Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp mellom privatpersoner - varen absolut ikke som beskrevet. Forliksråd - men i tilfelle hvor?

NgZ

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Apple iPhone fra QXL av en privatperson. Annonsens innhold:

"mobilen er kjøpt i USA og er ikke låst ..men det kjedd noen feil med den ...det kommer bare bilde på apple og det skje ingen ting annet ,mobilen går ikke videre til meny ,,jeg prøvde og hold hejmme knapp og power knapp samtide og da komme bilde på en mann som sier ( hei ) på russisk språk , jeg prøvde å restor den på itunes men det kommer at mobilen har en feil og må restor den for å kunne bruke den med itunes,,jeg prøvde å RESTOR den men det kommer melding at mobilen kan ikke RESTOR (error 1604)

mobilen har ingen store riper bare veldige lite riper på bak side men ingen i skjermen ,

mobilen er kjøpt rundt 15/7/2008 i USA

det er ingen ting som følger med mobil." Ja, jeg vet jeg var dum. Så er den biten avklart.

Problemene som påpekes tyder på rene softwarefeil, og jeg tenkte "Hei, dette kan fikses. Bilig iPhone."

Den gang ei.

- Telefonen har en sprekk i siden, hakk som det ser ut som om stammer fra skraping/dunking i asfalt e.l, riper rundt skjermen der den har vært åpnet, m.m.

- Den har tydelig vært åpnet, forseglingen er brukt, og den er sannsynligvis forsøkt fikset.

- Irr på kontakter tyder på vannskade

- Den tar ikke til seg lading. Batteribytte hjalp heller ikke. Om problemet er at den ikke lader batteriet, ikke klarer å hente strøm fra batteriet eller begge deler aner jeg ikke.

Selger hevder hun har solgt den som defekt, og at den stemmer med beskrivelsen. Det gjør den jo helt klart ikke, men hvor mye av de andre skadene kunne jeg forventet/krevd at hun nevnte? Selger skriver langt bedre norsk i mailer enni annonsen, og for meg ser det ut som om hun spilte dum med vilje, nettopp for at noen skulle tenke "sikkert lett å fikse" - men dette blir spekulasjoner.

Det må uansett være klart at hun har handlet urederlig - ripene og hakkene er det ikke mulig å ha oversett. Vannskadene derimot, kan det være vanskeligere å bevise, men jeg vil tro at det at telefonene har blitt åpnet, sannsynligvis blitt forsøkt reparert, vil kunne ha noe å si.

Jeg har allerede sagt ganske klart fra at denne saken handler i forliksrådet dersom hun ikke

1: er villig til å heve kjøpet, eller

2: går med på å betale mellomlegget mellom det eg betalte, og det jeg får for telefonen på QXLmed en sannferdig beskrivelse.

Jeg har latt saken ligge litt nå, og har vel innsett at jeg har gått over fra å venta på svar på mail som aldri kommer, og innse at kjerringa har sagt takk for seg i denne saken.

Selv om jeg egentlig ikke gidder, har jeg lyst å ta saken inn for forliksrådet. Litt slit skal hun ha for svindelen sin. Slike folk ødelegger for hederlige mennesker på nettauksjoner.

Men hvordan går jeg frem? Jeg burde vel funnet ut mer om dette selv, og skal lese litt mer om det i kveld, men vil gjerne ha noen innspill:

- tips til alt mulig rundt dette, hva jeg bør gjøre og ikke bør gjøre. Aldri vært borti dette før.

- Hvor skal møtene med forliksrådet finne sted? Jeg bor vest i landet, hun bor øst. Å fly frem og tilbake frister lite. Er det mulig å gjøre dette via skype/telefon/videokonferanse o.l.?

Gode råd settes stor pris på, beklager langt og kanskje litt uoversiktlig innlegg.

red: "En forliksklage behandles vanligvis i Forliksrådet i den kommunen hvor innklagede bor eller har forretningssted." i følge nettsidene til lunner kommune. Litt mer info om dette og muligheter for andre løsninger ønskes.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Visste ikke at Kjøpsloven har jeg lest, men det hjelper lite å ha rett om man ikke får rett. Visste ikke at forbrukerrådet brydde seg med kjøp mellom private, da fyrer jeg av en mail dit og hører hva de sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...