Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble bilsubwoofer til PC anlegg - strøm?


Anbefalte innlegg

Hei. Har vært heldig og fått en subwoofer ment for bil gratis av en venn. Det er en Clarion srv 202 8". Den har RCA inngang men kan kobles til PC via en overgang fra minijack jeg fikk med. Problemet er strømforsyningen, da clarionen er ment for 12v fra bil. Har forhørt meg på clas olson og biltema samt elkjøp uten å finne en fornuftig omformer eller annen måte å løse strømforsyningsproblemet på. Jeg vet det er mulig å ordne, da min venn har brukt den som en del av et PC høytaleranlegg tidligere ved å bruke et bilbatteri.

 

mbizjb.jpg

Strømtilkoblingen er der de 3 ledningene kobles til, til høyre i bildet. Noen gode tips til hvordan jeg får ordnet strømproblemet? Vil helst unngå bilbatteri, da jeg ikke har noe sted å ha det utenom midt på gulvet og det er relativt kostbart.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk hvor mye watt/ampere den trekker, så kanskje du kan bruke en strømforskyning(PSU) fra pc(altså egen PSU til suben). jeg brukte en PSU til å drive 50w forsterker til bilhøyttalere uten problemer. det hele kommer vel an på hvor mye strøm suben krever.

Lenke til kommentar

watt = spenning(volt) x strøm(ampere). så den krever 10amp. sannsynligvis så er dette også oppskrytt med mindre det er en påkostet og/eller dyr sub. greier seg nok helt sikkert med 5amp. min PSU på 250w fikset ihvertfall en "120w" forsterker uten problemer :) ampere er foressten ikke noe som blir tvangsfôret til enheten, den trekker bare det den trenger.

Lenke til kommentar

Hvis en slik kobles til en PC-PSU er det noe mulig at de små peakene med effekt den trekker blir for stor for PSUen og den vil koble ut. Du må dermed ha en ganske feit kondensator imellom med en diode i serie (som da reduserer spenning og dermed øker strømmen enda mer).

 

Et alteranativ til et bilbatteri er et mindre blybatteri, f.eks:

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...10000000A0A036A med en syklisk lader konstant tilkoblet (ikke sånn billigcrap som selges som bare er en trafo og et par dioder).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

gxi, det er en mulighet.

 

Verken biltema, clahs olson, elkjøp, lefdal eller den lokale bilstereo butikken hadde noe som passet. Det nærmeste var en "multiadapter" som kosta nærmere 600 kr, men den hadde feil utgang, så da måtte jeg klippet og funnet en korrekt enhet så jeg får koblet den til subwooferen. (Hva nå den lille hvite firkanten heter, 4 pins ihvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...