Basusjernet Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Han ble nevnt av Tacticus, men det var ikke før omtrent hundre år etter han døde. (Omtrent, rundt år 115) Endret 19. mai 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Han ble nevnt av Tacticus, men det var ikke før omtrent hundre år etter han døde. (Omtrent, rundt år 115) Det finnes flere kilder. Det hersker vel knapt noen diskusjon om den historiske Kristus. Litt overmodig, syns jeg, å benekte en person vi bl.a. baserer vår tidsregning på. Men troen på frelseren Jesus Kristus blir en annen - og personlig sak. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Han ble nevnt av Tacticus, men det var ikke før omtrent hundre år etter han døde. (Omtrent, rundt år 115) Det finnes flere kilder. Det hersker vel knapt noen diskusjon om den historiske Kristus. Litt overmodig, syns jeg, å benekte en person vi bl.a. baserer vår tidsregning på. Men troen på frelseren Jesus Kristus blir en annen - og personlig sak. Vel, den gangen jesus vandret rundt var det en rekke "messiaser" som vandret rundt også, det lå litt i tiden tror jeg... Men at denne jesusen var noe mer spes enn alle de andre "jesusene" betviler jeg nettopp fordi det KUN er bibelen som nevner alle de fantastiske mirakelene og alt det andre han liksom skulle gjort... For der er jo merkelig at ingen har skrevet et pip om denne jesusen i sanntid, mens han levde, ikke sant? Enkelt oppsummert tror jeg at alle de som noengang har vært kristne etter år 300 er utsatt for en alle tiders bløff... Og den bløffen hviler HELE kristendommen på. Hva helvette og satan angår er dette også tatt helt ut av proposisjoner av de kristne, som ønsket seg en skremsels propaganda for å skremme folk til å forbli i troen og de fikk det mellom beskrivelser av dette helvette, som sikkert har gitt en rekke pastorer og prester stram tiss... Satan er vel samme leksa, han ble av de kristne en de kunne gi skylden på mens han i den jødiske bibel, hvis jeg har forstått den riktig, kun fremstår som en engel som ville utfordre autoriteten gud littegrann... Personlig sitter jeg igjen med at hele bibelen ble skrevet for å gi jøder "rettigheter" på land de pokker ikke hadde noen rettigheter til, en slags løgn skrevet til det jødiske folket for å få dem med seg om du vil. Vi har ikke funnet en dritt om at jøder var slaver i egypt, ikke en dritt etter den berømte 40 års lange ørken vandringen eller et eneste spor, annet enn i bibelske tekster, om noen sensasjonell kryssing av det røde hav så jeg tror at dette rett og slett kokte ned til å få fingrene i et land de ikke hadde noen rettigheter til jeg... For hvem er det som alltid skriver historien? Jo, de som vant slagene.... Jødene var vel ikke noe bedre enn kristne var i sin storhets tid kan jeg tenke meg, med genocide og etnisk rensing over en lav sko. Leser en GT er jo dette en samling historier som hele tiden rettferdiggjøres av en gud, jødenes gud så klart, fortalt med den tidens mystikk og forteller kunst. Historien endrer seg, gjentas og røres inn til en uspiselig blanding som omhandler en gud som er mye flinkere til å bli forbannet enn kjærlig.... Så for å si det pent hadde ikke jeg blitt overrasket om de fant ut at bibelen er en gigantisk bløff som begynte hele sin historie som en rettferdiggjøring for å rappe land fra andre stammer.... Så å ta dette hevette mer alvorlig tror jeg ikke vi skal gjøre alvor av. Tror heller vi skal ta det mer alvorlig at vi ser på denne røre historien som hva det er, en lett måte å lede folk på.... Endret 19. mai 2009 av RWS Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Noe av innholdet i innlegget over minnet meg om denne: Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Et annet bra triks er å spørre seg hvem teksten er skrevet til. En jøde, en romer, en greker osv. Mange faktorer som totalt kan endre ens oppfatning og forståelse av en bibeltekst. Bibelen ble så desidert ikke skrevet til nordmenn, så det er ikke rart vi gir blaffen i hva den forteller om gehenna. Dersom hel eksisterer har det ingenting å si hva vi tror, kun hvordan vi dør. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Her i Norden har nordmenn en lang historie uten helvete. I 11'000 år har det bodd mennesker her, og i 10'000 år bodde vi nordmenn her i Norge uten at noen hadde hørt om hverken Jesus, horemora eller helvete. Kun de siste 1000 år og kanskje litt lenger har man grublet over den asiatiske oppfinnelsen gehenna, på på norsk ofte kallt helvete. Det vil si at i mindre enn 10% av vår historie her oppe på fjellet har vi brydd oss med det, og hvis man kunne leve her i 10'000 år uten å engang ha hørt om det, da skal jeg klare å leve resten av livet mitt uten å ofre det en minste bekymringsfull tanke.For å si det enkelt: Vi har klart oss fint i tusenvis av år lenge før jødene fant opp guden sin, før jesus ble født og før helvete ble funnet opp. Veel. Sannhet med modifikasjoner. Helheim virker ikke veldig hyggelig det heller.. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg satser på å komme til valhall når jeg dør. Detsom er litt skipt med livet etter døden, er at ingen kan komme tilbake med bevis på at de har vært der. Hvis en fyr hadde daua og pluttselig våknet opp på nytt igjen i flammer hadde jeg kanskje, "tenkt" mitt, men inntil det skjer så velger jeg å være en god person fordi jeg synes det er bra og fordi det nok er et + for menneskeheten, og ikke fordi at hvis jeg ikke er snill så skal jeg brenne til evig tid etter døden. virkelig barmhjertig og elskelig gud vi har, hyggeligere fyr finner mann ikke. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Vel, den gangen jesus vandret rundt var det en rekke "messiaser" som vandret rundt også, det lå litt i tiden tror jeg... Men ble alle de "henrettet" ? Ellers bekrefter bare dette det som står i evangeliene om at det skulle framstå mange falske profeter og messiaser. Har du forresten lest Bibelen - i det minste NT ? Endret 20. mai 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
messo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 At Jesus har eksistert er det vel liten tvil om blant historikere. Spørsmålet er om han faktisk er verdens frelser eller ikke. For de som fortsatt stoler på wikipedia: Historical Jesus Uttdrag:"Though the reconstructions vary, they generally include these basic points: Jesus was a Jewish teacher who attracted a small following of Galileans and, after a period of preaching, was crucified by the Romans in Iudaea Province during the governorship of Pontius Pilate." Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) At Jesus har eksistert er det vel liten tvil om blant historikere. Spørsmålet er om han faktisk er verdens frelser eller ikke. For de som fortsatt stoler på wikipedia: Historical Jesus Uttdrag:"Though the reconstructions vary, they generally include these basic points: Jesus was a Jewish teacher who attracted a small following of Galileans and, after a period of preaching, was crucified by the Romans in Iudaea Province during the governorship of Pontius Pilate." Men du også kan sikkert medgå at det er rart at ingen skrev noenting om denne jesusen mens han levde... Alt som står er skrevt 60 til 200 år, røffelig, etter at han døde... Jeg vet ihvertfall at jeg ville skrevet side opp og side ned om en kar som kunne gå på vannet, lage vin av vann, vekke døde etc etc.... så at det var en kar som het jesus, pluss en rekke andre profeter av tvilsom art, kan sikkert hende, men jeg betviler sterkt at denne jesusen er guddommelig... (For å si det pent) Dette er noe de garantert har funnet på i etterkant, for liksom å heise fyren noen hakk fra den gemne hopen av profeter som resten av blekka er full av OG for å bygge en ny religion på dette, noe de forsåvidt har klart. Så gjenstår det bare å lure på om den religionen er basssert på en gedigen bløff... Noe jeg tror han er.... på lik linje med bløffen om jesus fødsel, som aldeles ikke er desember 24, eller jul som vi kjener den... For ikke å snakke om påsken, som er en bevegelig helligdag! Helvette er noe de har funnet på for å skremme tvilere med... og som den katolske grenen av dette vred penger av folk med.... Enn så lenge er det ikke så veldig mange som har turt å lufte ideen om at kristendommen er en bløff, men en skal ikke se bort i fra at den dagen kommer... Mer og mer av bibelens historier faller og religiøse mørkemenn har mindre og mindre å henge religionen sin på... til det en dag ikke er mer igjen å henge noe av dette på.... og snipp, snapp snute, så var det eventyret ute og alle kunne puste lettet ut, for nå kunne de trygt bruke kunnskap og viten uten å tenke på fordømmelser fra mørkemenn med bombe belter, korstogs planer og annen religiøs galskap.. Endret 20. mai 2009 av RWS Lenke til kommentar
messo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Men du også kan sikkert medgå at det er rart at ingen skrev noenting om denne jesusen mens han levde... Bokrullenes datering sier ikke noe om når originaltekstene ble forfattet. Det oppstod nok mest skriverier etter at han begynte sin tjeneste (ca år 30), og etter han valfartet tilbake til sin Far. Da begynte apostlene å herje på, og de skrev mange brev som ble distrubuert i forsamlingene rundtomkring. ... på lik linje med bløffen om jesus fødsel, som aldeles ikke er desember 24, eller jul som vi kjener den... For ikke å snakke om påsken, som er en bevegelig helligdag! Tidspunktene for våre fri/-helligdager har lite med Bibelen å gjøre. Det er såkalte "etterbibelske" tradisjoner som Kirken har funnet på. Nå sier ikke jeg nei takk til fridager som kan samle familie og venner! Men tidspunktet for våre "kristne" tradisjoner er ikke basert på Bibelen, men stjelt fra eldre hedenske religioner. Helvette er noe de har funnet på for å skremme tvilere med... og som den katolske grenen av dette vred penger av folk med.... Her har du nok også rett. Den katolske kirken tok, etter noen hundre år, monopol på den kristne troen. Deres syn på helvete drev inn mye kronasjer i kirkekassen. I tillegg kjeppjaget og drepte alle som holdt fast på Bibelens enkle budskap og gjorde troen om til en hierarkisk eliteklubb. De ble jo sett på som konkurenter og oppvilglere. Men igjen, disse gutta gir ikke et riktig bilde av det som står i Bibelen. Bare det at de drepte anderledestenkende er et klart signal på dette, da Jesus tydelig talte imot å ta andre menneskers liv. Endret 20. mai 2009 av messo Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Men ble alle de "henrettet" ? Ellers bekrefter bare dette det som står i evangeliene om at det skulle framstå mange falske profeter og messiaser. Og hva er det som hindrer hver eneste profet og messias ifra å si "pass på, det vil komme mange falske profeter og messiaser som vil lure dere, men kun jeg er den ekte!" Det er jo det simpleste trikset i verden. "Pass på, noen vil vri og vrenge på den rette lære, og de vil misforstå og spre falsk lære." Slik kan vi ikke ha det, at dersom noen sier noe slikt, så skal det telle som et bevis. Alle kan tenke seg at sprer du en religion godt nok, vil det bli ulik "lære". Venter du lenge nok vil det komme nye profeter som sier noe annet eller later som de er noe andre var. Slik fungerer det med språk og kultur også. Engelsk høres annerledes ut på Jamaica enn i USA. Så hadde britene visst at de kom til å ha et imperium kunne de sagt "pass på, mange vil prøve å snakke engelsk slik som oss, men de vil misforstå og utøve falsk engelsk og spre sin falske språk." Trenger ikke dyp utdanning innen språk eller religion for å forstå at det vil skje utvikling og forandring så lenge mennesker lever. Endret 20. mai 2009 av Abigor Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Rotet... la inn på feil trå.. Endret 21. mai 2009 av SirEmanon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå