Gå til innhold

Poeng med "high-end" raid kontroller mot SATA disker

Anbefalte innlegg

Driver å setter sammen en "lekeserver" og hadde tenkt å kjøre RAID 10 på den med 8 stk SATA 1TB 7200 RPM disker.

Lurer på om jeg skal gå for en "proff" RAID kontroller som Adaptec 5805 eller er det meningsløst med slike disker? Burde en istedet bare gå for noe integrert på hovedkort eller type HighPoint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver å setter sammen en "lekeserver" og hadde tenkt å kjøre RAID 10 på den med 8 stk SATA 1TB 7200 RPM disker.

Lurer på om jeg skal gå for en "proff" RAID kontroller som Adaptec 5805 eller er det meningsløst med slike disker? Burde en istedet bare gå for noe integrert på hovedkort eller type HighPoint?

Kommer jo ann på hva du skal bruke det til, har dårlig erfaring med integrerte raid kort når en harddisk havarerer, kunde hadde alle viktige opplysninger på det raidet og holdt på å gå konkurs uten backups ;)

Lenke til kommentar
kunde hadde alle viktige opplysninger på det raidet og holdt på å gå konkurs uten backups ;)

er enkelte bedrifter som må gå på en smell før de innser at det ITfyren vil ha penger til selvom de ikke ser et direkte resultat av det faktisk er nødvendig.

men et proffkort vs onboard har mange fordeler, et proffkort kan du kjøpe batteri du kobler på som sikrer trygg nedkjøring av raidet med strømtap så ikke du ender med korrupte filer eller (selvom mikroskopiske odds) korrupt raid.

du får også en veldig variert ytelse på onboard raidene i forhold til hardware raid/proff kontrollere.

annet problem som jeg selv har truffet på et par ganger at gjerne hovedkortet tar kvelden hva skal de da gjøre? måtte jakte ned et likt eller skulle gjenbygge det på et annet kort som med onboard ikke alltid går bra, en generelt mye lettere prosess med et proffkort.

jeg hadde selv hovedraidet i filservern min på et 3805 som når jeg hadde behov for flere disker kunne uten problem utvide over på en 3405 jeg hadde liggende så når den også full flyttet det uten problem over på et 31605 og er nå tilbake til utvide på første 3805 :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...