MysticoN Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) sliter litt med min Dell laptop. Problemet startet med at jeg ikke fikk instalere et program for jeg ikke hadde tilgang til ei temp fil i usermappa mi. Jeg får ikke åpnet mappen eller slettet den. Har også kjørt en panda scan, SUPERAntiSpyware og prøvd å kjøre den intigrete scan disk programmet som følger med windows. Får beskjed om at det må kjøres under oppstart av windows men den starter aldri samme hvor mange ganger jeg prøver. noen som har noen forslag til hvordan få bekjempet dette problemet? Endret 19. mai 2009 av MysticoN Lenke til kommentar
f0xmaN Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du kan prøve med å endre temp mappa til f.eks c:\temp høyreklikk min datamaskin -> egenskaper -> avansert -> miljøvariabler Husk å endre begge mappene der til c:\temp Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei! Lager harddisk klikkelyder når du prøver å lese data? Repetetive klikkelyder, også kalt "the click of death" er et veldig sikkert tegn på at harddisken er gone. Da bør du springe i butikken kjøpe ny og få hentet ut dataen på den gamle uten å bruke den som systemdisk samtidig. VIKTIG: Ikke kjør chkdsk om harddisken lager klikkelyder. Det kan gjøre vondt verre. Når det gjelder f.eks. filsystemproblemer som kan oppstå selv om harddisken er OK: her bør du prøve å kjøre chkdsk under oppstart. Det finnes flere måter å gjøre det på. Har opplevd at filsystemet har vært så korrupt at windows ikke greier å planlegge en slik kjøring selv. Du har da noen alternativer: 1: Sett inn en windows CD og start opp denne. Kjør den så inn i kommandolinje og logg deg på windowsinstallasjonen din. Kjør chkdsk /f (muligens også /r, men sitter ikke på en windows maskin nå. chkdsk /? gir informasjon om tilgjengelige kommandoer, du kan også hente ut mer informasjon om kommandoen ved å skrive f.eks. chkdsk /f /?) 2: Start opp maskina i sikkermodus med kommandolinje (vet ikke hvorvidt dette gjør at du får kjørt chkdsk, men det er lov å prøve). Kjør chkdsk som i punkt 1 3: Bruk liveCD, f.eks. hirens bootCD (google it), eller windows PE miljøer. Kjør chkdsk derifra. 4: Ta ut harddisken, sett den i en stasjonær PC/17" HP laptop med to harddisker (eller annen laptop med 2) i stedet for harddisk nr. 2. Kjør chkdsk. 5: drit i det. Formater og reinstaller 6: Tennvæske + lighter (gjøres utendørs på eget ansvar) 7: Andre former for destruksjon 8: Lat som ingenting (anbefales ikke) Mvh. Magnus Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 takker for et godt svar. Er vel kjent til den klikke lyden du snakker om siden jeg har hatt det problemet et par ganger på min stasjonære gjennom årene. Har ikke hørt noen lyder fra min laptop "enda". Har prøvd chkdsk via windows og CMD i både normal windows og i safemode / safemode commando uten at det hjalp. Kjører win 7 RC1 så kan hende at det er noe i det. Har ingen andre HD'er å teste siden dette er min første laptop og formatere er jeg ikke så veldig keen på. er det ikke et annet program som kan gjøre chkdsk jobben like bra eller eventuelt bedre? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 prøv å laste ned " Dell 32 Bit Diagnostics (Graphical User Interface version) " http://support.euro.dell.com/support/downl...p;fileid=265259 denne kjører man og få opplysninger om pc's tilstand. lykke til Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Om du kan plassere harddisken i en stasjonær pc kan du og kjøre chkdsk. Nye laptoper har data grensesnitt. Om ikke prøv å kjør chkdsk fra win7 plata. Det er jo og mulig at programmet ditt ikke fungerer med win7, og at det da bare er å avinstalere det... Lenke til kommentar
