better

- keep traditions alive

Studying

- AFS/STS (riktig link?) – language schools abroad

- short courses

- Speak, EF

- you can take a year abroad while studying in Norway

- Erasmus/Comenius programme

- exchanges

- across the Pond

- new career possibilities

- learn language + about the culture

- immersed in the culture

Work

- your area of expertise is needed in another country

- your company expands international business

- maybe you just want to move to another country

- different culture can be a hurdle you need to get over. Obstracle.

Dette var til så mye hjelp! Skulle ønske vi gjenomgikk sånn p åskolen :(

Lenke til kommentar

Hva med han lille gutten som smelte hun jenta på tjukka, og senere fant ut at han faktisk ikke var faren? Kan dette ha noe med at mange av britiske barn er trøbbel, noe ala "Brat Camp"? XP

Noen som har noe innspill, eller noen andre news.

Hvorfor trenger vi egentlig en nyhet, virker litt urelevant.. :whistle:

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger vi egentlig en nyhet, virker litt urelevant.. :whistle:

Litt enig. Skjønner ikke helt hvordan vi skal vinkle det til å studere/arbeide/besøke et engelsktalende land. Om vi skal skrive om begge deler i samme tekst liksom. Måtte i så fall vært om vi fikk en egen tekst hvor vi kun skulle diskutere nyheten i forhold til sosiale verdier osv i landet.

Men huff, skikkelig usikker på denne oppgaven. Syns det er vanskelig å gjette seg til hva slags oppgaver vi kan få. (Og det er vel egentlig meningen, så utdanningsdirektoratet har gjort en god jobb.) :p

Mye av det dere sier er til hjelp hvert fall, så takk!

Lenke til kommentar

For å klarere det folkens, social values betyr ikke nødvendigvis sosiale verdier, men kan også bety samfunnsverdier :thumbup:

Det var nok fordi social issues betyr samfunnsproblemer, ikke sosiale problemer :)

Lenke til kommentar
For å klarere det folkens, social values betyr ikke nødvendigvis sosiale verdier, men kan også bety samfunnsverdier :thumbup:

Det var nok fordi social issues betyr samfunnsproblemer, ikke sosiale problemer :)

Jeg synes det blir så vanskelig å finne informasjon når vi får et tema som sosiale verdier, eller sammfunnsverdier da... Det omhandler jo så utrolig mye at det er vanskelig å velge ut info... :no:

Samfunnsverdier, hva er det liksom? Eller hva er det sammfunnsverdier IKKE er, er kanskje et bedre spørsmål? :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...