Gå til innhold

Primære og unike nøkler (mysql)

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her litt forvirret over primærnøkler og unike nøkler i mysql. Jeg burde vel strengt tatt ikke være det siden jeg har hatt litt om det i et fag i forrige semester, men nå sitter jeg nå her.:p

Nå må dere høre om jeg har fått det riktig:

Primærnøkkel er altså for å entydig identifisere en rad i en tabell. En eller en kombinasjon av fler felt kan være primærnøkkelen. Unike nøkler er for å definere hva som skal gjøre en rad unik, altså hvor definisjonen på duplikater. Også her kan en eller en kombinasjon av fler felt være den unike nøkkelen.

Det som ble så rart for meg var at jeg trodde primærnøkler skulle gjøre det unike nøkler gjør. Og da ble jeg litt usikker på poenget med primærnøkler. Ja, det brukes til å entydig identifisere en rad, men hva er egentlig det godt for? Indexering? For det brukes jaffal ikke til å forhindre duplikater, det har vi unike nøkler til.

Kanskje det egentlig er veldig logisk og jeg bare er litt lost nå. Håper noen kan opplyse meg litt her. ;)

Endret av harrir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bare trøbler litt mer enn nødvendig .. :) En primærnøkkel må også være en unik nøkkel, en av de potensielle unike nøklene i en tabell bør være definert som primærnøkkel. I og for seg ikke noe hokus pokus - men databasesystemet vil ofte optimalisere ting for søk på primærnøkkel.

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...