f0xmaN Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 takker for et godt svar. Er vel kjent til den klikke lyden du snakker om siden jeg har hatt det problemet et par ganger på min stasjonære gjennom årene. Har ikke hørt noen lyder fra min laptop "enda". Har prøvd chkdsk via windows og CMD i både normal windows og i safemode / safemode commando uten at det hjalp. Kjører win 7 RC1 så kan hende at det er noe i det. Har ingen andre HD'er å teste siden dette er min første laptop og formatere er jeg ikke så veldig keen på. er det ikke et annet program som kan gjøre chkdsk jobben like bra eller eventuelt bedre? Har nok ikke noe å si om du kjører win7. For så lenge du ikke vil bruke min løsning for å se om problemet løser seg midlertidig så: ta backup, full formatering og legg inn os på nytt. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du kan jo bruke noen $ på SpinRite: http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Jeg har gode erfaringer med den. Er det noe fysisk feil med disk eller sektorer vil de bli funnet og som regel rettet av SpinRite. Jeg pleier også å kjøre SR en gang i året ca på alle mine HDDer for å være proaktiv mot de vanligste diskfeilene. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 prøv å laste ned " Dell 32 Bit Diagnostics (Graphical User Interface version) " http://support.euro.dell.com/support/downl...p;fileid=265259 denne kjører man og få opplysninger om pc's tilstand. lykke til har lastet den ned no, men har ikke minne pinne eller tom plate på jobb:/ så får vente til jeg kommer hjem igjen. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) har da startet med Dell 32 Bit Diagnostics. error code: 4c00:041C MSG: System - Channel 2 is not operating correctly Error Code 4c00:082D MSG: SYSTEM - No IRQ13 Following a denormalized operand. Expected: 0002h Actual: 000h Error Code: 0F00: 137b MSG: DVD RW_2- Disk is missing/blank, insert data disk (example: RCD) Dette var under en express test. Endret 21. mai 2009 av MysticoN Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Dette tror jeg enten er en hardware feil på hovedkortet, eller en dårlig justert bios. Gå inn i bios, finn det som har med harddisken din å gjøre, og sett ting der til AUTO. Se om du får ting til å fungere etter at du har gjort endringer der. Gå igjennom bios iflg manualen som fulgte med din pc og sjekk om ting er annerledes hos deg. Hjelper ikke ting nå, så følg dette videre: -Boot med Windows CD'en, og vær sikker på at du sletter alle partisjoner når du kommer til det bildet der windows viser deg hardisken din, og bygg ting opp på nytt, og vær sikker på at ting blir formatert. -Ta backup før du gjør dette, hvis mulig. Hjelper ikke dette, hadde jeg tatt kontakt med Dell og sagt ifra om feilmeldingene du får. Endret 22. mai 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) ta kontakt med dell support via e-mail, lim inn feilmeldinger. da får du svar snarest.: http://support.euro.dell.com/support/topic...;l=no&s=gen lykke til Endret 22. mai 2009 av p@ge Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 spinrite fant ikke noe. tok søk 2 og søk 4 på både C: og en annen bootable disk jeg fant der. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) fant en "feil" ved spinrite også. A critical error accurred at: 9570 eax: 0009AF52 esi: 00003FE0 ebx: 0000E441 edi: 00000002 ecx: 000003F0 ebp:00003FAE edx: 000006FA esp:00003F5E ds: 0040 es: 33FF fs: 6FE8 gs: 3F3B ss: 33FF fl: 0A47 Edit: Etter hva jeg kan se så er problemet kun på en folder: C:/User/Mysticon/appdata/local/temp Det er denne foldere som ikke er leselig, og det er tydelig at Impulse trenger å bruke denne folderen ved instalasjonen. Er det en mulighet å be windows om å bruke en annen temp katalog eller at de ikke skal bruke den katalogen lengre? Vet dette er en midlertidig løsning, men kunne vært greit å fått spillt litt menst jeg venter på svar fra Dell og pc'en virker som normalt utenom den katalogen. Endret 24. mai 2009 av MysticoN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå