Gå til innhold

Burde dagens nordmenn ta helvete mer alvorlig?

Anbefalte innlegg

Hvis man starter å tro på Gud fordi man er redd for å dra til helvette så tror man ikke på Gud fordi det er det rette, men heller fordi man er redd for smerte. Selv om du klarer å overbevise deg selv dypt inne om at du ikke gjør det fordi du er redd for å brenne i all evighet i helvete så vet en eventuell Gud hva du egentlig tror.

Er du redd for noe så tror du jo automatisk på det, er jo ikke redd for noe jeg IKKE tror på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kristendommen er på vikende front i landet, og det farlige med dette er jo at dersom kristendommen faktisk forteller om sannheten, så er jo store antall mennesker i fare for å havne i helvete i all evighet. Og man kan jo bare gjøre narr av det eller riste på hodet, men dersom det er sant, så er det jo noe veldig alvorlig.

Hvis du ser slik på det så må du jo også ta i betrakning at det finnes uhorvelig mange guder der ute som mennesker har trodd på og din gud har i så måte kun 0,01% av markedet.... Så hva enn som venter meg når jeg dør er det fremdeles ingen som kan garantere at jeg havner hos din koselige gud, ikke sant? Og for å si det rett ut, etter hva jeg har lest om din gud er han ikke verdig min tilbedelse hverken mens jeg lever eller når jeg er død, så hele den skremsels propagandaen tar jeg med knusende ro. Vi sees over en mjød i Vallhalla Timeo.. hvis ikke en eller annen inka gud har satt hodene våre på stake slik at vi må se ut over hodeløse nakne jomfru kropper i all evighet da.... De gudelige straffene er i sannhet mange og gjenspeiler menneskelig fantasi... :)

Man tar jo terror veldig alvorlig etter "911", og dersom man så mye som sier "bombe" ombord på en flyplass, så vil det ha store konsekvenser. Men helvete er det ingen som tar alvorlig. Det er ingen som tar seg bryet politisk sett til å advare mot at dette kan være en fare for nasjonens innbyggere.

Vel, har du tenkt over at bomber faktisk kan bevises? En annen ting som burde slått deg også er at disse bombene og det som skjedde "911" ikke hadde skjedd hvis verden var sekularisert.... og ikke trodde på religiøst vissvass! Ikke engang paven tror jo lenger på det middelalderske helvette Timeo, så hvorfor skremme folk med dette? :)

I middelalderen hadde man gjerne malerier o.l. som illustrerte faren ved å havne i helvte:

Hortus_Deliciarum_-_Hell.jpg

Men i dagens samfunn så er det på en måte upassende å beskrive dette, og de som likevel gjør det blir ofte betegnet som mørkemenn eller gjort narr av. Men om det skulle være sant - selv om det bare finnes en mikroskopisk sjangse for at det er et stjernefnugg av fakta i det - så burde vel man ta det mer alvorlig?

Er redd du og dine får spare disse deilige helvettes pinslene til deg og dine jeg... Så for du heller leve med at vi andre gjør narr av det. Som jeg sa, din gud er rett og slett ikke verdt min tilbedelse...

0,01% sjanse er ikke rare sjansen, er det vel? Og hvem vet, hvis det skulle være slik at jeg havner foran en eller annen gud kan det vel hende at han ser med langt blidere øyne på de som ikke har tilbedt andre guder enn de som har tilbedt feil gud... :devil: Så lykke til og tvi tvi... Måtte lykken stå oss bi, for døden unnslipper vi nok ikke samme hva vi måtte tro på. Er det foresten noen gud som lover en permanent død? At du ikke vil leve evig eller sånt tull? Da vil jeg i såfall tilbe den guden, for jeg ønsker ikke noe evig liv... Den som ønsker seg evig liv har ikke tenkt over hvor lang tid evig er.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Her i Norden har nordmenn en lang historie uten helvete. I 11'000 år har det bodd mennesker her, og i 10'000 år bodde vi nordmenn her i Norge uten at noen hadde hørt om hverken Jesus, horemora eller helvete. Kun de siste 1000 år og kanskje litt lenger har man grublet over den asiatiske oppfinnelsen gehenna, på på norsk ofte kallt helvete. Det vil si at i mindre enn 10% av vår historie her oppe på fjellet har vi brydd oss med det, og hvis man kunne leve her i 10'000 år uten å engang ha hørt om det, da skal jeg klare å leve resten av livet mitt uten å ofre det en minste bekymringsfull tanke.

For å si det enkelt: Vi har klart oss fint i tusenvis av år lenge før jødene fant opp guden sin, før jesus ble født og før helvete ble funnet opp.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg vedgår at det er ubehagelig at de vantro skal straffes, men hovedspørsmålet må vel være om det er en kjensgjerning eller ikke? Det nytter jo ikke å stenge igjen døra når man møter på en ubehagelig kjensgjerning.

For å komme med en lignelse (som kristne liker så godt å komme med), er det ubehagelig at bilen går tom for bensin. Men hvis jeg ikke tar tak i problemet selv, får jeg ikke brukt bilen.

På samme måte er det ubehagelig at de vantro straffes. Men det gjør jo ikke situasjonen noe bedre om jeg selv blir vantro... Jeg vil prøve å fikse min egen situasjon så godt som mulig og være en troende.

Og på samme måte hvis jeg etter en togulykke ligger i et brennende tog, foretrekker jeg heller å krype ut av toget enn å bli der og brenne opp, selv om alle andre i vogna ikke vil gå ut fordi de tror det er en bjørn utenfor.

Lenke til kommentar
Jeg vedgår at det er ubehagelig at de vantro skal straffes, men hovedspørsmålet må vel være om det er en kjensgjerning eller ikke? Det nytter jo ikke å stenge igjen døra når man møter på en ubehagelig kjensgjerning.

For å komme med en lignelse (som kristne liker så godt å komme med), er det ubehagelig at bilen går tom for bensin. Men hvis jeg ikke tar tak i problemet selv, får jeg ikke brukt bilen.

På samme måte er det ubehagelig at de vantro straffes. Men det gjør jo ikke situasjonen noe bedre om jeg selv blir vantro... Jeg vil prøve å fikse min egen situasjon så godt som mulig og være en troende.

Og på samme måte hvis jeg etter en togulykke ligger i et brennende tog, foretrekker jeg heller å krype ut av toget enn å bli der og brenne opp, selv om alle andre i vogna ikke vil gå ut fordi de tror det er en bjørn utenfor.

Så det er greit at vesenet som dikterer dine moralske og etiske koder, ville, for å ta lignelsene dere så godt liker, la alle disse menneskene komme utfor en togulykke og brenne for evig, og du som eneste troende kan krabbe ut, og deres eneste "ondskap" er å fornekte gud?

Det er ubehagelig sier du, men hvorfor er det ubehagelig? Får det deg ikke til å stille spørsmålstegn ved attributtene til dette vesenet? Er det virkelig så godt som det sies, høres det ut som en barmhjertig gud?

Lenke til kommentar
...Jeg vil prøve å fikse min egen situasjon så godt som mulig og være en troende.

Kan jeg konkludere med at din tro delvis er basert på en frykt for å havne i helvete?

Jeg har ikke funnet noe grunnlag for evig pine i Bibelen. Derimot ser jeg tydelig at Gud er rettferdig, og at de som ikke tror vil bli tilintetgjort – stor forskjell på tilintetgjørelse (opphøre å eksistere) og å grilles i en evighet.

Hvis jeg skulle gått rundt og dømt andre til en evighet i flammene, så ville jeg ha sjekket fakta nøye før jeg begynte å formidle budskapet. Personlig tror jeg læren om evig pine har gjort mer skade enn nytte for Bibelens budskap. Hvordan kan mennesker tro på en rettferdig Gud, når gode mennesker skal sendes til et evig torturkammer?

Som sagt; dette er noe man virkelig bør studere før man bruker det til å frelse (les: skremme) mennesker. Er du intressert i å lese mer detaljer, kan jeg anbefale denne artikkelen som en kompis av skrevet. (Den er ganske omfattende og lang)

Lenke til kommentar
Så det er greit at vesenet som dikterer dine moralske og etiske koder, ville, for å ta lignelsene dere så godt liker, la alle disse menneskene komme utfor en togulykke og brenne for evig, og du som eneste troende kan krabbe ut, og deres eneste "ondskap" er å fornekte gud?

Poenget er at de kunne krabbet ut dersom de selv ville. Forøvrig er det ikke noe jeg kan gjøre med saken, bortsett fra å forkynne dem budskapet.

Det er ubehagelig sier du, men hvorfor er det ubehagelig? Får det deg ikke til å stille spørsmålstegn ved attributtene til dette vesenet? Er det virkelig så godt som det sies, høres det ut som en barmhjertig gud?

Hadde selvfølgelig vært kjekkest dersom alle kom til himmelen. Men det er mye i den åndelige verden vi ikke ser. For eksempel er mye av årsaken til at de ufrelste har det så komfortabelt, at de ikke blir utsatt for angrep fra Djevelen. Dersom en person blir kristen må han håndtere mange plagsomme angrep, som et lysets barn på denne planeten. De ufrelste merker ingenting og tror at alt er normalt, dermed yter de heller ikke de kristne noen hjelp. Akkurat dette er tungtveiende. I seg selv er det også en alvorlig sak å fornekte vår Skaper. En ikke-kristen popsanger for eksempel, misbruker sitt talent i forhold til hva det var tenkt til av Gud. En idretts-stjerne tar imot tilbedelse, for eksempel. Det er mange ting.

Dette vil vi få forklaring på på dommens dag. Skulle ikke disse forklaringene være tilfredsstillende, får vi heller ta det derfra...

Lenke til kommentar

Poenget er at de kunne krabbet ut dersom de selv ville. Forøvrig er det ikke noe jeg kan gjøre med saken, bortsett fra å forkynne dem budskapet.

Nei, poenget er at den allmektige guden holder dem innestengt fordi de ikke tror riktig. Togulykken har blitt en allegori til helvetesilden.

Hadde selvfølgelig vært kjekkest dersom alle kom til himmelen. Men det er mye i den åndelige verden vi ikke ser. For eksempel er mye av årsaken til at de ufrelste har det så komfortabelt, at de ikke blir utsatt for angrep fra Djevelen. Dersom en person blir kristen må han håndtere mange plagsomme angrep, som et lysets barn på denne planeten. De ufrelste merker ingenting og tror at alt er normalt, dermed yter de heller ikke de kristne noen hjelp. Akkurat dette er tungtveiende. I seg selv er det også en alvorlig sak å fornekte vår Skaper. En ikke-kristen popsanger for eksempel, misbruker sitt talent i forhold til hva det var tenkt til av Gud. En idretts-stjerne tar imot tilbedelse, for eksempel. Det er mange ting.

Dette vil vi få forklaring på på dommens dag. Skulle ikke disse forklaringene være tilfredsstillende, får vi heller ta det derfra...

Så den allmektige, allvitende guden har ikke kontroll på den åndelige verden? Har heller ikke kontroll på et vesen som han da må ha skapt selv (djevelen). Hvis gud hadde skapt evnene for et gitt formål, burde han da sørget for at vi ikke kunne misbruke de evnene, og siden han da også har lagt opp til misbruk og kulturdannelse, kan han da virkelig ikke straffe mennesker for noe han selv har lagt opp til.

Og hvilke plagsomme angrep er det djevelen utsetter deg for?

Lenke til kommentar
Er du intressert i å lese mer detaljer, kan jeg anbefale denne artikkelen som en kompis av skrevet. (Den er ganske omfattende og lang)

Jehovas Vitner? Er vel stort sett bare den sekten som benekter helvete. Ser også at det blir satt spørsmålstegn ved treenigheten, noe som også er typisk for JV. Og så er det jo også en liten artikkel om at "Jehova viser følelser". Ganske sleipt å skjule all denne vranglæren i en tittel som "bibelarkivet", som om det skulle være kristendom det handler om.

Lenke til kommentar
Man tar jo terror veldig alvorlig etter "911", og dersom man så mye som sier "bombe" ombord på en flyplass, så vil det ha store konsekvenser. Men helvete er det ingen som tar alvorlig. Det er ingen som tar seg bryet politisk sett til å advare mot at dette kan være en fare for nasjonens innbyggere.

Enkelt, vi VET at bomber faktisk eksisterer, mens forestillingen om det abrahamittiske helvete blir ikke ansett som fakta overhodet.

Du kan jo tenke deg hvor intelligent det ville ha hørt ut hvis noen tok seg bryet politisk sett til å advare mot dårlig karma slik at nasjonens innbyggere ikke blir gjenfødt som en lavere livsform.

selv om det bare finnes en mikroskopisk sjangse for at det er et stjernefnugg av fakta i det - så burde vel man ta det mer alvorlig?

Hvis sjansene for at forestillingen om det abrahamittiske helvete er sanne er mikroskopiske, så er sjansene for at det ikke eksisterer makroskopiske.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Jehovas Vitner? Er vel stort sett bare den sekten som benekter helvete. Ser også at det blir satt spørsmålstegn ved treenigheten, noe som også er typisk for JV. Og så er det jo også en liten artikkel om at "Jehova viser følelser". Ganske sleipt å skjule all denne vranglæren i en tittel som "bibelarkivet", som om det skulle være kristendom det handler om.

Jeg har absolutt ingenting å gjøre med JV, og jeg benekter på ingen måte helvete (ildsjøen). Jeg stiller spørsmål ved utfallet av å havne der. (Og det er langt ifra alle som sverger til den katolske kirkes treenighetslære – se f.eks http://www.stfonline.org/)

Personlig har jeg lite til overs for det som puttes inn i kategorien "kristendom" i disse dager. Tradisjoner går forran hva Bibelen lærer og får tørr stille spørsmålstegn ved de klassiske tolkningene. Men den debatten kan vi ta et annet sted.

Ildsjøen blir beskrevet i Bibelen, men det står ingenting om at menneskene skal eksistere der i en evig torturtilværelse. Om du har tid, anbefaler jeg deg å lese igjennom artikkelen jeg linket til. Om du er intressert i å finne andre kristne sammenhenger som ikke tror på det klassiske helvettes-synet kan jeg anbefale Greg Boyd (videoseminar om emnet).

Endret av messo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...