Gå til innhold

Brødet i kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om du ønsker brød som ikke varer mer enn noen dager så..

MEN skal brødet vare over 1 uke så SKAL det IKKE være slik..

brød i kjøleskapet er genialt..

tror faktisk brødet kan holde seg der i 3 uker hvis jeg ikke tar helt feil...

Lenke til kommentar

Jeg skjærer opp brødet i butikken i en sånn maskin som skremmer vettet av folk over 60, og legger det rett i fryseren. Når jeg tar opp skivene tar det ca. 10 minutter før det er klart til å spises, og 11 minutter før det er ødelagt. Jeg er blitt en ninja på å taime det.

Lenke til kommentar

Brødskjæremaskin er perfekt måte å ødelegge eit brød på. :p

Blir kanskje ikkje like stor skade dersom ein frys det og tar opp ein og ei skive, men eg kutter aldri opp eit ferskt brød for å ha i brødboksen.

Lenke til kommentar

Vi bruker bare å ha brødet på benken i en lufttett pose, ikke ofte vi opplever gammelt brød siden vi spise ganske mye brød. Har vi noe brød utover det på benken legges det i fryseren og varmes opp når det begynner å bli tomt det på benken. Får gratis brød fra jobben (kom netopp fra jobb med ca 10 brød faktisk + to pakker biff) så er alltid minst 5 brød i fryseren.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jaja, det finnes en tråd for omtrent alt.

Hvis du har brødet i brødpose, ikke lukk den helt men la det komme inn litt luft. Da blir ikke brødet klamt, men holder seg noenlunde ferskt.

Lenke til kommentar
om du ønsker brød som ikke varer mer enn noen dager så..

MEN skal brødet vare over 1 uke så SKAL det IKKE være slik..

brød i kjøleskapet er genialt..

tror faktisk brødet kan holde seg der i 3 uker hvis jeg ikke tar helt feil...

Jeg er av samme oppfatning.. På tross av mye som er skrevet om det motsatte, mener jeg at brødets forringelse, mugning eller uttørking, går seinere med 4 grader enn med 20...

Lenke til kommentar
Brødskjæremaskin er perfekt måte å ødelegge eit brød på. :p

Blir kanskje ikkje like stor skade dersom ein frys det og tar opp ein og ei skive, men eg kutter aldri opp eit ferskt brød for å ha i brødboksen.

Den brødkutteren er genial. Hvis da brødet legges i fryseren unngår en at brødet sprekker opp i den buede skorpen (frostsprenging).

Lenke til kommentar
Jeg skjærer opp brødet i butikken i en sånn maskin som skremmer vettet av folk over 60, og legger det rett i fryseren. Når jeg tar opp skivene tar det ca. 10 minutter før det er klart til å spises, og 11 minutter før det er ødelagt. Jeg er blitt en ninja på å taime det.

Haha, samme her. Tar bare opp noen brødskiver fra frysen og gjør noe småtteri imens det tiner på benken. Har jeg det mer travelt så bruker jeg mikroen, men her er det også timingskills som gjelder. Bruker å sette mikron på tining og tine brødskivene nesten helt. Så tar jeg de ut og lar de tine siste biten i to-tre minutter på benken, da blir det like perfekt som ellers. Tiner du de for lenge i mikron så de blir varm og ferdigtina, så smaker de kongle.

Kjøper som regel 4-5 brød i slengen og kutter de opp på butikken og fryser de med en gang jeg kommer hjem. Spiser ganske mye brød i løpet av dagen, men på denne måten er det alltid ferskt brød å få. I tillegg slipper jeg å kjøpe brød så ofte når det er fryst.

Lenke til kommentar

Er økonomisk lønnsomt å kutte det opp på butikken og fryse det. Da tar man opp antall skiver man trenger og ingenting går til spille. Gjorde det samme selv før.

Men etter at jeg begynte å jobbe som brødpakker, så er det bare dagsferske brød som jeg får gratis jeg gidder å spise.

Kneipp anbefales ikke da det blir fortere tørt en annet brød, ihvertfall etter min erfaring.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjøper som regel 4-5 brød i slengen og kutter de opp på butikken og fryser de med en gang jeg kommer hjem. Spiser ganske mye brød i løpet av dagen, men på denne måten er det alltid ferskt brød å få. I tillegg slipper jeg å kjøpe brød så ofte når det er fryst.

Ferskt? Det er jo ikkje ferskt når det er oppkutta og dypfrose.

Noko eg fant på Google:

Kunde: Hei. Hvordan oppbevarer man brød best?

Bakeren: Hei! Litt avhengig av luftfuktigheten i huset ditt (tre, mur eller betong) er det fornuftig å oppbevare brød i keramikk krukke, brødboks i blikk eller tre eller klede. Keramikk og blikkboks er det beste om du har tørr luft i huset ditt (betong/mur) og treboks/klede funker bra i trehus eller hus med god luftfuktighet. Den kjemiske aldringen (det som gjør at det smaker gammelt av brødet) går raskest ved 0-4 grader,- så kjøleskap er ikke anbefalt. Kledet som er egnet til oppbevaring av brød bør være tettvevet tykk lin eller bomull. På tørre sommerdager kan kledet også fuktes litt (Latin-Amerika-varianten). Husk å vaske alt som du oppbevarer brød i med kalt eddikkvann - om det skulle skje at du får mugg på brød eller oppbevaringsremediet. I Norge har vi også tradisjon for å oppbevare brød i never-bokser/tiner el.l. (enten flettet never - eller tette neverbokser.) Selv har jeg en slik hjemme på kjøkkenbenken - og er svært godt fornøyd.

Hvordan skal man oppbevare brød slik at det holder seg best mulig?

Brød oppbevares best i romtemperatur i en tett plastpose. Du bør ikke oppbevare brødet i kjøleskapet. Da eldes brødet raskere, det vil si at det blir hardt. Kvaliteten på brødet blir litt dårligere når du fryser det. Du kan fryse brødet ditt men bruk en lukket plastpose.

Kunde: Hei! jeg har et spørsmål ang lagring av brød i fryseren. Hvordan oppbevarer man brød i frysen best mulig, slik at dem holder seg ferske??

Bakeren: Hei! Brød bør ikke fryses :) - om du MÅ er det best å fryse dem så ferske som mulig - og i plastpose. Du skal vite at dypfrysing forringer næringskvaliteten på mat generelt - også brød. Grove brød tåler bedre frysing mhp konsistens og skjærbarhet etter opptining. Spis brødet opp før du fryser det :)

The most ideal situation is a ceramic bread box (not one of the stainless steel ones). The ceramic lets the bread breathe and stay moist, but it still shields it from the worst of the dry air.
Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...