Timeo Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Dagbladet la ut en artikken for noen minutter siden om at det "på onsdag kommer en irsk rapport som på forhånd er spådd å ryste hele den katolske verdenen". Jeg legger merke til at det står "- Det var utstrakt seksuelt misbruk, spesielt på instutisjoner for gutter, sier tv-programmets skaper, Mary Rafferty til BBC. " Og dette er jo noe som høres kjent ut fra tidligere historier om den katolske kirken og overgrep, at det er gutter det er blitt begått overgrep mot. Og siden det ser ut til å være så omfattende kan man jo begynne å lure på om det er noe organisert bak dette? Uansett en forferdelig sak, og en skam for kristendommen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Kan være greit å få med seg Brennpunkt: For Guds Skyld. Tilsvarende overgrep blant norske barn som ble sendt på internatskole mens foreldrene misjonerte. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/479964 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hva er det med katolikker og små gutter egentlig? Er det en skjult agenda i den grenen av kristendommen, en agenda der prester og andre geistelige blir lovet at de skal snorkle i smågutter så mye de vil...? Eek: Hørte et eller annet sted at så mange som 8 av 10 av katolikker er tuklet med seksuelt på slike instutisjoner. Men det er såklart ikke noe verre om prester gjør dette enn andre folk, men det blir verre når de hele tiden preker om synd, skam og hvor alle andre havner hen når en ikke følger guds bud og såvidt meg bekjent står det ingen steder i bibelen at det er lov å forgripe seg på unger...? Med mindre prester får en egen verson av blekka da såklart med noen kapitler ekstra som omtaler hvordan de vil bli flyttet hvis de oppdages etc...... Men en kan jammen begynne å lure!!!! Først den saken i statene og nå dette? Kanskje den godeste paven egentlig styrer et digert bordell der de utlover "free meat" til alle som vil være prester? Eller er det dette en får når en har sinnsvake og unaturlige dogmer om kyskhet og skitten sex? Bare det at den kirken har opprettet «National Board for Safeguarding Children in the Catholic Church» sier jo sitt De må faktisk vernes fra de som i første omgang skulle verne dem.. Endret 19. mai 2009 av RWS Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Ja nå får nok være nok. Frem med øksa! Nå skal kristenpresters blod renne! Oppi fjellet! Men seriøst, dette er motbydelig. Jeg blir bare så forbanna og trist når jeg leser eller ser dokuer om sånt. Det er spesielt ille når det er folk som skal hjelpe barna som står bak selve overgrepene eller lar dem skje uten å gjøre noe. Fy faen! Endret 19. mai 2009 av RogueAlien Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg anbefaler South Park episoden Red Hot Catholic Love til dette temaet Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 En bruker så det opportunt å gå på person og ikke sak. Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. På bakgrunn av dette forsvant ’1’ innlegg, samt ’6’ svar på slettet innlegg. Kommenter og debatter, men på en saklig og skikkelig måte. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil forandre personers meninger dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Glem ikke å også ha respekt for den eller de med et annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Man kan jo lure på om det er en veldig sterk homo\pedo kultur blant prester i den katolske kirke, at de "heier" på verandre og forsikrer hverandre om at det er normalt, eller om det er en slags mental korrelasjon mellom de trekkene som gjør en mann egnet eller villig til å bli katolsk prest og å bli homo\pedo. Egentlig litt skummelt i begge situasjonene. I den første er det jo nesten som en konspirasjon, i den andre er det jo nesten grunn til å tro at alle katolske prester er noe man bør skygge unna :S Lenke til kommentar
MVR Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Forundrer meg ikke i det hele tatt. Har hørt flere tilfeller av dette. Ikke så rart siden disse prestene ikke får ha noen form for seksuell kontakt. De har også behov som må dekkes, og dette går utover de stakkars barna. Barn er både små, dumme og forferdelig lette å overgripe. Forferdelig! Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Man kan jo lure på om det er en veldig sterk homo\pedo kultur blant prester i den katolske kirke, at de "heier" på verandre og forsikrer hverandre om at det er normalt, eller om det er en slags mental korrelasjon mellom de trekkene som gjør en mann egnet eller villig til å bli katolsk prest og å bli homo\pedo. Egentlig litt skummelt i begge situasjonene. I den første er det jo nesten som en konspirasjon, i den andre er det jo nesten grunn til å tro at alle katolske prester er noe man bør skygge unna :S Jeg tror seksuell undertrykking er nøkkelordet her. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Men du hører jo ikke om buddhistmunker som gjør det samme? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Men du hører jo ikke om buddhistmunker som gjør det samme? Leste en bok som het "I Djengis Khans Rike" for en stund siden, en reiseskildring fra Mongolia, og der var det nevnt at det foregikk litt av hvert i de gamle buddhistklosterne før kommunistene tok over i landet (ikke at kommunistene var så særlig bedre), f.eks. at landet led hardt under syfilis og at de mistenkte at det var noe som kom fra de lamaene i klosterne og deres gutteprostiterte. Mener det stod nevnt flere ting, men det var alt jeg fant i øyeblikket. Ellers er det jo bare til å bruke google. Fant med en gang en artikkel om seksuelle overgrep i buddhist kloster: http://www.highbeam.com/doc/1P2-5107207.html Så ser ingen grunn til å tro at det er noe unikt for katolisismen. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jeg tror seksuell undertrykking er nøkkelordet her. Bibelen nevner et asketisk liv der man ikke har lov å gifte seg som "djevlers lærdommer", så det er jo rart at dette er noe katolikker blir oppfordret til. Og de som lever uten kone/ektemann har det som en gave fra Gud, ikke som plikt fra kirken. F.eks. nevner Jesus at det finnes evnukker som er evnukker fra fødselen. Endret 20. mai 2009 av Timeo Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Kan hende det er jeg er trøtt, eller at vinen har gått til hodet på meg, men jeg forstår ikke helt hva det er du vil frem til? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Og de som lever uten kone/ektemann har det som en gave fra Gud, ikke som plikt fra kirken. Da tror jeg de har missforstått den gave pakken temmelig kraftig.. Og som jeg sa i en annen tråd Timeo, jeg tror ikke at det er sundt å følge de gamle dogmene om avhold jeg.... For dette er hva du får når du faktisk gjør alvor av å følge slike idiotiske dogmer! Skal vedde på at det finnes en del unger som ikke syntes det var noe romantisk i det hele tatt at presten "sparte" seg til den rette.. Det vi burde ha gjort med slike syke sjeler er å henge de... Dessverre er ikke det en langvarig pine som står til hva de har gjort, så et laaaaaangt fengsels opphold er muligens bedre å tilby disse himmel losene... For vi vet hvordan andre innsatte behandler seksuelle avvikere i fengler rundt om og en kan jo bare tenke seg hvordan dagene til disse prestene vil fortone seg når de havner innafor sammen med det råeste avskumm slike fengsler kan tilby.... Tenker de får god tid til å revurdere hva som er helvette jeg og personlig syntes jeg det er dem vel undt? Måtte de leve i evig tid!!!! Noen ganger skulle jeg nesten ønske at helvette fantes, for det er der slike prester som disse passer...... Endret 20. mai 2009 av RWS Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Kan hende det er jeg er trøtt, eller at vinen har gått til hodet på meg, men jeg forstår ikke helt hva det er du vil frem til? Hvis det er meg du mener, så svarte jeg altså at siden bibelen sier at det er djevelske lærdommer å nekte folk å gifte seg, så er det jo ikke rart om det kommer djevelske resultater ut av det når katolikker blir nektet å gifte seg av den katolske kirken. Og videre forklarte jeg om tilfeller der det er ok å ikke gifte seg. Dette som svar siden jeg mente at påstanden din var litt for enkel og naiv. Det finnes plenty av elendighet forårsaket av folk som ikke undertrykker seksualiteten sin også. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det finnes plenty av elendighet forårsaket av folk som ikke undertrykker seksualiteten sin også. For all del, men det hjelper jo åpenbart ikke å undertrykke den heller..... Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Nå var det ikke en diskusjon rundt all annen elendighet, sier ikke at seksuell undertrykking er roten til alt ondt her i verden. Jeg kom med et forslag til hvorfor dette stadig forekommer i den katolske kirke. Er det så naivt å tro at seksuell undertrykking er et nøkkelord i forståelsen av dette problemet? Særlig sett i lys av hva jeg skrev til deg i en annen post om sex. Husker du energien som får utløp på unaturlige objekter? Disse guttene er unaturlige objekter. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Er det så naivt å tro at seksuell undertrykking er et nøkkelord i forståelsen av dette problemet? Tror det er naivt å tenke at dersom bare folk slutter å "undertrykke" seg selv, så forsvinner med en gang alt av sedelighetsforbrytelser i verden. Kan godt hende at det er en del av problemet, men kan også være andre årsaker, f.eks. at denne typen arbeid tiltrekker seg feil type mennesker. Altså at de som ønsker å foregripe seg utnytter denne typen stillinger for å få det som de vil. Har jo f.eks. hørt om overgrep på barnehjem o.l. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du legger ord i munnen på meg, aldri sagt noe om alt av sedelighetsforbrytelser i verden. Det kan selvfølgelig ligge noe i det du sier også, men det er ikke noe mindre naivt å tro at katolske prester vier livet sitt til å leve i en konspirasjon hvor de kan knulle små gutter. Jeg ser et yrke hvor det kreves - eller i hvert fall oppfordres - fravær fra sex, og hvor man får barns tillit og foreldres fortrolighet til å være med barna. Utifra dette så er ikke steget langt til å tro at undertrykking er en viktig faktor. Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Selvsagt blir det problemer når de katolske prestene ikke får lov til å gifte seg å ha sex. Slike ting fører lett til overgrep. Overgrep mot barn er noe som har bredt kraftig om seg de siste tiår, og er noe som det må gjøres noe med. Endret 21. mai 2009 av GisleLarsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå