RWS Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har ikke funnet noe grunnlag for evig pine i Bibelen. Derimot ser jeg tydelig at Gud er rettferdig, og at de som ikke tror vil bli tilintetgjort – stor forskjell på tilintetgjørelse (opphøre å eksistere) og å grilles i en evighet. Da er det avgjort! Den kristne guden er den guden jeg definitivt ikke vil tro på hvis dette kan få meg tilintetgjort! Jeg hverken vil ha eller ønsker noe evig liv da jeg ikke kan forestille meg et slikt liv som annet en fryktelig kjedelig og langdrygt.... Jeg også skjønner at helvette er noe de fant på for å skremme folk inn i denne troen.... En slags svovelpredikants våte drøm om du vil.. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har absolutt ingenting å gjøre med JV, og jeg benekter på ingen måte helvete (ildsjøen). Jeg stiller spørsmål ved utfallet av å havne der. (Og det er langt ifra alle som sverger til den katolske kirkes treenighetslære)[/url] Det er vel stort sett bare jehovas vitner og unitarister som benekter ting som helvete og treenighetslæren. Personlig har jeg lite til overs for det som puttes inn i kategorien "kristendom" i disse dager. Så derfor vil du lage deg din egen lille religion, fordi kristendommen ikke passer deg? 2.Tim 4:3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, poenget er at den allmektige guden holder dem innestengt fordi de ikke tror riktig. Togulykken har blitt en allegori til helvetesilden. Men det er da altså et valg som har ført dem i den situasjonen. Så den allmektige, allvitende guden har ikke kontroll på den åndelige verden? Har heller ikke kontroll på et vesen som han da må ha skapt selv (djevelen). Trodde det var allment kjent at verden lå i det onde (ifølge kristen forståelse). Det er i utgangspunktet Satan som har kontrollen her, dersom vi ikke tar opp kampen. Dette territorium har blitt overført til ham i en viss tidsperiode. Han kalles jo "verdens fyrste". Målet for dette riket er at alle land skal se ut som Columbia eller Rwanda, herjet av ondskap. Gud får derimot innflytelse på steder der det er mange kristne. Hvis gud hadde skapt evnene for et gitt formål, burde han da sørget for at vi ikke kunne misbruke de evnene Ville du altså funnet det rimelig at en popstjerne ble tvunget til å lovprise Gud? Mens han/hun innvendig skrek "Neeeei"? Og hvilke plagsomme angrep er det djevelen utsetter deg for? Etter omvendelsen vil man bli utsatt for angrep på de områdene man tidligere har gitt herredømme. Da det tar tid før ting slipper taket. http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=9753 Lenke til kommentar
messo Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det er vel stort sett bare jehovas vitner og unitarister som benekter ting som helvete og treenighetslæren. Ting er ikke alltid like svart/hvit som man tror. Take it from me, jeg har selv vært en ihuga trosbevegelsesgutt. Så fikk jeg en liten "holdningsendring" og jeg begynte å stille spørsmål og lete etter svar i Bibelen selv. Utrolig hvor lett og tilfredsstillende det er å avfeie andres meninger som "sekterisk". Enda deiligere og marginalisere andres søken etter sannhet ved å knytte det opp til en forhatt og uglesett organisasjon som JV. Så derfor vil du lage deg din egen lille religion, fordi kristendommen ikke passer deg? 2.Tim 4:3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. Det er litt billig å bruke 2. Tim 4:3 for å hevde at ditt Bibelsyn er rett, og mitt feil. Jeg kan snu det rundt og adresse akkurat samme vers til deg, men det fører oss ikke nærmere en forståelse av hverandres syn. Jeg har gitt opp å plasere meg selv i en spesiell bås, og har slått meg til ro med å forholde meg til Bibelen og enkeltmennesker. Om man forholder seg til grupper av forskjellige slag blir det så fort "oss mot dem" osv. Er riktignok deilig med den type ryggdekning i diskusjoner – ha noen å lene seg på. Men det betyr ikke automatisk at man har rett. Dessverre. Hadde jo vært mye enklere Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Tror du at Jesus er Guds sønn, at han døde for dine synder, messo? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg håper jeg kommer til helvete! Da skal jeg drikke vin med Cicero og høre ham tale, jeg skal høre Robspierre prate oppglødet om revolusjonen, jeg skal få vite den virkelige sannheten bak Mohammedes liv, jeg skal på nattrangel med Bjørneboe og Satan og når jeg sitter å spiser middag sammen med alle de største personlighetene i historien så skal vi le høyt i kor av de veldig få og kjedelige menneskene som sitter å kjeder seg i himmelen med Gud. Etter måltidet er fordøyd begir vi oss ut på en tre uker lang orgie mens vi gafler i oss alle slags herligheter og ruser oss på psykadelika og vin! Huff som jeg gleder meg til å dø! Lenke til kommentar
messo Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Tror du at Jesus er Guds sønn, at han døde for dine synder, messo? Ja, dette er det mest grunnleggende i min tro. Jesus døde for at jeg skulle få et evig liv. For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Joh 3:16 Legg merke til at Jesus setter "evig liv" opp imot det å "gå fortapt". Med andre ord, de som går fortapt får ikke et evig liv – de får det motsatte, nemlig en ødeleggelse. Det er en logisk brist å hevde at "alle får evig liv" (enten i himmelen eller i helvette), når ett av Jesu mest siterte setninger gjør et poeng av at kun de som tror på Han skal få et evig liv. Men som sakt, det er lett å se seg blind på kjente tekster fordi man er så vant med at tradisjonen har rett. Lenke til kommentar
Freedom1 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg håper jeg kommer til helvete! Da skal jeg drikke vin med Cicero og høre ham tale, jeg skal høre Robspierre prate oppglødet om revolusjonen, jeg skal få vite den virkelige sannheten bak Mohammedes liv, jeg skal på nattrangel med Bjørneboe og Satan og når jeg sitter å spiser middag sammen med alle de største personlighetene i historien så skal vi le høyt i kor av de veldig få og kjedelige menneskene som sitter å kjeder seg i himmelen med Gud. Etter måltidet er fordøyd begir vi oss ut på en tre uker lang orgie mens vi gafler i oss alle slags herligheter og ruser oss på psykadelika og vin! Huff som jeg gleder meg til å dø! You made my day! Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, poenget er at den allmektige guden holder dem innestengt fordi de ikke tror riktig. Togulykken har blitt en allegori til helvetesilden. Men det er da altså et valg som har ført dem i den situasjonen. I den grad man får valget mellom å bli slått med høyre eller venstre knytteneve. Ingen gis muligheten til å ta et opplyst valg mellom gud og ikke-gud. Særlig når det er så lite reell informasjon å hente pro-gud. Ergo, når gud ikke viser seg for menneskene og selv gir dem valget. Er man altså avhengige av at andre skal formidle valgmulighetene. Med andre ord, er det du som har feilet og latt dem brenne inne ved å ikke gi de nok informasjon til å kunne ta samme valg som deg. Til syvende og sist er det ikke deres valg, det er den allmektige guden sitt valg. Så den allmektige, allvitende guden har ikke kontroll på den åndelige verden? Har heller ikke kontroll på et vesen som han da må ha skapt selv (djevelen). Trodde det var allment kjent at verden lå i det onde (ifølge kristen forståelse). Det er i utgangspunktet Satan som har kontrollen her, dersom vi ikke tar opp kampen. Dette territorium har blitt overført til ham i en viss tidsperiode. Han kalles jo "verdens fyrste". Målet for dette riket er at alle land skal se ut som Columbia eller Rwanda, herjet av ondskap. Gud får derimot innflytelse på steder der det er mange kristne. Trodde det var allment kjent at gud er allmektig og allvitende, enten er han, eller så er han ikke. Hvis det er flere guder som kjemper om makt, gjelder det jo bare å plukke riktig side. Det er bra gud får innflytelse der det er mange kristne. Men hvorfor omvender han bare ikke de ikke-kristne? Eller har han et ønske om å straffe så mange mennesker som mulig? Hvis gud hadde skapt evnene for et gitt formål, burde han da sørget for at vi ikke kunne misbruke de evnene Ville du altså funnet det rimelig at en popstjerne ble tvunget til å lovprise Gud? Mens han/hun innvendig skrek "Neeeei"? Hvorfor skulle popstjernen skreket "neeei" innvendig? Er jo bare for gud å sørge for at det er det popstjernen ønsker. Jeg finner det forøvrig mer rimelig enn å måtte lide resten av livet sitt, uansett hvordan man har oppført seg, på basis av at man ikke dyrket et vesen nok. Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Fra den fine filmen fra første side: "You might say "Come on Bill, thats Hollywood" ... No, thats real. And its alot worse than that" Altså.......Ehhhh.... sukk Lenke til kommentar
messo Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Jeg også skjønner at helvette er noe de fant på for å skremme folk inn i denne troen.... En slags svovelpredikants våte drøm om du vil.. Du er inne på noe der. Den romersk katolske kirken var spesielt glad i denne læren (som de selv hadde oppfunnet). Den viste seg å være veldig effektiv når det gjaldt å skremme folk til tro. Eller. De trodde vel kanskje ikke noe mer av den grunn, med da gav ihvertfall penger og gjorde en rekke religiøse handlinger. Blanding mellom stat og kirke er beviselig ikke bra, hverken for staten eller kirken. Staten må forholde seg til maktgale paver og kirken må stadig være "oppfinsome" for å finansiere det religiøset systemet sitt. Dette på bekostning av sannhetene i grunnteksten de opprinnelig bygget på. Det er ikke uten grunn at pavens ord er likestilt med Bibelen når det gjelder gyldighet / autoritet. I praksis er pavens ord stilt over Bibelen, men det høres ikke like fint ut Endret 19. mai 2009 av messo Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Men hvorfor omvender han bare ikke de ikke-kristne? Eller har han et ønske om å straffe så mange mennesker som mulig?(...)Hvorfor skulle popstjernen skreket "neeei" innvendig? Er jo bare for gud å sørge for at det er det popstjernen ønsker. Jeg finner det forøvrig mer rimelig enn å måtte lide resten av livet sitt, uansett hvordan man har oppført seg, på basis av at man ikke dyrket et vesen nok. Jeg ser at du er en varm tilhenger av forhåndsprogrammerte mennesker, uten noen fri vilje overhodet. Men i en slik tilværelse vil det ikke eksistere noen ekte kjærlighet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Men hvorfor omvender han bare ikke de ikke-kristne? Eller har han et ønske om å straffe så mange mennesker som mulig?(...)Hvorfor skulle popstjernen skreket "neeei" innvendig? Er jo bare for gud å sørge for at det er det popstjernen ønsker. Jeg finner det forøvrig mer rimelig enn å måtte lide resten av livet sitt, uansett hvordan man har oppført seg, på basis av at man ikke dyrket et vesen nok. Jeg ser at du er en varm tilhenger av forhåndsprogrammerte mennesker, uten noen fri vilje overhodet. Men i en slik tilværelse vil det ikke eksistere noen ekte kjærlighet. Fri vilje? Vi har da ikke fri vilje. Hvor har du det i fra? Og hva er ekte kjærlighet? Er det en kjærlighet til den du tilber eller til typen/kvinnen du er sammen med? I første omgang er all religiøs tro forelskelse der den som er forelsket ikke ser flausene og feil... Senere kommer hverdagen, men da har allerede de religiøse løyet til seg selv i så stor grad at det de lyver til seg selv om er blitt sannhet sannhet.... dette pluss en god porsjon skremsels propaganda om hvor en havner hvis en ikke tror slik og slik setter mennesker effektivt i tankefengslet som heter religion, der fakta og bevis er et tegn fra satan og alt som står skrevet av en gjeng ignorante nomader er sannhet, selv om de med letthat kan finne ut at det ikke er det.... Men som sagt, hvis det å ikke tro på den kristne gud sikkrer meg tilintetgjørelse skal ikke jeg be om mer... Det er jo det jeg har akseptert at vil skje meg i dag hvis jeg dør, så det endrer jo ingenting Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 2.Tim 4:3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. Er det informasjonsalderen som beskrives her? Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Men hvorfor omvender han bare ikke de ikke-kristne? Eller har han et ønske om å straffe så mange mennesker som mulig?(...)Hvorfor skulle popstjernen skreket "neeei" innvendig? Er jo bare for gud å sørge for at det er det popstjernen ønsker. Jeg finner det forøvrig mer rimelig enn å måtte lide resten av livet sitt, uansett hvordan man har oppført seg, på basis av at man ikke dyrket et vesen nok. Jeg ser at du er en varm tilhenger av forhåndsprogrammerte mennesker, uten noen fri vilje overhodet. Men i en slik tilværelse vil det ikke eksistere noen ekte kjærlighet. men gud er jo alt vitende og vet alt som vil skje, da må han vite at jeg kom til å bli ateist og når han da i tilegg er allmektig hvorfor lagde han oss hvis poenget med oss er at vi skal havne i helvete? og hvis gud vet hva som vil skje da er jo alle handlingene og tankene forutsett, hvordan kan vi da ha fri vilje? Endret 19. mai 2009 av Derfern Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 2.Tim 4:3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. Er det informasjonsalderen som beskrives her? Det står heller ikke noe om hva som skjer hvis vranglæren dette forsvarer er feil.... og den nye er mer riktig.... Så den kan, som Messo har vist, slå begge veier Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Men hvorfor omvender han bare ikke de ikke-kristne? Eller har han et ønske om å straffe så mange mennesker som mulig?(...)Hvorfor skulle popstjernen skreket "neeei" innvendig? Er jo bare for gud å sørge for at det er det popstjernen ønsker. Jeg finner det forøvrig mer rimelig enn å måtte lide resten av livet sitt, uansett hvordan man har oppført seg, på basis av at man ikke dyrket et vesen nok. Jeg ser at du er en varm tilhenger av forhåndsprogrammerte mennesker, uten noen fri vilje overhodet. Men i en slik tilværelse vil det ikke eksistere noen ekte kjærlighet. Virkelig, får man den ekte kjærligheten av å gis et valg, der bare et valg er rett og velger du feil så blir sjelen din torturert i evigheter? Det er faktisk religiøse som er varme tilhengere av forhåndsprogrammerte mennesker, ettersom det er ifølge dem bare et valg som er riktig, derfor må vi følge det valget. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Det er ikke uten grunn at pavens ord er likestilt med Bibelen når det gjelder gyldighet / autoritet. I praksis er pavens ord stilt over Bibelen, men det høres ikke like fint ut Det er ikke paven det handler om. Hvordan oversetter du dette: Markus 9:47 slutter med: γεενναν του πυρος altså "gehennas ild" og i Makus 9:49 beskriver Jesus denne ilden nærmere: οπου ο σκωληξ αυτων ου τελευτα και το πυρ ου σβεννυται I den engelske King James utgaven oversettes dette til: Where their worm dieth not, and the fire is not quenched. Eller på norsk: hvor deres orm ikke dør, og ilden ikke slukkes. Hva er det som er galt med disse oversettelsene mener du? Det står at i gehenna så dør ikke ormen (satan) og ilden slukkes ikke. Hvis man blir brent opp, så har vel ikke ilden noe mer å brenne? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det står bare at ilden ikke slukkes. Det står ingen ting om at noen skal bli brent på ilden. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Det står bare at ilden ikke slukkes. Det står ingen ting om at noen skal bli brent på ilden. Jo, verset før beskriver å bli kastet i gehenna. At det er bedre å rive ut øynene dersom man blir fristet, enn å havne i gehenna. Skulle jo tro at det ikke var så ille dersom man bare blir brent opp. Hvordan kan en sjel brennes opp forresten? Det er ikke treverk med tennvæske på det er snakk om. Endret 19. mai 2009 av Timeo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå